Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cosmo

Välja båt, 8-10m minst 5 kojer

Rekommendera Poster

2021-08-14 vid 12:12 skrev thundergod:

Ingen aning tyvärr. Testa att maila Bavariasverige och fråga. Såg den större S33 HT för ett par veckor sedan. Ser väldigt kort och högbyggd ut men säkert praktis. En S30 HT skulle nog bli en riktig köttbulle tyvärr..

 

väldigt prisvärda båtar men kräver väldigt mycket tillval och baspriserna får man se som rena lockpriser..  jag gillar Bavaria för att konfigurerar man de rätt när man beställer nytt så är det inte mycket känsla av lågprisbåt alls, snarare riktigt bra kvalitetsintryck faktiskt.

Kompisen köpte en äldre Bavaria Sport 29, utan solbädd. Betydligt mer praktisk än de senare. Den med solbädd har bara en sittplats framåt dvs ingen support för framåtsikten under körning. 
Matbordet är trångt placerat långt fram med dålig utsikt mot havet. 
Bavaria har bra utrymmenn under däck men till bekostnad av sittbrunnen. 
Min Jeanneau 805 Leader har större sittgrupp än Bavaria 29/30 men sämre sovutrymme, som trådskaparen efterfrågade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-15 vid 16:30 skrev Cosmo:

Tack för input! Har väl också insett att Aquador 26 är lite för liten. 
 

Du får gärna utveckla vad du menar med  det tillkommer kostnader! Antar att du jämför äldre båtar med nya?Vad är det som gör att servicen är dyrare?  Vi lät firma göra vinterservice i höstas (koll + byte olja, filter,  konservering) för ca 8500kr. Är kostnaden på service relaterad till motorstorlek? 

En gammal motor är billig att serva. D6/D4 och DPH = dyrt

Räkna 10000-15000kr(och uppåt) plus ev bälgbyte, konservering och lyft mm

Kolla med just din Pentamek 

Sen ska spridare på D-serien kollas var 600.e timme. Turbo behöver bytas oftare än på äldre dieslar

DPH drev rekommenderas stor översyn eller renovering var 1000.e timme

Delar är svindyrt till dessa motorer och drev jämfört med till äldre 

O sist men inte minst så går det inte heller att renovera motorerna när detta behövs utan då är det ny motor som gäller

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Capitan:

En gammal motor är billig att serva. D6/D4 och DPH = dyrt

Räkna 10000-15000kr(och uppåt) plus ev bälgbyte, konservering och lyft mm

Kolla med just din Pentamek 

Sen ska spridare på D-serien kollas var 600.e timme. Turbo behöver bytas oftare än på äldre dieslar

DPH drev rekommenderas stor översyn eller renovering var 1000.e timme

Delar är svindyrt till dessa motorer och drev jämfört med till äldre 

O sist men inte minst så går det inte heller att renovera motorerna när detta behövs utan då är det ny motor som gäller

 

Men va fan 😉 Dyr i drift alltså! Vad hade du gjort? Behållit Maximen istället? 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Capitan:

En gammal motor är billig att serva. D6/D4 och DPH = dyrt

Räkna 10000-15000kr(och uppåt) plus ev bälgbyte, konservering och lyft mm

Kolla med just din Pentamek 

Sen ska spridare på D-serien kollas var 600.e timme. Turbo behöver bytas oftare än på äldre dieslar

DPH drev rekommenderas stor översyn eller renovering var 1000.e timme

Delar är svindyrt till dessa motorer och drev jämfört med till äldre 

O sist men inte minst så går det inte heller att renovera motorerna när detta behövs utan då är det ny motor som gäller

 

Men de är helt underbara att köra. Ryker inte. Bra drag med hjälp av turbo och kompressor.

Det luktar inte bränd diesel i båten.

 

Summan stämmer bra om man lägger ut det. Gör man det själv så klara man sig med halva kostnaden.

 

Tänk BMW och Merca när du kör en VP D4, D6.

Allt annat är ångmaskiner. ;)

 

Det där med spridarservice får du nog kolla upp. Min auktoriserade Pentamak kände inte till det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 29 HT har många fördelar och passar in precis på din kravspec.

Sen har den axel så man slipper drevunderhåll (kostnad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne_G:

Saga 29 HT har många fördelar och passar in precis på din kravspec.

