Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Macke78

Vilken båtmodell?

Rekommendera Poster

Ska ha båten innanför Orust, med tanke att använda den för dagsturer både nära och lite längre - till Marstrand, Lysekil mm. Gärna så man kan köra upp på en strand, men ändå gå stadigt när det blåser lite. Också när det blåser mer än 4m/s, som känns som nära gränsen för ekan vi nu har (och som vi köpte för att se om båtlivet är något för oss - och som ändå nu gett blodad tand). 
Bör rymma minst fyra personer, gärna sex, med möjlighet att resa kapell och sitta skyddat om vädret skulle kräva det. Samtidigt vara så billig i drift som möjligt - utan att krypa fram. Vill gärna kunna köra åtminstone 20 knop i marschfart utan att ligga i topp med det. Önskvärt att två vuxna ska kunna övernatta enstaka natt i båten.
Har tittat bl a på Örnvik 535HT och Örnvik 550HT, men är öppen för alla goda förslag. Ni som kan mer om detta med båtar: Vad ska jag välja för båtmodell? Och vilken typ av skrov lämpar sig? 

Redigerad av Macke78
Ville lägga till vad jag bl a tittat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du själv nämner en HT så skulle jag gärna tipsa dig om en Ryds Natica, (observera stavningen) en kombo när det gäller ”versatile”, en mångsidig båt som dels kan vara öppen eller stängd med ett kapelltak. Med ett separat toalettutrymme, med en öppningsbar ruta fram för att enkelt kliva ut på fördäcket, med ett utfällbart kök på akterdäck, med en långsoffa utefter babordssidan. Fyra kan man sova i den.
Den här modellen är lite längre och lite bredare än den klassiska HT:n men ändå trailerbar och användbar som en husvagn om man skulle vilja flytta med sig båten på landsvägen.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ryds_nautica/95638723

 

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/ryds_natica___nautica_ev_bytes_mot_forslag/96291702

 

https://www.blocket.se/annons/varmland/ryds_natica/96458545

 

Eller kanske en Flipper 640 med inombordare, 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_640_ht__91/96549121

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Ja, HT har känts som det mest rimliga även om jag även tittat på DC. Natican är fin, men känns stor - onödigt stor. Är jag fel ute då? Ser inte i de monster du länkat att motor följer med heller. Vad för motor behöver man till en sådan?
Vad gäller inombordare är jag helt okunnig. Men känner mig också lätt spektisk efter att ha läst en del kommentarer om det. Och de man ser på båtar som ligger ute (i den prisklass jag tänker - bör stanna vid ca 70 tkr, gärna lägre) ser motorerna ofta gamla och slitna ut. Jag som inte är så teknisk så jag vågar mig på att fixa i motorer själv känner nog att jag behöver ha något som mest bara går och servas ibland. Tänker jag fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tips grundar sig på i vilket område du färdas i. En mindre båt blir så mycket känsligare och även med lägre fribord så blir det en del skvätt och med lägre vikt så gungar det mer. Mellan Marstrand och Lysekil finns det ju några öppna ställen som det kan bli svårare att passera om det går sjö och båten är mindre. Sex meter tycker jag är ett minimum för både utrymmet och hur den uppför sig med lite last i. .Vad gäller motor till en Ryds Natica så är det hugget som stucket om man väljer 2 el, 4-takt. En tvåtaktare väger mindre och kostar mindre medans en fyrtaktare oftast går tystare men väger mera och blir dyrare vid inköp och service. Passande storlek skulle jag säga är minst 90 eller 115, mindre så får du inte upp den i planing. En trailer till en sån här båt kostar ju en hel del om man ska dra runt med den i 80 km så det är en parameter man kan räkna in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tankarna. Tänker dock att dagar som man ger sig så långt ut som mot Lysekil och Marstrand så är det nog ganska fint väder. Lite blåsigare dagar blir det nog mest innanför Orust/Tjörn. Kanske kan en mindre båt på dryga fem meter funka i s f. Har nu också tittat på en Ryds 525 som verkar trevlig, om än med kanske onödigt stor motor: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_525_cc_med_115hk_mercury_2_takt/96924580

