Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Åskan tog motorelektroniken

Rekommendera Poster

Hej. (Risk för långt inlägg. Känsliga läsare ombeds skippa tråden 😉)

 

För två år sedan fick jag ett mystiskt fel. Det var på em dan före midsommarafton. Skulle iväg och fylla vatten och tömma septiktanken inför helgen. Vred om nyckeln och motorn bara stånkade långsamt. Fick kontakt med en meck på mitt service-varv trots att han egentligen gått hem för helgen. Han hjälpte mig läsa ut lite felkoder och sa att det är nog så att åskan slagit ner i närheten och slagit ut bränslesensorn med en strömspik. ”Du låg väl på landström?” Jo, det hade jag gjort men jag kände inte till att det åskat sedan jag senast kört båten. 
Han meddelade att de inte hade några bränslesensorer på lagret men att de beställt eftersom det var flera andra som hade hört av sig med samma fel. Det skulle ta ca tio dagar innan de fick hem några. Och inte hade de några tider förrän i början av augusti. Suck!

Helgen klarades av med bryggsegling. På måndagen ringer de och säger att de har ”fått tag på en sensor” (tror de strippade en motor på lagret) och att de kan komma imorgon!

Killen kom och bytte bränslesensorn och sa att jag hade haft tur då inte elektronikboxen hade gått åt fanders. Tur och tur tänkte jag då jag hade tagit reda på vad det skulle komma att kosta ungefär. Inte billigt, om man säger så.

 

För två veckor sedan kom jag till båten för att åka ut några dar. Vrider om nyckeln och allt bara tjuter! Det hade regnat kraftigt tidigare på dagen och via en åskradar-sida på nätet såg jag att blixten gått ner flera gånger ganska nära (500-1000 m) från båten. Och så hade jag naturligtvis legat på landström (att man aldrig lär sig!).

Ringer mecken och han konstaterar att det nog är samma sak som sist. Men de hade inga tider förrän i slutet av augusti/början av september! Suck igen!

 

Men, som trogen kund prioriterade de mig och kunde komma idag meddelade de förra veckan. Mecken konstaterade att det var både elektronikboxen och bränslesensorn som hade gått åt skogen. Dubbel-suck!!!

Den här gången sa han inte att jag hade haft tur och han rekommenderade att jag skulle ringa mitt försäkringsbolag. Det lät inte så lovande - om man säger så. 
Han sa också att även de som inte legat på landström drabbats men att det var fler som legat på landström än de som inte gjort det.
Kollade upp vad grejerna kostar och såg att den här gången landar nog fakturan på bortre sidan om 50’.

Ringde försäkringsbolaget som sa att du har ju en hög självrisk och sen tillämpar vi ju åldersavdrag OM det skulle vara så att deras tekniker skulle godkänna skadan som ett försäkringsärende. 
Det är inte billigt att vara båtägare alltid! Två liknande åskrelaterade fel på drygt två år!

 

Nåväl. Denna känslighet för strömspikar vid åska ska kunna drabba alla motorer med common-rail teknik. i mitt fall är det en VP D4 men samma box från Bosch sitter i så gott som alla common-rail maskiner.
Har någon av er råkat ut för detta?

Är det vanligt?

Kan någon förklara varför det skulle vara känsligare om man ligger på landström? Laddaren är skild från landströmsjorden och det var det enda som var inkopplat på landströmmen. Förstår att det kan bli strömspikar av åskan. Det slår ju ut en del TV-sändningar och modem etc men varför drabbar det båtar på landström hårdare?

Skulle vara intressant att veta lite mer om hur det hänger ihop och om det finns sätt att skydda sig. Isolationstrafo sa en kille på varvet utan att vara säker på att det skulle hjälpa och utan att kunna förklara varför det ev skulle kunna hjälpa. 
Som ni förstår så vill jag inte råka ut för detta igen så alla förslag mottages tacksamt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - det är tämligen ovanligt att det händer. Men man skall veta att det är ett ganska duktigt elektriskt fält (i V/m) även som så bara i närheten av en blixt vid ett åsknedslag.

 

Vad som händer är att det induceras en massa spänning i alla kablar som är av lite längd. Dvs om man lägger ut en kabel 5m i ett fält som har 500V/m i topp så kan det bli rätt mycket spänningsnivåskillnad i ändarna på kabeln.

