Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Kan regulatorn till solcellen begränsa strömmen

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har i våras installerat en batterimonitor och den ger intressant info. Jag har en Peak power MPPT-regulator som jag har en display till. Jag kan se den vissa stunder visar att min 50w solcell ger ca 2A men min batterimonitor ger aldrig mer än ca 1A in under goda förhållanden. Jag har testat att bryta all ström via min huvudbrytare och ser ingen skillnad. Anpassar en regulator strömmen på något sätt baserat på batterispänning eller försöker den ladda på vad den har? I detta fall har min bank legat på ca 95% av kapaciteten.

 

Jag upptäckte även att mina Tudor batterier med tittöga blivit svart vilket tyder på låg vattennivå om jag förstått det hela rätt påverkar detta möjligheten att ta emot laddaren?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din regulator kan du via displayen lägga in olika parametrar som styr laddningen. Dessa kan göra att solpanelerna inte laddar banken helt full. Många batterimonitorer tar också ett tag på sig att komma underfund med hur laddade batterierna är. Oftast behöver de en rejäl laddning via landström för att hitta rätt. 
Att regulatorn visar 2 A och monitorn visar 1 kan bero på dels inställningarna av regulatorn dels att display och annat tar lite ström trots att huvudbrytarna är avstängda.
Min båt tar ca 1A kontinuerligt. Det är mätaren till septiktanken och displayen (MT50) till regulatorn samt termostaten till värmaren som tar merparten av detta gissar jag. Slår jag av strömbrytarna är dessa igång men om jag slår av huvudsäkringen ”dör” även dessa och jag har i princip ingen mätbar förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsladdarna reglerar spänningen, I princip är det ju batterierna själva som begränsar laddningsströmmen, när dom är dåligt laddade tar dom emot mycket ström, så mycket som solcellsladdningen kan ge. Efter hand som de blir mer och mer laddade tar de emot allt mindre laddningsström. Dom sista futtiga procenten kan ju ta längre tid än de första 50 procenten.

Därför är det bra med solcellsladdning, det ger det lilla på toppen, det som generatorn inte hinner med, dessutom kompenserar dom med råge självurladdningen.

 

Citat från https://24volt.eu/mppt.php

”Vad MPPT-regulatorn gör är att den jämför solpanelens och batteriet spänning och beräknar den punkt där maximal ström erhålles och anpassar spänningen till batteriet efter detta. Vid batteriladdning är det ström in i batteriet som räknas och inget annat och minst förluster får man om laddspänningen bara ligger strax över batterispänningen. Med tanke på det vore det bäst om solpanelen gav ca: 14,5 volt och inte 17 volt. Att solpanelen ger en spänning på 17 volt, beror framförallt på dess känslighet för värme och eftersom spänningen sjunker vid stigande temperatur hos solcellerna är det nödvändigt att ha en viss marginal, annars finns risk att solpanelens spänning sjunker till samma nivå som batterispänningen och då slutar den ladda.”

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Att regulatorn visar 2 A och monitorn visar 1 kan bero på dels inställningarna av regulatorn dels att display och annat tar lite ström trots att huvudbrytarna är avstängda.
Min båt tar ca 1A kontinuerligt. Det är mätaren till septiktanken och displayen (MT50) till regulatorn samt termostaten till värmaren som tar merparten av detta gissar jag. Slår jag av strömbrytarna är dessa igång men om jag slår av huvudsäkringen ”dör” även dessa och jag har i princip ingen mätbar förbrukning.

Batterimonitorn visar som sagt vad som går in/ut ur batteribanken. Således är detta detsamma som vad båten förbrukar bara om ingen annan energikälla (solpanel, laddare o.s.v.) är ansluten. I ditt fall med 2A på regulatorn är det troligt att 1A går in i batterierna och 1A går till annat i båten - vid avläsningstillfället.

 

Om du vill veta vad som drar i båten och hur mycket, så koppla bort regulatorn så bara batteribanken är inkopplad. Då har du "facit" på batterimonitorn (förutsatt att den är rättkopplad dvs inget är jordat genom inkoppling på batterisidan om mätshunten).

 

Instämmer i övrigt, batterier+förbrukning i båten är det som ger strömmen, regulatorn är i grunden en ren spänningsregulator. Precis som t ex batteriladdaren.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid summan av input minus output i batteriet som monitoren visar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

I ditt fall med 2A på regulatorn är det troligt att 1A går in i batterierna och 1A går till annat i båten - vid avläsningstillfället.

Du citerar mig när jag ger ett exempel som liknar TS. Så här skrev @wahlis

13 timmar sedan skrev wahlis:

Jag kan se den vissa stunder visar att min 50w solcell ger ca 2A men min batterimonitor ger aldrig mer än ca 1A in under goda förhållanden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev wahlis:

Jag upptäckte även att mina Tudor batterier med tittöga blivit svart vilket tyder på låg vattennivå om jag förstått det hela rätt påverkar detta möjligheten att ta emot laddaren?

Om du har för lite vätska i batteriet så att inte plattorna täcks blir ju batterikapaciteten mindre.

Dessutom förstörs den del av plattorna som varit torra så kapaciteten blir permanent mindre.

Fyll på vatten!

 

Jo, ett mindre batteri tar ju inte emot lika mycket laddning, men i ditt fall tror jag inte det är detta som "spökar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall fylla på vatten i dem sedan får vi se om de funkar ett tag till.

 

Nästa gång jag är i båten så skall jag testa och koppla ur solcellen, dock har jag inte för stora förhoppningar då jag kvällstid när den inte ger något inte kunnat se någon ökad förbrukning.

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...