Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
olinden

E10 på gammal utombordare?

Rekommendera Poster

Hej. Har en 2-takt Mercury 5 hk från ca år 2000. Funkar bra att puttra runt med till bad och fiske längs västkusten.

 

Hittills har jag tankat 95 oktan och blandat i 2-taktsolja. Vad tror ni om den nya E10. Funkar det i en ca 20 år gammal 2-taktsmotor eller bör jag göra annorlunda?

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka 98 oktan eller alkylatbensin istället, det mår motorn bättre av.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Detta måste gälla fler motorbåtsägare - hur har ni andra resonerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid med 98 i alla 2-taktare jag har för värmetålighetens skull (självantändning dvs mindre spikning). Nu har etanol högre oktan men är mer "korrosiv" mot "gummi" så 98  blir det även i fortsättningen.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra på 98 oktan och blanda in rätt mängd olja. Skulle ite köra på nya 95 oktan E10, på en äldre 2-taktare som din.
Läste om Yamaha utombordare för att ta ett exempel och de rekommenderade inte 95 E10 på sina äldre utombordare. Har antagligen med gummitätnigar, gummislangar osv som kan få problem med 95 oktan E10. Eller kör på 2-takt alkylatbensin som visserligen är dyr, om du inte kör så ofta.
Exempel på vad Yamaha säger (kolla om Mercury har nån motsvarande rekommendation på sin hemsida):
https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-maintenance/bensinkvalitet-E10/#/


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...