Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Johannes1018

Träbåt för sällanbruk

Rekommendera Poster

Hej,

är intresserad av att skaffa en enklare träbåt, typ roddbåt med liten snurra.

jag skulle helst vilja förvara den på land och rulla ner den när den ska användas ca 10ggr per år.

 

jag har fått för mig/hört att träbåtar inte ska användas så då träet torkar och då blir det såklart inget vidare.

 

hur ligger det till, går det göra som jag tänkt eller finns det någon behandling som gör det möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Johannes1018:

Hej,

är intresserad av att skaffa en enklare träbåt, typ roddbåt med liten snurra.

jag skulle helst vilja förvara den på land och rulla ner den när den ska användas ca 10ggr per år.

 

jag har fått för mig/hört att träbåtar inte ska användas så då träet torkar och då blir det såklart inget vidare.

 

hur ligger det till, går det göra som jag tänkt eller finns det någon behandling som gör det möjligt?

Hej!

Träbåtar skall användas och helst inte ligga på land mer än nödvändigt på vintern, eftersom som då torkar ut och det kan bli sprickor. Värst är det att ha en upptagen träbåt uppställd på en asfalterad yta, där blir det varmt när solen ligger på, och trät torkar ut snabbare.

Jag är ingen träbåtsexpert, men jag har kompisar som har träbåtar och dom mer eller mindre dränker in sina båtar invändigt på vintern när det är som torrast, med linolja i en sån där ogräsbekämpningsspruta.

 

Om du skall använda båten mer sällan, som du skriver, är sannolikt en aluminiumbåt eller enklare plastbåt ett bättre alternativ.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om du skall använda båten mer sällan, som du skriver, är sannolikt en aluminiumbåt eller enklare plastbåt ett bättre alternativ.

Plywood kan funka också, men som motståndsmannen skriver är plast eller aluminium mycket bättre lämpat för sådant användande. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

... motståndsmannen...

😅 Den fick jag grunna på alldeles för lång tid. Till slut synkade kuggarna. Helt underbart, dagen är räddad!

 

Ursäkta dragningen åt OT-hållet...

 

 

Tillägg: I övrigt håller jag med övriga angående TS fråga.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah då var det som jag misstänkte.

har redan aluminiumbåtar så jag får nöja mig där då.

 

tack för informationen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...