Sen har den axel så man slipper drevunderhåll (kostnad).

Bra förslag! Det kanske tom kan rymmas en Saga 315 med lite ”moms” på budgeten?

I sammanhanget bör det dock konstateras att det är skillnad på båtar med axel och drev. Inte bara underhållskostnaden, men det kanske TS är medveten om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Bra förslag! Det kanske tom kan rymmas en Saga 315 med lite ”moms” på budgeten?

I sammanhanget bör det dock konstateras att det är skillnad på båtar med axel och drev. Inte bara underhållskostnaden, men det kanske TS är medveten om?

Jo nog är jag medveten om att det skiljer mellan axel och drev, fast det har jag mest läst mig till i forumstrådar. Maximen har ju dessutom ett s-drev så jag har varken kört med drev eller rak axel... 

 

Jag har nog tänkt att prio är att hitta en båt som passar utifrån kravspecen och där ingår inte om det är drev eller axel. Däremot kan sägas att högre farter inte intresserar oss något vidare, däremot är vi lite trötta på att puttra fram i 7 knop. Då tänker jag att det inte är något större problem om båten har rak axel?

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Cosmo:

Däremot kan sägas att högre farter inte intresserar oss något vidare, däremot är vi lite trötta på att puttra fram i 7 knop. Då tänker jag att det inte är något större problem om båten har rak axel?

Jag har en Saga 315 och den kör jag vanligtvis i lite under 7 knop. Där ligger den, för min båt, bästa kompromissen mellan fart och bränsleförbrukning. Om det blåser på lite och går sjö så gasar jag på lite så båten plöjer genom vågorna och resan blir bekvämare, men dyrare.

Och det är här den största skillnaden mellan planande och ”deplacerande” båtar ligger. En planande båt, vilka oftast har drev, går fint och ganska billigt om de får komma upp ur vattnet och om det inte är för mycket vågor. Är det en del vågor så blir färden stötig. I farter under planingsfart går de ofta ganska dåligt och gungar och är oftast ganska bångstyriga. 
En deplacerande båt, så gott som alltid med axel, går bäst med en stor del av skrovet i vattnet. I ren deplacementsfart går den oftast ganska billigt men om man gasar på så drar den ganska mycket men går betydligt bekvämare än en planande båt i samma fart.

Rent generellt alltså.

Jag bytte från en planande Nimbus 29 C till nuvarande Saga 315 för att få en behagligare gång. Fick ofta ont i ryggen av den stötiga gången på Nimbusen. Sagan ger mig en betydligt skönare resa.

Saga 29 har i stort sett samma skrov som 315 och går även den bra i sjön. 29:an finns i två versioner. En med dörr in till hytten från akterdäck och en utan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har en Saga 315 och den kör jag vanligtvis i lite under 7 knop. Där ligger den, för min båt, bästa kompromissen mellan fart och bränsleförbrukning. Om det blåser på lite och går sjö så gasar jag på lite så båten plöjer genom vågorna och resan blir bekvämare, men dyrare.

Och det är här den största skillnaden mellan planande och ”deplacerande” båtar ligger. En planande båt, vilka oftast har drev, går fint och ganska billigt om de får komma upp ur vattnet och om det inte är för mycket vågor. Är det en del vågor så blir färden stötig. I farter under planingsfart går de ofta ganska dåligt och gungar och är oftast ganska bångstyriga. 
En deplacerande båt, så gott som alltid med axel, går bäst med en stor del av skrovet i vattnet. I ren deplacementsfart går den oftast ganska billigt men om man gasar på så drar den ganska mycket men går betydligt bekvämare än en planande båt i samma fart.

Rent generellt alltså.

Jag bytte från en planande Nimbus 29 C till nuvarande Saga 315 för att få en behagligare gång. Fick ofta ont i ryggen av den stötiga gången på Nimbusen. Sagan ger mig en betydligt skönare resa.

Saga 29 har i stort sett samma skrov som 315 och går även den bra i sjön. 29:an finns i två versioner. En med dörr in till hytten från akterdäck och en utan.

Jag håller inte riktigt med dig här Christer.