Men det är väl knappast möjligt att köra intill med en båt som den eller annan med mer v-format skrov till en naturstrand utan att behöva ligga en bit ut? Det har varit en av de positiva sidorna med den eka vi nu har - att vi kan köra in och dra upp den. Egentligen vill vi väl ha en omöjlig kombination, anar jag…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de modeller som varit uppe här, väljer jag Flipper alla dar i veckan. Går bra i vattnet och är ganska lättdrivet skrov. Betydligt billigare försäkring med inombordare. Utombordare är mer stöldutsatta. Sedan har utombordare andra fördelar som vikt och utrymme. Huvudsaken är att det känns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tankarna. Tänker dock att dagar som man ger sig så långt ut som mot Lysekil och Marstrand så är det nog ganska fint väder. Lite blåsigare dagar blir det nog mest innanför Orust/Tjörn. Kanske kan en mindre båt på dryga fem meter funka i s f. Har nu också tittat på en Ryds 525 som verkar trevlig, om än med kanske onödigt stor motor: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ryds_525_cc_med_115hk_mercury_2_takt/96924580

Men det är väl knappast möjligt att köra intill med en båt som den eller annan med mer v-format skrov till en naturstrand utan att behöva ligga en bit ut? Det har varit en av de positiva sidorna med den eka vi nu har - att vi kan köra in och dra upp den. Egentligen vill vi väl ha en omöjlig kombination, anar jag…

 

Hur är det att ha inombordare när man som jag är oteknisk. Känns smidigare med en utombordare, men det kanske bara är en vanföreställning? Vad ska man vara uppmärksam på om man köper en inombordare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du har för budget men en Flipper 575 Hard Top med 60 hk 4-takt Yamaha, kan det vara nåt?
https://www.blocket.se/annons/stockholm/flipper_575_ht__yamaha_f60__04/96852380

De äldre HT-båtarna har längsgående soffor i aktern, modernare HT har en tvärsgående soffa i aktern som är lite bättre när man åker i båten och ser rakt fram i färdriktningen.
Hade en Hard Top en gång för länge sen, en Finnsport 540 HT (1979) med Suzuki DT65 (1991) 2-takt. Rätt kul båttyp men gilla inte oset av avgaserna och det ganska höga ljudet på motorn vid högre varvtal. Sålde den 2003. Har kört en båt (Yamarin 5820/58BR) med Yamaha F115 -4-takt därefter.
Om båt och speciellt motor körts i saltvatten många år sätter det nog mer spår än den gått i sötvatten. Jag har bara haft båtar som gått i sötvatten men jag har en granne som har sin båt på västkusten som han har hemma på trailer efter sommaren är slut och det syns saltvattnet tar hårdare på drevet med beväxtning och lite sånt och mer ärg och liknande på utsatta delar.
Om du har en lite högre budget finns fina beg. HT-båtar strax under 6 meter, med 4-takt utombordare, ett exempel är Yamarin 59 HT. Men som sagt prisnivån är mycket högre med en sån. Drömma kan man ju alltid:
https://www.youtube.com/watch?v=s1N7Mx2LbF0
/Bo

 

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bossee:

Vet inte vad du har för budget men en Flipper 575 Hard Top med 60 hk 4-takt Yamaha, kan det vara nåt?

Jag skulle säga att sextio hästar är lite klent för en 575 och dessutom är det ett ganska högt pris. Annars är det en väldigt trevlig båt. Det jag saknar mest från min 575:a var alla bra stuvutrymmen, det fanns alltid bra ställen för varenda pinal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en mycket fin Flipper- och en modell jag absolut kan tänka mig. Men om priset är högt, vad är ett rimligt pris för den? Och hur stark motor borde det vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga. Har någonstans läst att en del tycker Flippern känns ganska stampat när det blåser mer. Vill helst kunna vara ute i 8-10 m/s utan att det är en alltför obehaglig upplevelse. Är den olämplig för det? Vad bör ma i s f snarare titta på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Macke78:

Det var en mycket fin Flipper- och en modell jag absolut kan tänka mig. Men om priset är högt, vad är ett rimligt pris för den? Och hur stark motor borde det vara? 

