Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cosmo

Välja båt, 8-10m minst 5 kojer

Rekommendera Poster

Köpte en Maxim till familjen förra året och har redan kommit fram till att båtlivet är rätt för oss. Vill dock ha en nyare båt så att vi kan lägga mindre tid på fix och mer på att njuta av båten. Håller på att leta mig tokig efter rätt båt för oss! Vad skulle ni rekommendera?

 

Krav:

- minst fem kojer, bädda upp i sittbrunn är ok

- ny båt = max 20 år gammal, dvs från 00-talet

- inte för stor, 8-10 m känns bra


Jag har t ex kollat på Aquador 26 och Bella 850 så fler i den stilen är intressant, men vill gärna ha fler typer att fundera på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Daycruiser kan funka? Ju lätt fälla upp kapell om kapellgarage.
Bara som exempel, Yamarin 79 DC. Den har upp till 6 kojplatser. 8,02 meter lång. 
Kostar millen helt ny med Yamaha 250 hk. Max max 49 knop...
Det behövs lite fabriksmonterade tillbehör också som kapell osv.
Finns säkert fina begagnade till rimligt pris, 79 DC kom 2010 och finns än idag i Yamarins modellutbud.
Men jag antar du är mer ute efter "bobåt" med fast tak och så, utan kapell? En Daycruiser blir ju mer en weekenderbåt bara.
Nimbus borde ha nån passande beg. modell, har du kollat?
/Bo
 

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar aldrig bäddbar sittbrunn i en DC som sovplatser eftersom det är svårt att mörklägga och det bli snabbt olidligt varmt tidigt på morgonen på sommaren.
Möjligen som tillfälliga extraplatser men inte till familjen under flera semesterveckor.

Jag hade hellre gått på en båt med midkabin och hytt/ sovplats i fören och en i salongen så som Fairline 31 och uppåt i storlek eller kanske Bavaria. Sen finns ju bl.a Nimbus 31 familia.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Jag räknar aldrig bäddbar sittbrunn i en DC som sovplatser eftersom det är svårt att mörklägga och det bli snabbt olidligt varmt tidigt på morgonen på sommaren.
Möjligen som tillfälliga extraplatser men inte till familjen under flera semesterveckor.

Jag hade hellre gått på en båt med midkabin och hytt/ sovplats i fören och en i salongen så som Fairline 31 och uppåt i storlek eller kanske Bavaria. Sen finns ju bl.a Nimbus 31 familia.

Håller med om att daycruiser inte är optimalt ur sovperspektiv, och det är just därför som jag har så svårt att hitta vad vi ska byta upp oss till! Det verkar som att nyare båtar inte har lika många kojer om vi letar i storlek 8-10 m. Ofta ligger de på 4 kojer. 
 

Nimbus 31 Nova är jättefin men tyvärr för dyr. Fairline får jag läsa på lite om. Bavaria 32 skulle kanske funka. 
 

Har annars sneglat på Nordic oceancraft 33 eller Beneteau Ombrine 801. Åsikter om dem? Och vad tycker ni om Aquador 26 och större?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bossee:

Kanske en Daycruiser kan funka? Ju lätt fälla upp kapell om kapellgarage.
Bara som exempel, Yamarin 79 DC. Den har upp till 6 kojplatser. 8,02 meter lång. 
Kostar millen helt ny med Yamaha 250 hk. Max max 49 knop...
Det behövs lite fabriksmonterade tillbehör också som kapell osv.
Finns säkert fina begagnade till rimligt pris, 79 DC kom 2010 och finns än idag i Yamarins modellutbud.
Men jag antar du är mer ute efter "bobåt" med fast tak och så, utan kapell? En Daycruiser blir ju mer en weekenderbåt bara.
Nimbus borde ha nån passande beg. modell, har du kollat?
/Bo
 

Har kommit fram till att daycruiser får funka, men vill ha inombordare (tack för förslag på Yamarin dock!). Kapell eller HT funkar bra, men inte dörr mellan akterdäck och förarplats. Nimbus har vi kollat på men de är ofta lite för dyra (eller för stor) om vi ska ha en såpass ny båt som vi vill ha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy 32 scirocco, superkvalitet och fantastiska sjöegenskaper. Minus på smala skarndäck samt en trimplansautomatik känns nödvändig. Räcker med en mente marine. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för en daycruiser kan du ju välja en båt som lämpar sig att använda även om solen inte skiner och det är regn i luften, vilket det ofta är en normal svensk sommar.