 

En bil har ett "jordplan" i sin kaross, som effektivt kortsluter fältet. Då den är mycket låginduktiv klarar den att hantera korta spikar mycket bättre. Inte desto mindre kan även bilelektronik slås ut, om det slår ner mycket nära (eller av annat som ger starka fält).

 

Båtens dilemma är att det är en massa kabel härs och tvärs, utan någon bra jordreferens (som bilens kaross). Med en landströmskabel blir det en vääääldigt lång antennkabel. Att man har isolationstrafo hjälper, men även den har en begränsad isolation. El "hoppar" c:a 1mm per 1000V i torr luft, och är det fuktigt hoppar den längre.

Att man har jorden lyft eller via zinksaver spelar oftast ingen roll, blixtspänningen "smittar" mellan ledarna och tar sig in via vilken som. Oavsett om den heter fas, nolla eller jord. Och att det är avskilt inuti laddaren bryr sig blixtspänningen inte mycket om - den hoppar och "smittar" det mesta därinne....

 

När det gäller att detta skulle vara ett extra stort problem på Common Rail-motorer, är det nog inte riktigt sant. Eller rättare sagt - det har inte med Common Rail-tekniken att göra. Däremot har sådan motorer ofta mer styrelektronik, mer givare o.s.v. Och alla dessa är också kopplade med kablar till en elektronikburk, som inte sällan sitter en bit från motorn. De är känsligare, helt enkelt.

Tyvärr saknas regler för störtålighet på båtinstallationer, till skillnad från bilvärlden som är synnerligen hårt reglerade. Och att göra störtåligt när man inte har bilens kaross som jordplan är dyrt, så man gör inte mer än man måste. Så jag skulle vilja sticka ut hakan lite och påstå att mycket av din räkning borde du skicka till motortillverkaren, som inte har gjort sin hemläxa.

 

Att samma givare går sönder på motorer av ett visst fabrikat när åskan är i närheten (som ju hade hänt) är ju bara just ett bevis för att det finns svagheter i designen. Antagligen är det en givare som är avsedd att sitta i en skyddad "bilmotorvärld", med faradays bur omkring och kort kabel till sin elektronikenhet. En kabel som dessutom följer ett jordplan (karossen), en sak som ytterligare underlättar överlevnad.

 

Det man kan göra är att koppla bort så mycket som möjligt som kan agera och förlänga en elektrisk "antenn". Och med resonemanget ovan inser de flesta nog att landströmsanslutningen kan vara en sådan.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse kan jag nämna att det var väldigt många robotgräsklippare i Halland och Bohuslän som blev utslagna under ett mer omfattande åskoväder i början av denna sommaren. Så när ni ser fastigheter med ovårdad gräsmatta i dessa landskap vet ni varför.

Försäkringsbolagen ansåg att det var oansvarigt att låta dessa gräsklippares laddare vara anslutna till nätet under åskvädret....

Sedan kan man ju undra hur måna volt per meter det inducerades i de nedgrävda begränsningskablarna i gräsmattornas periferier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du råkat ut för en spik/ar. Varifrån är jag osäker på. Om det är ifrån åskan som ger ökad spänning i vattnet eller om det är via landströmmen. Drev och motor är ju metalliskt och vid högre potential i vattnet kan det medföra att spänningen tillfälligt tar sig in baklänges via motorn in i elektroniken. 

 

Hade personligen skyddat elektroniken med överspänningsskydd på varje "oisolerad del som är kontakt med vattnet/motor" och en bypass med strömbrytare som kan användas i nödfall om överspänningskyddet felar. Skulle gissa att det är 12 volt system och därav 12 eller 14 volts överspänningsskydd som efterfrågas. Ingen expert dock. 

 

Är det 230V landström med 12 volts transformator? Då skulle jag nog sätta in en stickkontakt 230volt överspänningskydd mellan landströmmen och stickkontakten till transformatorn. 

 

Då har du förhoppningsvis skydd mot överspänning både från landström och från vattnet. Kan dock givetvis ha fel. 

 

Åskledare som IngemarE nämner är en bra lösning, om åskan slår ner direkt på båten. Ökar även den personliga säkerheten om det är en glasfiberbåt, enligt principen om Faradays bur. Då bör ju även risken för överslag reduceras.

