Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Chha

Märkliga benämningar

Rekommendera Poster

Kom att tänka på orden "bogvåg" respektive "häckvåg", dvs svallvågorna som kommer ifrån fören respektive aktern. Ytterligare ett bevis på att bog är där fram och häck där bak 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C95166B7-737E-4401-973A-2486D633D454.jpeg.c025f497ddc9c7831ecbc8578b0c2e2d.jpeg

 

Tänk vad lätt det hade varit om varje enskild sak eller företeelse hade ett eget namn, och att det inte fanns några synonymer, eller homonymer....  ellervaddetheter....

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

C95166B7-737E-4401-973A-2486D633D454.jpeg.c025f497ddc9c7831ecbc8578b0c2e2d.jpeg

 

Tänk vad lätt det hade varit om varje enskild sak eller företeelse hade ett eget namn, och att det inte fanns några synonymer, eller homonymer....  ellervaddetheter....

I rätt sammanhang är det ju glasklart.

Men om någon kom med en trasig elmotor till en bogpropeller när jag ber om ”rökt bog”  till frukostbrödet skulle jag bli förvånad 😜

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

C95166B7-737E-4401-973A-2486D633D454.jpeg.c025f497ddc9c7831ecbc8578b0c2e2d.jpeg

 

Tänk vad lätt det hade varit om varje enskild sak eller företeelse hade ett eget namn, och att det inte fanns några synonymer, eller homonymer....  ellervaddetheter....

Fan...Nu blev jag hungrig 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

I rätt sammanhang är det ju glasklart.

Men om någon kom med en trasig elmotor till en bogpropeller när jag ber om ”rökt bog”  till frukostbrödet skulle jag bli förvånad 😜

😎Jag har i den mer avlägsna bekantskapskretsen en 100%ig  aspergerperson, ord och uttryck har för honom endast en betydelse, det blir ganska jobbigt och påfrestande. Den enda nytta man egentligen har av honom det är när man har med honom i samma lag då man spelar Trivial Persuit. 
Denna person kan namn, grad och födelsedatum på de båda besättningarna i bombplanen som fällde atombomberna över Hiroshima och Nagasaki, kunskap som är relativt värdelös så där i allmänhet, om man nu inte är en inbiten militärhistoriker. Men att kunna läsa en tidtabell och sedan kliva på rätt spårvagn eller buss är jättesvårt, nu efter att ha bott sisådär 35-40 år i Göteborg har han erfarenhetsmässigt iallafall skapat sig en väldigt god linjekännedom...🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev stelben:

Fan...Nu blev jag hungrig 🙄

Ökad salivation? 
Är det någon litet klocka som ringer 🛎 när jag nämner Pavlovs hundar 🐕?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:


Ursäkta stickspåret! :)

Du behöver inte ursäkta dig.

 

4CBE9E40-918C-4BCA-BBB3-B5C2C3376C98.jpeg.bce7ef57dbb65a07461c356bdb2b139b.jpeg

 

Det var jag som spettade växeln, se bildbevis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Ursäkta stickspåret! :)

Stickspår är väl det brottsutredare letar efter när något brottsligt skett.

Kanske är det därför brottsutredningar ofta kör fast, eller är det för att motståndsmannen medvetet slarvar med snöröjningen.

 

33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du behöver inte ursäkta dig.

 

4CBE9E40-918C-4BCA-BBB3-B5C2C3376C98.jpeg.bce7ef57dbb65a07461c356bdb2b139b.jpeg

 

Det var jag som spettade växeln, se bildbevis!

 

Kul att tråden lever trots att det första svaret levererade ett i stort sett perfekt svar, även om det fanns viss osäkerhet...

  

2021-08-10 vid 15:35 skrev DanielMalmgren:

Är det en häckpropeller som avses alltså? Eller pratar vi om någon annan form av propeller nu?

 

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

 

Kul att tråden lever trots att det första svaret levererade ett i stort sett perfekt svar, även om det fanns viss osäkerhet...

  

F9B36711-D7AB-4ABC-8884-23CCEEBEC509.jpeg.a1c4bd4f1efd09ed428d68e52cfe375d.jpeg

Propellermössa, eller propellerkeps.

