Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SonyBL

Måla sin båt i fräcka färger

Rekommendera Poster

Jag undrar varför är båtar i Sverige så enkla när det gäller färger. Nästan på gränsen till tråkiga. Kollar vi på båtar tex. i  USA ,där har dem  fräcka färger och målningar. Vad gäller här  i Sverige ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi svenskar är tråkiga, det är det enkla svaret. Men man kan ju foliera i vilka färger man vill om man vill och har råd för det är inte billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev pseudonym:

Vi svenskar är tråkiga, det är det enkla svaret. Men man kan ju foliera i vilka färger man vill om man vill och har råd för det är inte billigt.

Jag vet det men syftade mer på varför är vi så tråkiga här i Swe. 😀

Jag tycker det är så kul nör jag ser vissa klipp på båtar i USA

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite out-of-date målning kanske.....

 

image.png.66c08645aaa6046f2a34b035500f3d04.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att för flygplan byggda i glasfiberarmerad plast är det skadligt att måla i för mörka färger. Plasten blir för varm och tappar styrka. Vitt är så klart bäst, men gult och rött funkar också. Blått, svart och annat bör undvikas. För båtar är det nog inte så farligt eftersom skroven är byggda enormt mycket tjockare än flygplansdelar, med groteska marginaler i jämförelse, men det är ändå nåt att tänka på. Det där mörkblåa skrovet mår nog inte så bra en solig sommardag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har svårast att förstå är varför inte flera lackar om sina utombordare för att slippa få dem stulna hela iden.

 

Jag är inte helt säker på att det hjälper, men troligen är det inte så attraktivt att stjäla en motor som är lätt att identifiera och svår att sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik för säkerhets skull att flyga med Lufthansa, SAS och Ryanair, risk för att stjärtfenan trillar av... :D

 

image.png.1cf8e754db752f7a8b7b60e4d6dc25a7.png

image.png.ac0dd82a0c4dfdb42dad63f8dfa3c7f8.png

image.png.b7d18d83935093a7d56bf79f20c32e31.png

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det här jag menar. Väldigt fint. 

Varför säljs inte såna Yamaha båtar i Sverige? Jag har aldrig sett en sån båt här. Den verkar vara popis i USA

Screenshot_20210810-122617_Instagram.jpg

Screenshot_20210810-123115_Instagram.jpg

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitt håller sig bäst i längden och vi svenskar vårdar båtarna för ett långt liv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Undvik för säkerhets skull att flyga med Lufthansa, SAS och Ryanair, risk för att stjärtfenan trillar av... :D

 

image.png.1cf8e754db752f7a8b7b60e4d6dc25a7.png

image.png.ac0dd82a0c4dfdb42dad63f8dfa3c7f8.png

image.png.b7d18d83935093a7d56bf79f20c32e31.png

 

De där är byggda i aluminium. Jag skrev glasfiberarmerad plast.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste modefärgerna på båtar i Sverige...

 

image.png.fb05c33751e5fbe7ac99ad92ee1fbf1a.png

image.png.b302a5d48b7aadeaf75b57ad1a65d669.png

image.png.ae50640e30d06fa5c0bf672652de5a25.png

Observera den vågade orange vattenlinjen! 

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Senaste modefärgerna på båtar i Sverige...

 

image.png.fb05c33751e5fbe7ac99ad92ee1fbf1a.png

image.png.b302a5d48b7aadeaf75b57ad1a65d669.png

image.png.ae50640e30d06fa5c0bf672652de5a25.png

Observera den vågade orange vattenlinjen! 

 

Jag hade en gång en båt, men det var för länge sen, så länge sen, jag bara undrar, var e den nu?….

En Glastron, typisk 70-tals racer som jag faktiskt gärna skulle ha en igen.👍😃

01F544DC-E142-4B68-83C3-A2BB7FFC8682.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Det jag har svårast att förstå är varför inte flera lackar om sina utombordare för att slippa få dem stulna hela iden.

 

Jag är inte helt säker på att det hjälper, men troligen är det inte så attraktivt att stjäla en motor som är lätt att identifiera och svår att sälja.