 

 

 

Redigerad av Busteri
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan du finna något matnyttigt här, http://www.hvi.uu.se/

 

Fast jag vet inte om det står att det är dumt att ligga med landström när det åskar, nen det har du ju själv konstaterat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Busteri:

Det låter som att du råkat ut för en spik/ar. Varifrån är jag osäker på. Om det är ifrån åskan som ger ökad spänning i vattnet eller om det är via landströmmen. Drev och motor är ju metalliskt och vid högre potential i vattnet kan det medföra att spänningen tillfälligt tar sig in baklänges via motorn in i elektroniken. 

 

Hade personligen skyddat elektroniken med överspänningsskydd på varje "oisolerad del som är kontakt med vattnet/motor" och en bypass med strömbrytare som kan användas i nödfall om överspänningskyddet felar. Skulle gissa att det är 12 volt system och därav 12 eller 14 volts överspänningsskydd som efterfrågas. Ingen expert dock. 

 

Är det 230V landström med 12 volts transformator? Då skulle jag nog sätta in en stickkontakt 230volt överspänningskydd mellan landströmmen och stickkontakten till transformatorn. 

 

Då har du förhoppningsvis skydd mot överspänning både från landström och från vattnet. Kan dock givetvis ha fel. 

 

Åskledare som IngemarE nämner är en bra lösning, om åskan slår ner direkt på båten. Ökar även den personliga säkerheten om det är en glasfiberbåt, enligt principen om Faradays bur. Då bör ju även risken för överslag reduceras.

 

 

 

Håller inte med tillfullo, och vet inte om du förstod mitt inlägg helt.

Överspänningsskydd på nivån man kan montera själv sitter redan inbyggt i det mesta, om det är moderna saker och avsett för fordonsmontage. En nätansluten sak som en fordonsladdare måste t ex tåla en del för att vara CE-godkänd. Det lilla ett kabelmonterat extra skydd skulle ge löser inte dessa problem.

 

Varför ?  Vad ett överspänningsskydd gör är att ta hand om spikar och leda av dem på ett kontrollerat sätt till jord. I ditt förslag till jordledaren i kabeln. Men om man leder över energin från åskan från fas till skyddsledare men fortfarande inne i landströmskabeln spelar ingen roll vid de energier det handlar om här. Kabeln måste fysiskt ur. Alternativt är en "riktig" avledare, men då talar vi fasta installationer med t ex s.k. ventilavledare med eget jordspett.

 

Det som slår sönder är potentialskillnad, dvs skillnad mellan en referens och vad som finns i en punkt. Att det skulle komma in spänning i vattnet "bakvägen" via motorns gods är inte riktigt tänkt, vattnet är tvärtemot ett mycket bra "jordplan". Se det som referensen istället, en referens även elektroniken har.

Men det är klart, i begynnelsen trodde man ju även världen snurrade och jorden stod still....

 

Har f.ö. aldrig nämnt något om åskledare i mitt inlägg.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan kan man ju undra hur måna volt per meter det inducerades i de nedgrävda begränsningskablarna i gräsmattornas periferier.

Fördelen är att kabeln ligger i marken, men det är inte självklart bättre. Kan bli en hel del spänning, i synnerhet om marken är torr eller jorden är tunn över berg t ex. Då kan en blixt som går ner i närheten ladda upp backen rätt bra på en stor sträcka innan den utjämnas.

 

Det man bör göra med gräsklipparen är att ta ur den ur laddstationen. Då räddar man ofta den. Att dra ur från elnätet är dock ingen garanti (fast man kan frestas att tro det), just för att anordningen i sig har en duktig "antennkabel". Men å andra sidan kan det rädda andra icke-urdragna saker, då det istället faktiskt kan vara en väg IN i husets elsystem för energin - om man har otur.

 

Vill bara tillägga att jag lider enormt med @ChristerN. Åskskador i elsystem/elektronik är bland de värsta skador man kan råka ut för, just för att deras utbredning är så oförutsägbar och kan dessutom orsaka latent skada som märks först längre fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tips när det kommer till ålders avdrag osv är att använda begagnade saker, då får du full ersättning från försäkringsbolaget på sakerna. Om det nu är så fortfarande, vet att en bekant kom undan med det iaf för ganska många år sedan och känner man mecken bra så kan ju saker lätt bli begagnade!=) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Först - det är tämligen ovanligt att det händer. Men man skall veta att det är ett ganska duktigt elektriskt fält (i V/m) även som så bara i närheten av en blixt vid ett åsknedslag.