 

Nimbus 27 familia, kan vara ett alternativ. Även om man får betala en hel del bara för att båten är tillverkad av Nimbus har man ju igen det när den en dag skall säljas igen. Föregångaren hette 2600 och 2700, men dessa är ju första delen och mitten av 1980-talet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Bavaria 28 sport som vi beställde ny 2012 och haft sedan dess. Jättenöjda. Lagom stor båt men har ändå allt som många större båtar har. Tittade lite på Grandezza 27 och Aquador 26 mfl men Bavarian känns större och har i mitt tycke en bättre däckslayout mm. Dock gillar alla inte Solbädden men vi älskar den. Sneglade på lite amerikanska båtar med men de flesta i den strl är bara 2.60 breda vilket helt går bort för min del iaf.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev hysteria:

Windy 32 scirocco, superkvalitet och fantastiska sjöegenskaper. Minus på smala skarndäck samt en trimplansautomatik känns nödvändig. Räcker med en mente marine. 

Kan man bädda i sittbrunnen på windy 32 scirocco? Ser ingen som skriver om det utan alla skriver 4 bäddar (förpik+midcabin). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev thundergod:

Vi har en Bavaria 28 sport som vi beställde ny 2012 och haft sedan dess. Jättenöjda. Lagom stor båt men har ändå allt som många större båtar har. Tittade lite på Grandezza 27 och Aquador 26 mfl men Bavarian känns större och har i mitt tycke en bättre däckslayout mm. Dock gillar alla inte Solbädden men vi älskar den. Sneglade på lite amerikanska båtar med men de flesta i den strl är bara 2.60 breda vilket helt går bort för min del iaf.

Har också kollat lite på Bavaria 28 sport. Kan inte bestämma mig för om jag gillar solbaden eller ej. Men i vanlig ordning är det sovplatserna vi fastnar på. Sover man fem pers där? Är det byggt för att fixa sovplats i sittbrunnen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Istället för en daycruiser kan du ju välja en båt som lämpar sig att använda även om solen inte skiner och det är regn i luften, vilket det ofta är en normal svensk sommar.

 

Nimbus 27 familia, kan vara ett alternativ. Även om man får betala en hel del bara för att båten är tillverkad av Nimbus har man ju igen det när den en dag skall säljas igen. Föregångaren hette 2600 och 2700, men dessa är ju första delen och mitten av 1980-talet.

Tycker Nimbus 27 familia är en fantastisk modell! 2600 och Maximen (som vi har) är ju i princip samma båt och egentligen trivs vi jättebra med båttypen. Men, vi vill ha något nyare så att vi kan minska tiden på att fixa med allt som slitits ut, få lite nyare finish på allt. Jag hade liksom velat ha Nimbus 27 Familia i 2021 års tappning…. 😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp en nimbus 29 dc med nyare motor och i övrigt renoverad och välskött.

10 år gammal båt behöver inte vara bättre än en 25-30 år gammal, även 3-4 år gamla är mycket fix med. Köp en renoverad där det finns dokumentet på vad som är gjort och som ser ut att vara proffsigt utfört. Nimbus 29 med en motor på 230-300 hk är trevlig. 

OBS! Ej med renoverad 41 motor, den är för klen om ni är 5 pers i båten med packning. 

Men eg bör ni upp i 32 fot och för så många personer men då räcker inte 1 milj om ni vill slippa massa fix. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Cosmo:

Har också kollat lite på Bavaria 28 sport. Kan inte bestämma mig för om jag gillar solbaden eller ej. Men i vanlig ordning är det sovplatserna vi fastnar på. Sover man fem pers där? Är det byggt för att fixa sovplats i sittbrunnen? 

