Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 511 GTS fr ca 2000. På den sitter en 4 takts Johnson på 70 hk. Samma årsmodell ca.

Vad bör jag få för fart på en sån båt?

Vet inte om varvräknaren visar rätt, (står ej på noll vid avslagen motor) men vid 4000 varv går den ca 20 knop. (GPS fart)

Är den farten ok? Planar vid ca 14-15 knop.

Vad kan jag göra för att kolla varvtalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 kn vid 4' varv låter ganska rimligt, vad har du för toppvarv?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bosse. Jag vet ju inte om det verkligen är 4" varv heller. Jag har inte testat toppvarvet, vad ska det vara?

Får för mig att när jag varvar mer än 4" så går den inte bra, känns som den bara "kväver" sig o inte varvar ut. Men d kan ha varit nåt vid det speciella tillfället. 

Är ny på sjön så jag nojar lite vid minsta ljud och slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Timmie1959:

Vet inte om varvräknaren visar rätt, (står ej på noll vid avslagen motor)....

Och vid tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar du i båtguiden uppe under rubriken "Båtar" så står det att den ska göra ca 32kn med en 70 hk motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane

Återkommer, har inte kollat om den rör sig nåt vid start

Vad ska man kunna varva den till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Timmie1959:

Vad ska man kunna varva den till

Nånstans mellan 5200 och 5800.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-09 vid 08:06 skrev Timmie1959:

Vet inte om varvräknaren visar rätt, (står ej på noll vid avslagen motor) men vid 4000 varv går den ca 20 knop. (GPS fart)

Varvräknare är ofta av Air Core Gauge typ. Till skillnad från den vanligaste typen s.k. vridjärnsinstrument, så behöver ACG ingen returfjäder för att fungera. Nålens läge styrs istället av elektronisk drivkrets, som "talar om" för instrumentet vart nålen skall peka. När matningsspänningen slås av kan nålen hamna lite var som helst. Men, med tändningen på och stillastående motor skall visaren peka mot 0.

 

Är du osäker på funktionen så går den att kalibrera med hjälp av en mobiltelefon och en hederlig gammal förstärkare, men kolla först att omkopplaren baktill är inställd på rätt puls/poltal för din motor.

  

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_core_gauge

 

 

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...