 

Tack Ingemar för ditt svar. Är klart medveten om att det är ett duktigt elektriskt fält som bildas av blixten. Tycker att det inte är så ovanligt när jag drabbats två gånger på två år. Men det är väl otur bara.

12 timmar sedan skrev IngemarE:

Båtens dilemma är att det är en massa kabel härs och tvärs, utan någon bra jordreferens (som bilens kaross). Med en landströmskabel blir det en vääääldigt lång antennkabel.

Tack, den förklaringen köper jag helt. Undrar bara varför vissa drabbas och andra inte…

11 timmar sedan skrev IngemarE:

Och att det är avskilt inuti laddaren bryr sig blixtspänningen inte mycket om - den hoppar och "smittar" det mesta därinne....

Jo, det förstår jag men grejen är att mellan laddaren och +/- sitter batterierna som borde utgöra rejäl dämpning av spikar ut i systemet och, min slutsats men kanske fel, det skulle isf bara vara jorden som ”förband” landström och båten, men den är alltså skild.

11 timmar sedan skrev IngemarE:

När det gäller att detta skulle vara ett extra stort problem på Common Rail-motorer, är det nog inte riktigt sant

Nä, håller helt med. Tyckte texten var lång nog ändå men du förklarar det ju bra!

12 timmar sedan skrev IngemarE:

Antagligen är det en givare som är avsedd att sitta i en skyddad "bilmotorvärld", med faradays bur omkring och kort kabel till sin elektronikenhet.

Jag förstår logiken men både boxen och sensorn sitter ”kloss på” motorn utan längre kablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

och kan dessutom orsaka latent skada som märks först längre fram.

Och nu blev jag RIKTIGT orolig.

Något speciellt man ska vara uppmärksam på?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Som jämförelse kan jag nämna att det var väldigt många robotgräsklippare i Halland och Bohuslän som blev utslagna under ett mer omfattande åskoväder i början av denna sommaren. Så när ni ser fastigheter med ovårdad gräsmatta i dessa landskap vet ni varför.

Försäkringsbolagen ansåg att det var oansvarigt att låta dessa gräsklippares laddare vara anslutna till nätet under åskvädret....

Sedan kan man ju undra hur måna volt per meter det inducerades i de nedgrävda begränsningskablarna i gräsmattornas periferier.

Så kan åskan också då vara vara orsaken att de stått och tjutet med mycket irriterande högt ljud som ett brandlarm var 30 sekund i grannskapet under hela semestern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Och nu blev jag RIKTIGT orolig.

Något speciellt man ska vara uppmärksam på?

"Konstigt" och inkonsekvent beteende. Här är skador orsakade av ESD och åska mycket lika, men ESD-problemet finns ju knappast på färdigbyggda saker utan mer på komponentnivå. (Edit: ESD = statisk elektricitet)´.

 

Problemet med åskrelaterade skador är att det handlar om mycket korta pulser och höga spänningar så de s.k. kopplingsvägarna blir mycket mer komplicerade. Batterierna må utgöra en broms för spikar nära likström, men när vi talar om pulser med stigtider på nanosekunder så är batterierna snarast som ett avbrott. Och kablarna dit likaså (p.g.a. sin egeninduktans), samtidigt som de kan utgöra rena motorvägen beroende på om kablagen plötsligt kan börja agera på annat sätt (som transmissionledning).

 

Typiskt är att energin vid åskskador (och ESD) inte nödvändigtvis följer den mest logiska vägen. Dessutom glömmer man som sagt lätt bort att komponenter och strukturer ofta har helt olika egenskaper vid DC och lågfrekvens (som de är gjorda för) än vid korta pulser och höga frekvenser. Lägg där till att vi talar om pulser på kanske tusentals volt, så är de t ex inte blockerade av små luftgap i komponenterna.

 

Exempel: Nästan alla komponenter/strukturer har en s.k. parasitkapacitans. Alltså en kapacitiv koppling mellan olika delar, ungefär som att det satt små, små kondensatorer mellan metalldelarna, in/utpinnarna o.s.v. I praktiken är alltså ett motstånd bara ett rent motstånd vid låga frekvenser.