 

Bogpropellern sitter i förskeppet, häckpropellern sitter längst akterut.

För att nu dra det till sin spets så har jag observerat att en del större fartyg såsom megakryssningsfartygen som besökt Göteborgs ytterhamnar även har ”sidoförflyttningspropellrar” någonstans mitt på skrovet, under vattenlinjen då alltså, om nu någon tvivlar, vad kan då sådana heta?

-Midskeppspropeller?

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

även om det fanns viss osäkerhet...

Värt att notera dock att osäkerheten inte var kring huruvida det hette häckpropeller eller inte, utan huruvida det över huvud taget var en häckpropeller som avsågs. Har liksom aldrig hört någon annan benämning på dem. De säger ju att kärt barn har många namn, kan det ha någon bäring här?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

C95166B7-737E-4401-973A-2486D633D454.jpeg.c025f497ddc9c7831ecbc8578b0c2e2d.jpeg

 

Tänk vad lätt det hade varit om varje enskild sak eller företeelse hade ett eget namn, och att det inte fanns några synonymer, eller homonymer....  ellervaddetheter....

Bog är ju en främre styckningsdetalj som är placerad ungefär på samma ställe som bogen på en båt.

1292827054_nt-636x355.jpg.67cb1a76dd7d684d50972c8ff73fa61c.jpg

 

Frågan är vilket rev högrev motsvaras av?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Bog är ju en främre styckningsdetalj som är placerad ungefär på samma ställe som bogen på en båt.

Mmm, och det stämmer ju även med att kossan har häcken där bak. Kan det då vara så att "mittenpropellern" som Georg nämner ovan borde heta flankstekspropeller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Bog är ju en främre styckningsdetalj som är placerad ungefär på samma ställe som bogen på en båt.

1292827054_nt-636x355.jpg.67cb1a76dd7d684d50972c8ff73fa61c.jpg

 

Frågan är vilket rev högrev motsvaras av?

Ja allting har en förklaring, hänger i hop, och begrepp inom djurvärlden, eller möjligen inom slakt, styckning och charkuterinäringen återanvänds inom den marina terminologin, eller om det är tvärtom.

Högrev? Tja, mer rev på land, eller sådana för navigationen hindrande utsträckta områden med olika grund, åsar av grus, vandrande sand, och hotade korallpopulationer.

Visserligen revar ju seglarna sina segel då vinden tar i...

Fiskarna, sport- och yrkesfiskarna har ju olika revar, bland annat den spanska varianten, den som rev en annan rev... eller om det var räven som överraskade grisen...?

3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, och det stämmer ju även med att kossan har häcken där bak. Kan det då vara så att "mittenpropellern" som Georg nämner ovan borde heta flankstekspropeller?

😁 Ja självfallet!

Man pratar ju även om att båtar och fartyg är dräktiga, eller har en mer eller mindre dräktighet, bruttodräktighet etc. 
Dock har många båtar spant, men inga revben.

 

Jag lyckades aldrig speciellt bra inom det militära, kanske beroende på att jag aldrig förstod hur man skulle genskjuta den lede fi i flanken... Jag ansåg att obelixstrategin var enklare och bättre, att slå till med full kraft rakt framifrån utan omsvep, skjuta först och fråga sedan.... men det är en annan  historia. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja allting har en förklaring, hänger i hop, och begrepp inom djurvärlden, eller möjligen inom slakt, styckning och charkuterinäringen återanvänds inom den marina terminologin, eller om det är tvärtom.

He, he!

Där fick du till det som vanligt.

 

Skulle vara intressant om du försöker dig på något lite svårare, tex. kållapp eller det lite lättare fjäderbladsbog.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

He, he!

Där fick du till det som vanligt.

 

Skulle vara intressant om du försöker dig på något lite svårare, tex. kållapp eller det lite lättare fjäderbladsbog.

Det första känner jag till för dåligt, men det låter ju gott med en marinerad flankstek.

Fjäderbladsbogen, kallas även ”luffarstek” och utan att knyta upp sig på termerna känns det som om ett pålstek och ett skotstek är mer användbart ombord, om det nu inte är en grillkväll.