Visst går en 30 fots planande mest ekonomiskt i farter under 7 knop och över 20 men både min nuvarande 30 fotare med 18° bottenvinkel och min gamla 24 fotare med 22° bottenvinkel går utmärkt och stabilt att köra i 15-16 knop i lite kraftigare sjö, alltså när skrovet "släpper" sjön men inte lyfter helt. Det kräver trimplan och automatik underlättar och det är inget särskilt ekonomiskt körsätt men man plöjer genom vågorna lika fint som en halvplanare  i varje fall enligt mina egna erfarenheter. Runt 10 knop funkar det däremot inte alls.

 

Sen är en Nimbus 28-29 att betrakta som lite vackertväder båt med sin flacka botten tycker jag, så det finns ju bekvämare planande båtar.

Men en båt som är konstruerad för halvplanande gång gör ju jobbet bättre :)

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man komplicera frågeställningen lite, och addera dimensionen Hardtop vs Inte-Hardtop? Om man tänker fem sovplatser så är ju bäddbar soffa i sittbrunn ett bra alternativ, men då vill man förmodligen ha hardtop för att få mer "inomhuskänsla". Kanske även bra i scenario när man är ute som ambulerande sommarstuga och får acceptera lite dåligt-väder-dagar...

 

Så: Om vi tänker hardtop, vilka båtar (som uppfyller frågeställarens kravbild) har en bra hardtop-lösning med bra möjlighet att öppna upp för att ändå få lite salta vindar i ansiktet?

 

Edit: Har ju nu sett att det finns fina softtop-båtar (t.ex. Saga 320ST som iofs ligger utanför prisspannet) - finns det bra exempel där? Är det en bra kompromiss?

 

Redigerad av SorbusPratum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SorbusPratum:

Får man komplicera frågeställningen lite, och addera dimensionen Hardtop vs Inte-Hardtop? Om man tänker fem sovplatser så är ju bäddbar soffa i sittbrunn ett bra alternativ, men då vill man förmodligen ha hardtop för att få mer "inomhuskänsla". Kanske även bra i scenario när man är ute som ambulerande sommarstuga och får acceptera lite dåligt-väder-dagar...

 

Så: Om vi tänker hardtop, vilka båtar (som uppfyller frågeställarens kravbild) har en bra hardtop-lösning med bra möjlighet att öppna upp för att ändå få lite salta vindar i ansiktet?

 

Edit: Har ju nu sett att det finns fina softtop-båtar (t.ex. Saga 320ST som iofs ligger utanför prisspannet) - finns det bra exempel där? Är det en bra kompromiss?

 

Hej och välkommen till MG!

Frågar du för egen räkning eller för TS?

Som jag ser det finns det några olika typer av båtar, om vi bortser från helt öppna och flybridge-båtar.

 

HT.

Brukar ofta vara båtar som har tak över delar av hytten men är öppna bakåt, alltså utan dörr in till hytten. Där är mao akterdäcket och hytten integrerade. Har ofta en dörr ner till sovutrymmet.

Fördelen är ett större "socialt" utrymme i hytten där sittgrupp etc kan göras större/längre..

 

Kupé (coupé/C/hytt eller andra benämningar).

Brukar ha en dörr in till hytten, alltså en avskiljare från akterdäck och hytt.

Fördelen är att hytten kan hållas varm lättare.

 

Sen finns det mer tillverkarspecifika benämningar där ST hos Saga betyder Sun Top (tror jag) och det innebär att taket i HT'n är ersatt med kapell.

 

För mig är det i vårt nordiska klimat en no-brainer att välja hytt eftersom jag inte bara är ute när det är varmt och soligt väder. Hytt-varianterna är därmed de som ger mer "inomhuskänsla", inte HT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Cosmo:

Men va fan 😉 Dyr i drift alltså! Vad hade du gjort? Behållit Maximen istället? 😁

 

Om ni inte har någon brådska så skulle jag köra Maxim en två säsonger till

Priserna kommer sjunka igen när det går fint att resa igen och folk vill bli av med sina båtar

Troligen också mycket nyblivna båtägare som insett hur dyrt det är att äga båt beroende på hur mycket som görs själv osv

Bättre att tappa lite pengar på Maximen än mycket pengar på någon mycket dyrare båt

 

Som nämnts så bör du kolla in Skilsö 33. Den kommer hamna i er prisnivå

Bra kvalité och bra andrahandsvärde

En motor KAMD43 vilket är ett mycket bra val framför tex D4 och D6

Axeldrift

Kombon KAMD43 och axel ger bra ekonomi

Gott om sängplatser och inget behov av att sova på nån solbädd

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev anuba:

Men de är helt underbara att köra. Ryker inte. Bra drag med hjälp av turbo och kompressor.