Vid en viss frekvens/pulstid kommer den istället att agera mer som en kondensator än ett motstånd, och eftersom en kondensator - den kapacitiva kopplingen - leder höga frekvenser och snabba pulser bra, så är motståndet på kanske hundratals kOhm (eller luftspalten) inget hinder för åskstörningen. Ett exempel från verkligheten för den som minns är de "glasruteantenner" som ett tag fanns för mobiltelefoner i bil. En platta på insidan och en platta med antennpinne på utsidan limmades i bakrutans överkant. Trots metalliskt avbrott gjorde kapacitansen mellan plattorna att 900MHz-vågorna inte "såg" detta avbrott utan fungerade som att det i princip satt en sladd igenom glaset. I alla fall på de bäst fungerande och monterade antennerna.....

 

Därför måste man tänka utanför boxen när det gäller t ex åska, och inte låsa sig vid hur det ser ut på detaljnivå eller förvirras av hur komponenten/strukturen/kablaget beter sig när det utsätts för det som det är gjort för. Vid pulser från åska (och även radiosändare) kan de bete sig totalt annorlunda.

 

Sommarjobbade en gång som radio/TV-reparatör. Just åskskador var de mest oförutsägbara, för felen kunde - just av orsaker som nämnts ovan - vara tillsynes fullständigt ologiska.

 

Edit 2: Sitter box och sensor kloss på motorn så har de visserligen en bra "jordreferens". Men alla kablar som går till motorn drar ju iväg, och har säkerligen fångat upp spänningspeakar. Och just tack vare att elektroniken m.m. har en bra/stabil jordreferens kommer de kanske få det ännu tuffare än de hade haft annars (dvs om de satt mitt på ett kablage en bit bort och lite mer "svävade" i nivå). Så det kan - i detta fallet - faktiskt vara kontraproduktivt.

Lösningen skulle vara att tillverkaren betraktade alla (från elektronikbox och givare) externt gående anslutningar som potentiella "bovar" och  designade in skydd lokalt på dessa. Allihop. För det räcker med EN olyckligt designad ledare som löper igenom utan skydd så har man dragit in skräpet, eftersom denna typ av störning inte är så ledningsbunden som man kan tro utan gärna "smittar"/"hoppar" mellan vad som finns att tillgå.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Problemet med åskrelaterade skador är att det handlar om mycket korta pulser och höga spänningar så de s.k. kopplingsvägarna blir mycket mer komplicerade. Batterierna må utgöra en broms för spikar nära likström, men när vi talar om pulser med stigtider på nanosekunder så är batterierna snarast som ett avbrott. Och kablarna dit likaså (p.g.a. sin egeninduktans), samtidigt som de kan utgöra rena motorvägen beroende på om kablagen plötsligt kan börja agera på annat sätt (som transmissionledning).

Jag tackar igen för insiktsfullt och lättbegripligt svar!

Tror jag börjar fatta delar av detta nu 😇😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade idag ett ärende i en marina med båttillbehörsbutik och båtverkstad. 
Det låg en minst sagt trasig masttoppsantenn på disken. Den hade suttit i masten på en segelbåt, i samband med förra åskvädret hade den fått ta del av en urladdning. Inte bara VHF-radion utan all elektronik och en stor del av elsystemet inklusive motorns elsystem hade blivit utslaget av någon urladdning. Jag har svårt att tänka mig att en båt över huvud taget klarar en direktträff av blixten, sannolikt skulle så stor ström ledas ner i skrovet så att bordsgenomföringar och annat slås sönder med stort läckage som följd, sannolikt skulle en direktträff även orsaka en avmastning.

 

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för länk och input!
Hur många ”orkar” sätta upp allt detta alla gånger de lämnar båten?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Problemet med många rekommendationer är att de skrevs för längesedan eller baseras på en situation/tänk där vi inte hade så mycket elektronik i båten. Åskledare fokuserar helt enkelt på att få ner ett ev. nerslag på båtens utsida istället för att kanske gå ner i kölen och spränga hål på vägen (som sänker båten).

 

Som TS och andra vittnat om behövs (numera) inte en direktträff för att ändå orsaka mycket dyra skador. Som jag skrev inledningsvis är fältstyrkan som ett nedslag skapar ansenligt på rätt stort avstånd, och dagens känsliga elektronik lever därför farligt även vid en "nära-men-inte-just-här"-träff.

