Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
50sman

"Ekonomitrimma" - eller är det redan bra?

Rekommendera Poster

Hej. 

Köpte en annan båt som jag är helnöjd med. Den kommer att användas till fiske i huvudsak i Öresund. Den har dock potential som en "DC" så frun och dotter kan cruisa och bryggsegla. 

Har kört 3 turer nu och min uppfattning är att den är bränslesnål redan som den är. 

1a turen så körde jag i 1:45 hr med blandad körning och 30 min bogsering av en båt i nöd (hade gått på grund pga motorhaveri). 

Rek varvtal vid WOT är 4750 - 5250.

Med 4 i båten kommer jag upp i plan vid 3800 rpm (18 knop) med maxvarv tal 4950rpm och 25 knop. 

Vid premiärturen gick det åt 20L. Motorn är en 1999 75 hp Mercury. 

Var ute med sonen enbart. Vi var ute i 1:45 med planfart ut i sund och sedan Cruise fart 5-6 knop när vi letade ekon. Vi gjorde 5 "repor" och sedan in pga av annalkande väder. Vid brygga mätte jag att det hade gått åt 11L.

Jag är helnöjd med det men frågan är om jag kan få ned det hela än mer med t.ex byte av propeller? Har idag en 13.25 x 17. Hur blir det om jag sätter på en 4 blad?. 

Jag är som sagt helnöjd redan nu men ju mindre förbrukning desto bättre. Har jag redan bra förbrukning? 

Förstår om det är svårt att utifrån text kunna dra några mer precisa slutsatser men rent principiellt - går det att "trimma" mer? 

Jag bryr mig inte om toppfart utan vill få plan tidigt och sedan ligga där då sundet inte är så snällt om man fläska vud lite vågor. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellerbyte och ”trimma” kommer bara marginellt påverka förbrukningen. Låter som motorn går snålt redan idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 50sman:

Jag är som sagt helnöjd redan nu men ju mindre förbrukning desto bättre.

If it ain't broke, don't fix it.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen får jag räkna med ca 40L/h, kör mest i registret 25-30 (42 är topp).

 

jag skulle vara nöjd och lägga ev. energi och ev. pengar på service och hålla maskinen i tip topp skick 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker bränsleåtgången verkar vara lite otydlig. Men en tvåtakt drar generellt sett lite mer soppa än en fyrtakt. En modern fyrtakt 70hk förbrukar ungefär 25 liter timmen vid fullt gaspådrag. 

 

Som ovanstående inlägg. Se till att hålla motorn i fint skick, är nog det bästa. 

Havstulpaner, sjögräs, hög vikt, är faktorer som ökar bränsleförbrukningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Jag har min kompis båt på näthinnan. En 6.4 m med en 85 hp Mercury från 1989 i "dåligt" skick. Den drooog mycket bensin :)

 

Som sagt. Helnöjd och jag följer rådet - if it aint broken...... :) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...