Det luktar inte bränd diesel i båten.

 

Summan stämmer bra om man lägger ut det. Gör man det själv så klara man sig med halva kostnaden.

 

Tänk BMW och Merca när du kör en VP D4, D6.

Allt annat är ångmaskiner. ;)

 

Det där med spridarservice får du nog kolla upp. Min auktoriserade Pentamak kände inte till det. 

 

D4 är en riktig traktormotor som är trist att lyssna på. Där ska BMW och Merca inte blandas in

Har förövrigt kört BMW ett antal år och ägandekostnaderna är låga. Med andra ord heller inget att jämföra med Penta D4/D6 :)

D6 är trevlig och har massor av kraft men för mycket barnsjukdomar och elstrul

Stort minus som sagt att dessa motorer inte går att renovera

Jag skulle aldrig köpa en D4/D6 runt säg 1000 timmar. Inte frågan om utan när den behöver renoveras

Om inte cylinderloppen ligger inom gränserna är det bara att byta motor

Ofta är det kompressionen som sackar lite på äldre/motorer med mycket timmar = ofta slitna cylinderlopp

 

 

 

Det är nog snarare din Pentamek som får kolla upp. Minst sagt anmärkningsvärt att han inte känner till detta...

D4 har en förkärlek till att blåsa kolvar vilket brukar resultera i byte av motor(även förekommit på D6)

Därav har 600 timmars spridarservice kommit till sen några år tillbaka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran som slog mig nu när ni diskuterar service av inombordare... Hur går man tillväga rent praktiskt? Jag menar, själv har jag 5-6 mil till närmsta Mercury-verkstad så jag lägger ju bara upp min ett ton tunga båt på trailern och åker dit med den. Men det kan man ju inte gärna göra om båten väger 3-4 ton, så då antar jag att man behöver betala mekaniker som kommer ut och gör service på plats, dvs en del extrapengar för resekostnad etc?

 

Känns som en dum fråga, inser att jag aldrig har funderat över det förut 🙂

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

En undran som slog mig nu när ni diskuterar service av inombordare... Hur går man tillväga rent praktiskt? Jag menar, själv har jag 5-6 mil till närmsta Mercury-verkstad så jag lägger ju bara upp min ett ton tunga båt på trailern och åker dit med den. Men det kan man ju inte gärna göra om båten väger 3-4 ton, så då antar jag att man behöver betala mekaniker som kommer ut och gör service på plats, dvs en del extrapengar för resekostnad etc?

Ingen dum fråga!

Jag kör min båt på vattnet till ett varv jag litar på för service. Tar mig närmre en dag dit och en dag hem. (Frågan är väl vem som är dum egentligen 🙄)

Detta varv gör inte service ”på plats” men har gjort ett par reparationer på min hemmabrygga och reskostnaden är inte speciellt låg - om man säger så. Det kostar att ligga på topp!

Jag frågade mecken om de inte kunde göra servicen vid hemmabryggan men han sa att det blir lite jobbigt med att släpa olja, pumpar etc så det gör de inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni er båt :)

315 hk Yanmar vilket jag skulle föredra framför Penta alla dagar i veckan 

Måste vara ett väldigt bra pris med tanke på timmar, utrustning och uppdateringar 

 

https://www.blocket.se/vi/97934538.htm

7DD37CA9-2584-41E8-A926-A6DC0392D8AB.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Capitan:

Här har ni er båt :)

315 hk Yanmar vilket jag skulle föredra framför Penta alla dagar i veckan 

Måste vara ett väldigt bra pris med tanke på timmar, utrustning och uppdateringar 

 

https://www.blocket.se/vi/97934538.htm

7DD37CA9-2584-41E8-A926-A6DC0392D8AB.png

Man tackar, vilken service! Håller med om att när vi nu ringat in kravbilden så faller Skilsö 33 bra ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Ingen dum fråga!

Jag kör min båt på vattnet till ett varv jag litar på för service. Tar mig närmre en dag dit och en dag hem. (Frågan är väl vem som är dum egentligen 🙄)

Detta varv gör inte service ”på plats” men har gjort ett par reparationer på min hemmabrygga och reskostnaden är inte speciellt låg - om man säger så. Det kostar att ligga på topp!