 

Kuriosa:

Sedan behöver det inte vara fullt utvecklad åska för att ge "spänningar i luften". Är ju som många vet radioamatör, och som sådan innehavandes av en del antennskrot och trådar i luften kring huset. Även regn (och snö) kan vara statiskt laddat, och ibland kan det uppstå laddning men utan att det blir så mycket att det blir ur-laddning (dvs blixt).

Minns speciellt en gång i min ungdom när jag kom hem till lägenheten på småtimmarna i ett skumt "finregn" och hörde ett konstigt knäppande ljud från radioprylarna varannan sekund. När jag fingrade bakom fick jag en ordentlig "borre". Tittade då vad som egentligen hände, och det slog en gnista mellan en antennkabel och nätkabeln ungefär varannan sekund. Isoleringen var sedan länge sönderbränd på antennkabeln, och på nätkabeln var det ett fint nygjort "hål" på någon halvannan mm där man kunde skymta en ledare innanför.

Vad som hände var att det var statiskt laddat regn, och antennkrattan - som var ett antal meter i längd - laddades upp tills isolationen i kabeln inte klarade mer. Då laddade den ur till nätsladdens nolledare (som ju var sammankopplad med skyddsjord i elskåpet), och förloppet startade om igen.

Denna händelse fick mig att inse vikten av att ha en bra jord på antennanläggningen, och att jorda (kortsluta) icke använda antenner.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Som TS och andra vittnat om behövs (numera) inte en direktträff för att ändå orsaka mycket dyra skador.

@IngemarE, vad föreslår du att jag ska göra?

Kontakta tillverkaren för råd tror jag inte är en framkomlig väg. (De tjänar ju bra på dyra reservdelar också!)

Om jag filosoferar lite fritt så funderar jag på om en ”extra-jordning” av landströmskabeln, genom tex att linda den med ett galvat band några meter och som tex ansluts till ett jordspett, kan ge skydd?

Eller att låta lindningen längs med sladden gå ner i vattnet innan sladden når båten?

Eller är alternativet bara att låta bli landström och be en bön?

(Snacka om i-landsproblem 😉)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

@IngemarE, vad föreslår du att jag ska göra?

Kontakta tillverkaren för råd tror jag inte är en framkomlig väg. (De tjänar ju bra på dyra reservdelar också!)

Om jag filosoferar lite fritt så funderar jag på om en ”extra-jordning” av landströmskabeln, genom tex att linda den med ett galvat band några meter och som tex ansluts till ett jordspett, kan ge skydd?

Eller att låta lindningen längs med sladden gå ner i vattnet innan sladden når båten?

Eller är alternativet bara att låta bli landström och be en bön?

(Snacka om i-landsproblem 😉)

Det bästa är att koppla ur landströmmen och rulla ihop kabeln (eller koppla isär den i båtänden) så att "antennytan" som båtens elsystem utgör blir så litet som möjligt. Då kan heller inget komma in den vägen.

 

Annars är det mer kommersiella åskskydd med jordning ner i vattnet som kan ge ett visst skydd, lite som du är inne på. Men då kabeln i sig har stor isolation är det ingen bra idé att linda något utanpå för att avleda.

För att ändå kunna ha landström inkopplad men få ett visst åskskydd krävs lite mer speciella doningar. Nämnde ventilavledare ovan, mer kan läsas här: http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/ventilavledare.html

Ofta behövs dessutom flera steg, och rent krasst skall det nog till ett mycket stort behov av att ha landström inkopplad för att väga upp alternativet. Dvs att dra ur den när risk finns för åska. Men har man egen stolpe och kan göra fast installation på den (med mycket kort kabel till båten) och springer på rätt grejor, så varför inte ?

 

Men nu har vi bara talat landströmmen. Det "luftenkopplade" direkt till båtens elsystem är svårt att lösa, då dagens elsystem är ganska utbredda och sofistikeradem samt att alla elektronikboxar (i synnerhet ECU:er till motor) har väldigt många "antennsladdar".

Så vad gör man ?  Tror det minst dåliga (tyvärr) är att be en bön. För att få mer tålig elektronik kan vi nog glömma....:-(

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev snilsson:

 Så här kan AISen  se ut efter åska

20201026_100952.jpg

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Tack för länk och input!
Hur många ”orkar” sätta upp allt detta alla gånger de lämnar båten?