 Men om jag inte googlat på fjäderbladsbog, så hade jag nog kunnat gissa på att en luffarstek även det var någon knop, kanske en variant på tjuvknopen... 

 

Och då för att återgå till någorlunda seriösa frågor inom denna diskussionstråds minst sagts krokiga marginaler, så det där med knoparnas namn.

 

Alla vet väl hur ett dubbelt halvslag ser ut och verkar, men har någon hört talas om det enkla halvslaget?

 

Valknopen?  har den något att göra med de havslevade däggdjuren? Eller att man kan välja om man vill ha den mer tredimensionell som en apnäve, som en sölja eller som en mer utplattad rund matta, till skillnad från den turkiska mattan som är mer avlång.

 

Och varför heter en 185,2 meter lång lina för en kabel, som då är en kabellängd lång.

I vår tid leder ju kablar i allmänhet elektrisk ström, men begreppet är väl äldre än så, innan Allesandro Volta, Andre-Marie Ampere, Thomas Edison, Nikolaj Tesla och dom andra killarna liksom hade uppfunnit elektriciteten, och innan min anfader hade försökt att hindra det hela, iallafall stoppa Amperes flykt...

Ja varför heter så långa linor eller trossar i äldre tider ”kablar”?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och varför heter en 185,2 meter lång lina för en kabel, som då är en kabellängd lång.

Bara för att...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kabellängd

 

19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja varför heter så långa linor eller trossar i äldre tider ”kablar”?

Rep kan vara kabelslagna eller trosslagna. Trossar slås genom att tre eller fler dukter (kallade kardeler när repet är färdigt) slås ihop. Kablar läggs genom att tre eller flera trossar slås ihop till ett grövre tåg. Vid varje hopslagning till en grövre produkt tvinnas de klenare mot sin tvinning. Med fyra eller fler dukter/kardeler lägger man en s.k. kalv, en dukt eller ett rep i mitten av repet, för att det inte ska deformeras utan behålla sin runda omkrets.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Repslageri

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag lyckades aldrig speciellt bra inom det militära, kanske beroende på att jag aldrig förstod hur man skulle genskjuta den lede fi i flanken... Jag ansåg att obelixstrategin var enklare och bättre, att slå till med full kraft rakt framifrån utan omsvep, skjuta först och fråga sedan.... men det är en annan  historia. 

Men serverades det trolldryck i grytorna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

1292827054_nt-636x355.jpg.67cb1a76dd7d684d50972c8ff73fa61c.jpg

 

 

Kom att tänka på det, men inom seglingen kan man ju göra en ko-vändning, som jag förstått det att vända i 360°.
 

Jag citerar Wikipedia:

 

En kovändning är en nedsättande liknelse som innebär en osmidig och tvär växling i åsikt eller handling, som kontrasterar skarpt gentemot tidigare ställningstaganden.

 

Själva liknelsen refererar till en kos osmidiga vändning och pekar i överförd betydelse på en uppenbar kurs- eller åsiktsändring som indikerar ostadighet och bristande konsekvekvens.

 

Begreppet har länge används inom seglingssammanhang och innebär då att byta bog på läns med ett slag istället för en gipp. Alltså snurrar man runt med båten 360 grader, vilket anses vara en säkrare metod än att gippa, framförallt vid hårt väder”.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Begreppet har länge används inom seglingssammanhang och innebär då att byta bog på läns med ett slag istället för en gipp. Alltså snurrar man runt med båten 360 grader, vilket anses vara en säkrare metod än att gippa, framförallt vid hårt väder”.

270 grader skulle jag säga...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Men serverades det trolldryck i grytorna då?

Detta var ju efter det att dopingkommissionen börjat granska även de militära förehavandena, så det blev mest ”brännevin och Eddy Medusa” som skulle förstärka beväringarnas mod, men som ni förstår, så gick det rent ut sagt år helskotta även med den strategin. Men vi hade ju en k-pist!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

270 grader skulle jag säga...

 

Ja det låter ju mer rimligt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...