Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Georg_Ohm

Eluttag i naturhamn!

Rekommendera Poster

IMG_20210810_212442.thumb.jpg.098c6e700eaab8767426827cc898da7e.jpg

 

Ursäkta suddig bild 

Men det är ju fantastiskt! Visserligen gammal elstandard, men det finns spänning i uttagen! 

 

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow. kul med eluttag i naturhamn. En spänningsfull resa var det ju! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat sjökortet så det inte är ett skyddsobjekt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DDBF7D74-C174-4B7D-A455-AC0FADFB7CBF.thumb.jpeg.2bf5dd8bf41b50ef7cec9c6ab763579e.jpeg

 

En bättre bild.

Hemligt, kanske, det var ju rätt längesedan vi hade en väpnad konflikt med Norge, långt innan man satte upp sådana eluttag. Men den som letar finner.... I gränsland kan man finna en del intressanta saker.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hemligt, kanske, det var ju rätt längesedan vi hade en väpnad konflikt med Norge, långt innan man satte upp sådana eluttag. 

Den senaste konflikten - eller risken för konflikt - som gjorde att det sattes upp en massa saker mot norska gränsen berodde nog inte på att vi hade en konflikt med Norge. Snarast var det de som ockuperat vårt grannland vi (med all rätt) var mycket skeptiska till. Mig veterligen fanns denna kontaktstandard då (men prylarna på ditt foto är nog i och för sig senare än så).

 

Nu är den övervuxen och går nog inte ens att se, men som liten när jag cyklade i de Dalsländska skogarna till kusinerna vid sjön, passerades alltid en gammal bunker från denna tid. Hade då en äldre släkting ännu i livet som berättade en del historier, var tydligen stationerad i den bunkern för en tid.

 

(Anm. Dalsland gränsar till just Norge, och anses av många vara vår sydligaste "vildmark" - för den som inte kan kartan)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte jag som hittade dit, det var hunden som markerade och visade stort intresse för en nästan helt igenvuxen stig som ledde fram till denna plats. Här hade någon nyligen varit och efterlämnat matrester, det var lukten av dessa hunden kände. Sannolikt var där sådana där möp som varit där. Men jag säger inget mer.

 

Liknande installationer har jag för väldigt många år sedan sett på Tanneskären mellan Vinga och Fotö, men då var elskåpen sönderslagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...