De brukar gå för 50-60 någonstans. Eller brukade, det kanske var före Corona, kanske är så att priserna generellt har stigit så mycket?

 

Jag hade 80 hästar på min, tyckte det kändes ganska lagom. Min gissning (utan att ha testat) är att lastar du i lite folk så har du svårt att få upp en 575:a i planing med en 60-hästare.

 

Vad gäller stampigheten så var det aldrig något vi upplevde som problematiskt, även om vår nuvarande båt går jämnare. Dock tror jag aldrig att vi var ute i mer än 5-6 m/s, kan nog tänka mig att det skakar runt en del i båten om man kör i motvind i 10 m/s. Hur eller hur så är det ju en bra idé att provköra innan köp, du får se till att köpa en blåsig dag 😛

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för input. Apropå Flipper - just sett på Fb en Flipper 570 med en mercury 60 hk 4-takt 2017 (29 gångtimmar) och skrovet totaltrenoverat 2020. Den ska endast ha varit i 1 gång sen dess. 30-släp ingår också. Pris: 90000. Vad tänker ni om den? Vad skiljer mellan 575 och 570? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Macke78:

En fråga. Har någonstans läst att en del tycker Flippern känns ganska stampat när det blåser mer. Vill helst kunna vara ute i 8-10 m/s utan att det är en alltför obehaglig upplevelse. Är den olämplig för det? Vad bör ma i s f snarare titta på? 

 

19 timmar sedan skrev Macke78:

Tack för tankarna. Tänker dock att dagar som man ger sig så långt ut som mot Lysekil och Marstrand så är det nog ganska fint väder.

Nu blir jag lite kluven - vad menar du med "fint väder" ?

8-10m/s i en 5-metersbåt ger ofta mindre behagliga upplevelser, även om båten i sig oftast klarar av det bättre än det känns. Beroende på var man är kan det kännas jättebra eller vara vågor så man slipper åka till Liseberg på hela sommaren.

 

Som nämnts så lär det kunna stampa/smälla rätt bra vid 10m/s och motsjö i en 5m-båt, i synnerhet om vågorna är korta/krabba/störda. Men räknar man bara med det så.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast var (är) många HT-båtar rätt plattbottnade förr. Och därför blir lite studsiga i grövre sjö. Minns min Finnsport 540 HT från 1979 jag hade... Skall du klyva vågorna på havet bättre så bör du ha en HT med ganska mycket bottenvinkel, kanske uppåt 20 grader men få har det.
Kan vara bra att se vad den HT-båten som nog anses "bäst i klassen" även idag har för finesser. Skrovvinkeln på den är nog ca 18-20 grader och då börjar de bli ganska vassa i skrovet. Men säkert kan en mer plattbottnad båt gå bra i lite grövre sjö också men jag vet inte vilka.
Kolla igenom den här videon så får du se vad "smart" en modern HT är, i detta fall Yamarin 59 HT:
https://www.hamnen.se/tester/motorbatstest/yamarin-59-ht-bast-i-klassen/
En annan video på 59 HT:
https://drive.google.com/file/d/1n-i1U4IUjtrkTM42EDd8zwQL32hcU11i/view?usp=sharing

Saker som oftast inte finns på äldre HT-båtar är:
-  Genomgångslucka i frontrutan.
- Tvärsgående sittbänk i aktern.
- Kapellfack för enkel förvaring av kapellet och resning av densamma.
- Vasst skrov.


Det är nog som Daniel Malmgren säger att 60 hk kan vara i minsta laget på en Flipper 575 HT. 70-80 hk passar nog bättre i alla fall om man skall åka många i båten och vill kunna komma upp lätt i planing.
Flipper 570 är väl föregångaren till Flipper 575 helt enkelt, m a o lite äldre och kanske inte har så smarta lösningar som 575. Frågan är om det är samma skrov? 575 är några cm längre.
Titta på bilder om du Googlar mellan 570 och 575.


