Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
goetheiby

köpa motorkuddar volvo penta 2040?

Rekommendera Poster

Hej,

jag vill byta motorkuddar på en volvo penta md 2040 och undrar om någon vet var jag ska vända mig för att köpa kuddar som inte är orginal för att orginal är så dyra. Ska jag tänka på något speciellt när jag köper motorkuddar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor om gummi besvaras nästan alltid med...

Prata med Kuntze.

 

Nu är det ju inte gammeldags gummikuddar på din motor, men jag skulle ändå kolla med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev goetheiby:

Ska jag tänka på något speciellt när jag köper motorkuddar?

Jag har lärt mig den hårda vägen att gummikuddar för båtmotor inte är så enkelt.....

 

Ofta är originalkuddarna utprovade och gjorda för att ta hand om just den aktuella motorns vibrationer och vikt m.a.p. riktning, amplitud och inte minst frekvens.  Att köpa kuddar från annat håll eller montera standardkuddar kan bli riktigt fel, även om man har valt efter motorns vikt o.s.v.

 

Jag bytte motor och även om jag fick med tillverkarens originalkuddar (Yanmar) tyckte jag dessa var groteskt stora. Monterade därför standardkuddar (Sleipner), valda efter några annonsfoton på båtar med samma motor samt motorvikt m.m.

Det hela resulterade i rejäla resonanser på tomgång. Visade sig att kuddarnas egenfrekvens behövde vara väldigt låg, i alla fall på ena paret (fram/bak var inte lika). Därav storleken. Fick lyfta motorn igen och bita i det sura äpplet, dvs göra om/sänka motorbädden för att få plats med de större/högre. Men det var det värt, blev ett helt annat "lugn" i båten.

 

45 minuter sedan skrev Mackey:

Frågor om gummi besvaras nästan alltid med...

Prata med Kuntze.

Även om Kuntze är bra på gummi och ett ställe jag annars handlar från, är min uppfattning att motorkuddar kan kräva mer kunskaper om motorns vibrationsegenskaper (och unika kuddar därefter) som gör att man - för ett bra resultat - ändå bör handla de dyra modellanpassade originalkuddarna.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Även om Kuntze är bra på gummi och ett ställe jag annars handlar från, är min uppfattning att motorkuddar kan kräva mer kunskaper om motorns vibrationsegenskaper (och unika kuddar därefter) som gör att man - för ett bra resultat - ändå bör handla de dyra modellanpassade originalkuddarna.

Kuntze gör beräkningar utifrån motordata när de säljer motorkuddar, men jag håller med om att det kan bli fel ändå, som i ditt eget fall.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

ursäkta sent svar!

 

Tack, det var användbar information!

Till nästa fråga då, hur vet jag när jag ska byta motorkuddar?

Det är så att jag har köpt en beg. motor och jag vet inte när motorkuddarna på den byttes senast. När jag provkörde motorn tyckte jag att den gungade rätt mycket på tomgång, mer än vad jag tycker verkar önskvärt, dock kan jag inte bedöma hur mycket en motor bör gunga när den går på tomgång..

När jag gasade så slutade den omedelbart att gunga och tyckte att det såg bra ut.

Ska den gunga så på tomgång eller betyder det att kuddarna är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några tumregler/testmetoder när motorkuddar skall bytas?

  • Efter X motortimmar
  • X cm rörelse vid tomgång

 

(Jag gillar att byta motordelar innan det blir akut tex så bytte jag krök när jag såg vit rök med varm motor vilket var just in time, problemet löst. Idag 2 300 motortimmar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...