Jag frågade mecken om de inte kunde göra servicen vid hemmabryggan men han sa att det blir lite jobbigt med att släpa olja, pumpar etc så det gör de inte.

Hmm... Verkligen något att ha i åtanke den dag man bestämmer sig för en större båt. Själv har jag minst 30 distans och 15 slussar (enkel resa) mellan hemmabryggan och närmsta marina så det känns inte som något alternativ att hålla på med varje år.

Jag antar för övrigt att motorn går bra att serva med båten i vattnet men att en fullständig årsservice även innefattar drevet, vilket kanske är en aning svårt att göra utan att ta upp båten.

Finns förstås en hög med större båtar i min båtklubb, får väl helt enkelt kolla hur de gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag antar för övrigt att motorn går bra att serva med båten i vattnet men att en fullständig årsservice även innefattar drevet, vilket kanske är en aning svårt att göra utan att ta upp båten.

Axel. Detta är den service motor och backslag får. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Makro:

Jag håller inte riktigt med dig här Christer.

Visst går en 30 fots planande mest ekonomiskt i farter under 7 knop och över 20 men både min nuvarande 30 fotare med 18° bottenvinkel och min gamla 24 fotare med 22° bottenvinkel går utmärkt och stabilt att köra i 15-16 knop i lite kraftigare sjö, alltså när skrovet "släpper" sjön men inte lyfter helt. Det kräver trimplan och automatik underlättar och det är inget särskilt ekonomiskt körsätt men man plöjer genom vågorna lika fint som en halvplanare  i varje fall enligt mina egna erfarenheter. Runt 10 knop funkar det däremot inte alls.

 

Sen är en Nimbus 28-29 att betrakta som lite vackertväder båt med sin flacka botten tycker jag, så det finns ju bekvämare planande båtar.

Men en båt som är konstruerad för halvplanande gång gör ju jobbet bättre :)

Man kan väl sammanfatta det som att det som var tydliga kategorier förr har mycket mer blandats upp idag.

 

Fortfarande gäller ju vissa regler, men redan en Saga 29/310/315 tummar ju - trots sin köl och rak axel - på begreppen. Min förra båt - NB870 - var i mycket ganska lik, men hade ett skrov som planade ännu bättre TROTS sin köl och raka axel samt kategorin "halvplanande". 20-23 knop i marsch var helt ok, även med lite mer vågor. Dock inte lika bränsleoptimalt som de mest renodlade planande båtarna.

Den nuvarande gör 30 knop med köl och rak axel, och är en ännu bättre kompromiss mellan de olika världarna. Men går fortfarande nästan lika snålt i 7 knop.

 

Vill med detta egentligen bara belysa att det med dagens datorberäknade/simulerade skrov mer beror på motorstyrka, båtmodellen och dess detaljer i skrovformen vilka farter det fungerar i (och hur) än om det sitter roder, drev eller finns lite köl på båten. Därav de väldigt olika upplevelserna av olika båtar som man kan tycka ändå hör till samma kategori. Men det ger oss ju valmöjlighet !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service på hösten är inget att oroa sig för. Flera bra mekaniker tar sin bil till jobben. Min mekaniker bor 13mil från min båt och jag tycker inte transportkostnaden blir orimligt hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev lasholm:

Jeanneau 895 MF?

Den ser trevlig ut i layouten. Kan tycka att det är bra när man låter ruffen bara innehålla kojer, toalett och stuvutrymme. Vi använder aldrig matplatsen i ruffen, sitter bara uppe. 

 

Har du koll på modellen? Vet du om den finns i utförande med inombordare? Och är det en ny modell (=begränsat begagnatutbud...)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cosmo:

Den ser trevlig ut i layouten. Kan tycka att det är bra när man låter ruffen bara innehålla kojer, toalett och stuvutrymme. Vi använder aldrig matplatsen i ruffen, sitter bara uppe. 

 

Har du koll på modellen? Vet du om den finns i utförande med inombordare? Och är det en ny modell (=begränsat begagnatutbud...)?

Jag har den mindre 795 men 895 känns betydligt rymligare med sin stickkoj och större i ruff och toalett. Finns bara med utombordare, enkel eller dubbelmontage. Den har funnits i ett par år och dyker upp då och då på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-17 vid 18:44 skrev Capitan:

Det är nog snarare din Pentamek som får kolla upp. Minst sagt anmärkningsvärt att han inte känner till detta...