Täcker försäkringen skador orsakade av åska/blixt, eller är det force majeure?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Täcker försäkringen skador orsakade av åska/blixt, eller är det force majeure?

Dialog med försäkringsbolaget pågår. Återkommer med resultatet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en direktträff kan det se ut på detta sätt. Lyckligtvis ovanligt men så kanske det var när Ronnys Rival träffades och sjönk i Erstaviken

 

15 minuter innan direktträffen var ägaren ombord för att förbereda inför en kappsegling dagen efter. “It was nuts,” Plominski said. “We were down there 15 minutes before. We were just waiting for rain to die down before we went down there again.” 

https://www.bostonglobe.com/metro/2019/07/08/was-nuts-says-owner-yacht-that-was-struck-lightning-boston/CeMncRrqn3tRRfC2lISN5N/story.html

 

 

 

Här är en beskrivning av vad som gick sönder på segelbåten vilken blev skrotad därefter:
https://cruisingclub.org/sites/default/files/article_files/boat lightning damage (1).pdf

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 fots segelbåt som träffats av blixten.

Stävskenan stod snett nedåt i förstags förlängning.

Av VHF-antennen återstod förkortningsspolen som landat på däck.

All elektronik utslagen (så klart).

Inga kända skador på loggenomföringar (båten tog inte in vatten).

 

Det är stora effekter när blixten slår ner.

 

DSCN3615.thumb.jpg.6b7f43c40eb413e1cf693142aea0c579.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-11 vid 21:33 skrev ChristerN:

Dialog med försäkringsbolaget pågår. Återkommer med resultatet. 

Nu har försäkringsbolaget fattat sitt beslut. De ersätter arbetet fullt ut och elektroniken med 50% åldersavdrag. De vägrade gå med på att elektroniken inte åldras, vilket min servicekille sa att många bolag anser.
Suck! Svettiga pengar blev det ändå. Får se om jag installerar en isolationstrafo vilket var vad @Seawolf menade var enda lösningen. Tack för råden @Seawolf!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Nu har försäkringsbolaget fattat sitt beslut. De ersätter arbetet fullt ut och elektroniken med 50% åldersavdrag. De vägrade gå med på att elektroniken inte åldras, vilket min servicekille sa att många bolag anser.

Trist!

Vår lösning har varit att försäkra i Panthaenius (inget åldersavdrag) och välja en hög självrisk för att få ner kostnaden för försäkringen.

 

Det hjälper ju inte dig nu, men kanske kan du slippa åldersavdrag i framtiden.

 

Min "skräck" är ett rigghaveri som gissningsvis kostar 150 000 i material (mast, stag och segel), men där åldersavdraget käkar upp hälften eller tom. 60 %.

Bättre då att betala 10 000:- kronor i självrisk och få hela skadan ersatt

 

Om båten blir totalhavererad av någon anledning så har vi pengar att köpa en ny båt

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vår lösning har varit att försäkra i Panthaenius (inget åldersavdrag) och välja en hög självrisk för att få ner kostnaden för försäkringen.

Har hög självrisk jag också. Tänker att ingen vill sno min båt - men jag hade aldrig tänkt att jag skulle åka på två åsk-skador på två år. 
Testade och frågade på Pantenius för några år sedan. Hade jag tagit dem då hade premie + självrisk nog tagit ut varandra för de var riktigt dyra. Kanske läge att fråga dem igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Har hög självrisk jag också. Tänker att ingen vill sno min båt - men jag hade aldrig tänkt att jag skulle åka på två åsk-skador på två år. 
Testade och frågade på Pantenius för några år sedan. Hade jag tagit dem då hade premie + självrisk nog tagit ut varandra för de var riktigt dyra. Kanske läge att fråga dem igen?

Vi betalar ungefär lika mycket årligen för försäkringen i Pantaenius med 10 000:- kronor i självrisk som i andra bolag med 2 000:- till 3 000:- kronor i självrisk.

Nu är ju en äldre segelbåt inte så dyr att försäkra, vi betalar runt 5 000:- kronor.

 

Två träffar av blixten på två år måste ju vara någon sorts negativt rekord. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Två träffar av blixten på två år måste ju vara någon sorts negativt rekord. :(

Inte träffar. ”Bara” strömspikar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...