Vi har tillägget snurrbar förarstol vilket gör att iaf för vår del räcker sittplatserna runt bordet med råge. Har man gäster i båten brukar solbädden dessutom vara populär att vara på. Numera gör ju Bavaria två versioner. en med solbädd S29 och en mer "skandinavisk" sittbrunn S30. I övrigt samma båt.

Bordet i sittbrunn är inte fällbart. Dock är ryggdynan till solbädden fällbar så att man får en solbädd stor nog att sova på. Vill man trängas lite så går det dock att klämma ihop sig 3 i bädden i fören som blir när man sänker bordet, samt 2 i mittkabinen som har en rätt stor bädd.

 

5 fasta riktigt bra sovplatser vet jag inte om det riktigt är görbart i någon 28-30 fotare alls? Att tänka på är att sova i sittbrunn oavsett båt är ingen höjdare i den svenska sommaren där det blir ljust mitt i natten och solen steker på och värmer upp väldigt tidigt om man sover i ett kapellväxthus..

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Skilsö 33 sport eller HT, 3 kabiner, singel motor, rak axel.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en budget att köpa en Aq 26 kan du lika gärna titta på lite större båtar för samma pengar typ Marex 290, 300, Grandezza 31, Nimbus DC, Grandline, Bavaria 29. 

Då får du lite mera volym och fler andra praktiska detaljer. 
Om vill ha en båt som är likvärdig med Aq26 men lägre pris så har du Jeanneau 805 Leader med VP D4. Dock inte så vanlig som Aq26. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev mikaojje:

Kolla in Skilsö 33 sport eller HT, 3 kabiner, singel motor, rak axel.

 

 

Kanonfin båt men vem säljer en fin välskött sådan med få motor timmar för 1 milj? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Om du har en budget att köpa en Aq 26 kan du lika gärna titta på lite större båtar för samma pengar typ Marex 290, 300, Grandezza 31, Nimbus DC, Grandline, Bavaria 29. 

Då får du lite mera volym och fler andra praktiska detaljer. 
Om vill ha en båt som är likvärdig med Aq26 men lägre pris så har du Jeanneau 805 Leader med VP D4. Dock inte så vanlig som Aq26. 

Marex 290 kan dom hitta en fin för sin budget. Trevlig båt. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Viapea:

Kanonfin båt men vem säljer en fin välskött sådan med få motor timmar för 1 milj? 

De tidiga modellerna brukar ligga väldigt nära miljonen  vissa t.o.m under.. 👍

 

Gick en fin i Stenungsund för 1050000 (utgångspris) i dagarna. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-13 vid 09:21 skrev thundergod:

Numera gör ju Bavaria två versioner. en med solbädd S29 och en mer "skandinavisk" sittbrunn S30. I övrigt samma båt.

En liten fråga (eftersom du verkar ha hyfsad koll på de här modellerna): Vi spanar lite på S30 som vår möjliga nästa båt, verkar vara väldigt mycket båt för pengarna. När jag läser på om den på https://www.sokbat.se/motordatabas/bavaria/s-30 så fastnar jag dock på meningen "Nytt är också att 30:an kommer att levereras i en HT-version.". Jag lyckas banne mig inte hitta någon HT-version någonstans, finns det? Hade annars varit ett väldigt trevligt alternativ för oss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

En liten fråga (eftersom du verkar ha hyfsad koll på de här modellerna): Vi spanar lite på S30 som vår möjliga nästa båt, verkar vara väldigt mycket båt för pengarna. När jag läser på om den på https://www.sokbat.se/motordatabas/bavaria/s-30 så fastnar jag dock på meningen "Nytt är också att 30:an kommer att levereras i en HT-version.". Jag lyckas banne mig inte hitta någon HT-version någonstans, finns det? Hade annars varit ett väldigt trevligt alternativ för oss...

