Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
martinroden

Hitta rätt trailer

Rekommendera Poster

Tjena

ska precis köpa vår andra båt och försöker göra ett bra köp genom att köpa båt och trailer separat då det blir billigare. Funderar på lite olika Ryds GT båtar allt mellan 470 till 530. 
 

stora frågan är hur jag vet att trailern passar båten. Självklart kan man ju gå på längd men borde inte  djupet av trailern också spela roll? Utan trailer kan vi inte köpa båten och utan båt kan vi nt kolla så trailern passar. 
 

Alla tips och hjälp uppskattas 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående. Utvecklar:

För ”djupet” gäller att trailern stöder båten endast under och på sidorna av skrovet, varför djup-dimensionen inte spelar roll,  såvida du inte blandar in trailer för segelbåtar med köl. För olika trailers för motorbåtar, som jag har erf av, finns sidorullar som är antingen självjusterande eller som du justerar höjden på själv, så att sidorullarna ger stöd på sidorna. Båtens tyngd ska vila på kölrullarna, medan sidorullarna bara håller båten från att tippa i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 30 km/h trailer (båtvagn, obromsad) eller 80 km/h (reggad, bromsad) trailer du behöver?
Vissa båtvagnar och trailers har självjusterande vagga, t ex Bålstasläpet har det på sina.
Jag har en reggad Bålstasläpet 1350 trailer själv, se fotot. Vaggan funkar väldigt bra (har haft trailern i 18 år). Ganska dyrt med trailer, i alla fall nytt. Kollade på Bålstasläpet nyss och deras 1350 trailer går idag lös på ca. 43 tkr motsv. den jag har (den jag har som jag köpte 2003, den i bilden nedan, kosta då 26 tkr).
Hoppas du får tag i lämplig trailer eller båtvagn.
/Bo 

IMG_5295.JPG

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Fogelsta eller Brenderup, då har du chans att få tag i reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...