När jag har köpt nya skidor har jag sprayat dom i glada sommarfärger och målat dit några edelweiss och lite eldsflammor. Hittils har inga blivit stulna.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det var International som hade en annons på sjuttiotalet där man bottenmålat en båt med kvadratiska fält i olika färger. Väldigt snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Tror det var International som hade en annons på sjuttiotalet där man bottenmålat en båt med kvadratiska fält i olika färger. Väldigt snyggt.

Det där var väl en provbåt målad med olika bottenfärger i olika fält.

 

Vem har inte sett alla dessa flammiga före detta mellanblåa Albin Ballader, dom hade marinblåa och fina skrov när dom var nya, men redan efter tre- fyra säsonger var som ljusblåflammiga.

Då är det lätt att föreställa sig varför båtköpare senare valde bort kulörta båtar.

 

Dessvärre har det spridits en slags kamouflagehysteri bland kajakerna och dess ägare, allting skall skall gå i olika gråa nyanser, även paddlarens flytväst. Dom är det väldigt lätt att köra över, ibland ser man ju en reflex från en våt paddel, och det är ju bra... Även finska Targa har numera båtar i kulören ”örlogsgrått”, det gäller att se men inte synas, eller?

 

Jag hjälpte häromdagen en seglare som behövde köpa gelcoatspackel till sin Konkurs 31 eller om det var en Panik 33, han hade tappat ett ankare på akterdäck och behövde nu fylla i en liten skada. Det visade sig vara den hippa kulören ”äggskal”... kanske syftade man på trutägg, men knappast struts.
Skrovkulören på min båt är ”Dovervit” med dekor i ”light graphit”, så den är ju väldigt färgglad!

 

Ja, jag väntar på den dagen man försöker sälja en båt i kulören ”televerksorange” eller någon kulör som inte ens Bengt Grive skulle drömma om... typ ”terrakottablå”, ”ärggrönt”, ”ketchupbrunt” eller ”messmörsgult”. Då är det lätt att stämma in i en Magnus Ugglarefräng, ”...jag mår illa...”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, jag väntar på den dagen man försöker sälja en båt i kulören ”televerksorange” e

Typ en sådan här?

turbobat21.jpg.8a26be89a99485e3009a102b79cd4050.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo hade på 80—talet en färg som gick under namnet ollonblå.🤮

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja, jag väntar på den dagen man försöker sälja en båt i kulören ”televerksorange”

En sån har jag haft, det var en Crescent 418 en hardtop ritad av Pellle Pettersson.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, jag väntar på den dagen man försöker sälja en båt i kulören ”televerksorange”

En sån har jag haft, det var en Crescent 418 en hardtop ritad av Pellle Pettersson.

Den här?20210811_075614.jpg.11bf43541ad1e6e255c8ea59b4ce56d5.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, SonyBL said:

Jag undrar varför är båtar i Sverige så enkla när det gäller färger. Nästan på gränsen till tråkiga. Kollar vi på båtar tex. i  USA ,där har dem  fräcka färger och målningar. Vad gäller här  i Sverige ?

 

Amerikaner är stora, skrikiga och vill visa upp sig (grym generalisering, jag vet). Nordbor (generalisering igen) är mer försiktiga och anonyma i sin personlighet. Jag tror att det speglar av sig i hur båtar, bilar och annan egendom ser ut. I USA är det fint att visa att man har pengar, eller åtminstone ge en bild av att man har pengar, men man i stor utsträckning väljer att mörka det här. Tror även att det spelar roll. Jag bodde i USA några år och givetvis skaffade jag mig en MG Midget, jag kunde i princip passera under alla Ford F150. 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, jag väntar på den dagen man försöker sälja en båt i kulören ”televerksorange”

Det verkar ju vara en rätt populär färg trots allt! :D

1162652825_Screenshot_20210811-080059_SamsungInternet.jpg.eca120f5c63c441feb923c2c38e388d9.jpg

 

1276882535_Screenshot_20210811-080206_SamsungInternet.thumb.jpg.5ff15d2967181ab85dc93ab9c15e21c8.jpg

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Den här?20210811_075614.jpg.11bf43541ad1e6e255c8ea59b4ce56d5.jpg

Nej, min var helt ORANGE och hette Knut. Även kallad "Knutte Crescent"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...