Ingen aning tyvärr. Testa att maila Bavariasverige och fråga. Såg den större S33 HT för ett par veckor sedan. Ser väldigt kort och högbyggd ut men säkert praktis. En S30 HT skulle nog bli en riktig köttbulle tyvärr..

 

väldigt prisvärda båtar men kräver väldigt mycket tillval och baspriserna får man se som rena lockpriser..  jag gillar Bavaria för att konfigurerar man de rätt när man beställer nytt så är det inte mycket känsla av lågprisbåt alls, snarare riktigt bra kvalitetsintryck faktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-12 vid 23:27 skrev Cosmo:

Kan man bädda i sittbrunnen på windy 32 scirocco? Ser ingen som skriver om det utan alla skriver 4 bäddar (förpik+midcabin). 

Japp, du fäller ner bordet och får en gigantisk solsäng, alternativt säng då om man ju vill och behöver :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev thundergod:

En S30 HT skulle nog bli en riktig köttbulle tyvärr..

Hmmm, ja, det kanske är så. Att betala en och en halv mille för att sitta i en tysk köttbulle är förstås under min värdighet. Får fnula vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev mikaojje:

De tidiga modellerna brukar ligga väldigt nära miljonen  vissa t.o.m under.. 👍

 

Gick en fin i Stenungsund för 1050000 (utgångspris) i dagarna. 

 

 

 

 

Med nyare motor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Viapea:

Med nyare motor? 

Varför hålla på sådär.. Helt onödigt.

 

Nyare motor är ett väldigt vagt begrepp som han inte ens nämnt i sitt inlägg . Jag föreslog enligt hans kravlista max 20 år minst 5 kojer 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du varit ombord på tex en Aquador 26?

Jämfört med er tidigare båt så har den minimala boutrymmen 

Fem pers boende på en AQ26 är inget alternativ 

En go sittbrunn är det enda den har om du frågar mig :)

Mitt tips är att inte se en solbädd ute som en kojplats

En natt kanske kan funka men att ha det som "fast"

Det är en provisorisk solbädd och inget annat

 

Värt att ha i tanken är också att det tillkommer en hel del kostnader med dessa båtar kontra den ni har idag. Service mm är kostsamt och reparationer svindyrt

Köp en AQ26 idag så kommer ni troligen tappa 100-200K på några år pga prisbilden idag

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Capitan:

Har du varit ombord på tex en Aquador 26?

Jämfört med er tidigare båt så har den minimala boutrymmen 

Fem pers boende på en AQ26 är inget alternativ 

En go sittbrunn är det enda den har om du frågar mig :)

Mitt tips är att inte se en solbädd ute som en kojplats

En natt kanske kan funka men att ha det som "fast"

Det är en provisorisk solbädd och inget annat

 

Värt att ha i tanken är också att det tillkommer en hel del kostnader med dessa båtar kontra den ni har idag. Service mm är kostsamt och reparationer svindyrt

Köp en AQ26 idag så kommer ni troligen tappa 100-200K på några år pga prisbilden idag

Tack för input! Har väl också insett att Aquador 26 är lite för liten. 
 

Du får gärna utveckla vad du menar med  det tillkommer kostnader! Antar att du jämför äldre båtar med nya?Vad är det som gör att servicen är dyrare?  Vi lät firma göra vinterservice i höstas (koll + byte olja, filter,  konservering) för ca 8500kr. Är kostnaden på service relaterad till motorstorlek? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Cosmo:

Tack för input! Har väl också insett att Aquador 26 är lite för liten. 
 

Du får gärna utveckla vad du menar med  det tillkommer kostnader! Antar att du jämför äldre båtar med nya?Vad är det som gör att servicen är dyrare?  Vi lät firma göra vinterservice i höstas (koll + byte olja, filter,  konservering) för ca 8500kr. Är kostnaden på service relaterad till motorstorlek? 

När den båttypen var ny hade en båttidning testat den.

Man skrev ”Aquador, en båt med korridor”, man syftade på att det var lätt att förflytta sig inne i båten, men att då vill övernatta i en korridor (= long trong gong, på någon kinesisk dialekt 😎)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...