Sen skulle jag nog inte vara rädd för en Daycruiser (DC) med kapell och kapellgarage. Går ju fort fälla upp kapell i regel ur ett kapellgarage. I fören har du ett litet krypin.

Bara som ett exempel, Yamarin 59DC (den båten har samma skrov som min Yamarin 5820/58BR med 21 graders bottenvinkel, klyver grövre sjö riktigt bra, garanterat, har kört i Vänern med min 5820 i 15 år och där går det riktigt stygga vågor ibland):
https://www.youtube.com/watch?v=gTIHWEpq26Y
Kolla här med lite fartfylld körning:
https://drive.google.com/file/d/1Q_cxrWCP4saTk1ULwd-kUvu2TFAVOhoT/view?usp=sharing
Båten har funnits i rätt många år och borde gå få tag i beg, helst med Yamaha F115 4-takt som passar som handen i handsken på den båten, även 100 hk funkar nog rätt bra.
Här två video på Yamarin 5820 resp. 58 BR (något uppdaterad) om du undrar vad jag har för båt:
https://drive.google.com/file/d/10aNVyBbV5nN5xNexXzpIdWp7Fa1EimQl/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/109-fPTiXl7LI9roYxmXogX9B5pGdCFxu/view?usp=sharing

Visst är Hard Top båtar praktiska med hardtopen men en Daycruiser är allt härlig den med, eller hur resonerar Ni kring båttyp? Är Daycruiser inte med i tankarna? Men allt beror på budgeten. Men tänk på att andrahandsvärdet brukar vara högt på båt som man sköter, det är i och för sig skyhöga båtpriser numera så... men det är i alla fall inte som med bil som störtdyker i värde mest hela tiden.
/Bo

 

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en HT som går bra i sjön så välj en Smuggler 21 HT. Men dels så är de ovanliga som begagnat och kräver ett fett bränslekonto då det krävs mycket motor, men den har en look som slår det mesta. Men baserat på trådskaparen förutsättningar och önskemål så ligger den utanför hans blickfång. 

6AC9D712-FB87-4BAD-B808-019988037CAC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bossee:

Flipper 570 är väl föregångaren till Flipper 575 helt enkelt, m a o lite äldre och kanske inte har så smarta lösningar som 575. Frågan är om det är samma skrov? 575 är några cm längre.

Jag har för mig att det är väldigt lite som skiljer mellan 570 och 575. Om jag inte minns fel så är det exakt samma skrov, men de gjorde om en del i inredningen. Så den stora skillnaden är nog att 570 är lite äldre än 575.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 520 HT? Bör gå att hitta en skapligt fin för 70k.

Typ https://www.blocket.se/annons/sodermanland/uttern_520_ht/96659551

 

Jag har småsyskonet 5000 HT från 91 som "nybörjarbåt" men hade gärna haft luckan i fören för att komma i och ut enklare med vovven (labrador som för övrigt älskar att åka båt). Köpt förra året för 35k. Gillar att den har tvärgående soffa bak så fem personer sitter bra i färdriktningen.

 

20200619_124418.thumb.jpg.05bab1c92350d1c5544d627574d6d311.jpg

 

Vår är en -91 med 55 hk Suzuki tvåtaktare som känns stabil (även motorn från -91). Jag kör på alkylatbensin och och bra olja så den inte ryker och luktar så mycket. Om sjön tillåter så marschar den fint i ca 20 knop men kan kämpa lite att komma upp i plan med fem personer ombord om man inte trimmar in lite. Lite starkare motor hade förstås varit trevligt.

 

Vi har stuga och båt på Singö på ostkusten där det är bitvis helt öppet mot Ålands hav och kan bli skaplig sjö om det blåser. 8 - 10 m/s är nog max vi varit ute i någon dag när det blåst upp och det funkar men är inte något nöje utan man får slå av på farten i en så liten båt. 

 

Använder vår 100% till dagsutflykter till öar och badklippor i närområdet och det funkar den klockrent för. Kan inte kommentera om den går att dra upp på en strand, vi lägger alltid till mot någon brant klippa. Inte provat sova i den (än).

 

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar om den modellen.

 

/Johan

 

 

 

 

Redigerad av johan-m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...