D4 har en förkärlek till att blåsa kolvar vilket brukar resultera i byte av motor(även förekommit på D6)

Därav har 600 timmars spridarservice kommit till sen några år tillbaka

 

Jag tror han nämde också att man inte kan lite på det står i båtforum. :D

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev lasholm:

Jag har den mindre 795 men 895 känns betydligt rymligare med sin stickkoj och större i ruff och toalett. Finns bara med utombordare, enkel eller dubbelmontage. Den har funnits i ett par år och dyker upp då och då på Blocket.

Det här tycker jag är en intressant fråga.

Länge har ju inombordsdiesel varit ”det enda rätta” i lite större bobåtar, ja ca 7 m och uppåt kanske, inombords bensin har varit utskällt och dyrt att köra, inte ens insprutade moderna motorer är bra nog, enligt det man läser i många trådar på forum.

Men de senaste åren ser man fler och fler större båtar med stora utombordare (bensin), ibland som dubbelmontage.

Nu kan jag inte uttala mig om utombordare är mer driftsäkra och kanske lite bränslesnålare än inombordare med drev men högre försäkring lär man få.

Så bensindrivet kanske inte är så dåligt ändå? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Det här tycker jag är en intressant fråga.

Länge har ju inombordsdiesel varit ”det enda rätta” i lite större bobåtar, ja ca 7 m och uppåt kanske, inombords bensin har varit utskällt och dyrt att köra, inte ens insprutade moderna motorer är bra nog, enligt det man läser i många trådar på forum.

För mig handlar det bara delvis om ekonomi utan kanske mer om säkerhet. Vill inte ha bensin "inombords" som kan komma lös, i synnerhet inte i en båt jag bor i. Visst går det få eld på diesel också, men flampunkt, ångor o.s.v. är faktiskt stor skillnad på. 

Det återspeglas också av lite tuffare regelverk för inombordsinstallationer med bensinmotor, något som på t ex min båt (med all rätt) skulle kräva fler helt separata utrymmen för olika funktioner i maskinrummet o.s.v. Något som t.o.m. skulle omöjliggöra den design och utförande som den har idag.

 

Om man läser trådarna på forum tror jag också faktiskt säkerhetsaspekten överväger än "dyrt att köra"  när det talas om diesel kontra bensin - där valet faktiskt finns. För det är ju så att en viss modell ofta är hänvisad till det ena eller andra, i synnerhet om den är gjord för utombordare.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-16 vid 18:23 skrev Capitan:

En gammal motor är billig att serva. D6/D4 och DPH = dyrt

Räkna 10000-15000kr(och uppåt) plus ev bälgbyte, konservering och lyft mm

Kolla med just din Pentamek 

Sen ska spridare på D-serien kollas var 600.e timme. Turbo behöver bytas oftare än på äldre dieslar

DPH drev rekommenderas stor översyn eller renovering var 1000.e timme

Delar är svindyrt till dessa motorer och drev jämfört med till äldre 

O sist men inte minst så går det inte heller att renovera motorerna när detta behövs utan då är det ny motor som gäller

 

I tillägg som en brasklapp ska man ta med i beräkningen att till äldre motorer kan vissa reservdelar vara bristvara på grund av att dom slutat tillverkas och begagnatmarknaden är tom med anledning av detta, i övrigt håller jag med om ditt resonemang gammal VS nyare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasker:

I tillägg som en brasklapp ska man ta med i beräkningen att till äldre motorer kan vissa reservdelar vara bristvara på grund av att dom slutat tillverkas och begagnatmarknaden är tom med anledning av detta, i övrigt håller jag med om ditt resonemang gammal VS nyare motor.

Hade ju varit bättre om du skrivit vilka motorer och vilka reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bootsmotoren.de kan man söka på både gamla och nya Penta-motorer och de har gjort en indikator som ger ett hum om reservdelstillgången om man inget har att utgå ifrån. Jag känner inte till någon svensk motsvarighet men det kanske finns?

40 motorn är bara med som en jämförelse eftersom TS är intresserad nyare motorer.

 

C2B90C1F-9D52-45E6-9666-31415A8B8B6E.png

565F975A-1669-4338-AECD-29A51F4B6A52.png

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...