Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mange249

Vintertäckning HT-båt. Kapell under press? Torrbollar?

Rekommendera Poster

Lite tidigt ute, men snart är det dags…

 

Funderar på den bästa metoden för att täcka båten, utan att riskera så mycket mögel.

 

Har tidigare år testat både enkla och dubbla pressar och där var det tydligt att dubbla pressar orsakade mindre kondensbildning och därmed mindre mögel. Mögel blir främst på skrovklädsel och trädetaljer. Dynor tas in i värmen…

 

Vissa förespråkar metoden med att ha tätt och ställa in torrbollar. Denna är svår i en Ht-båt, men om man har ett kapell på med torrbollar innanför och täckta ventiler. Sedan vanlig luftig täckning utanför med dubbelpress. Kan det vara en idé?

 

Kapellet blir i så fall ett bättre begat, som inte används sommartid.

 

Båten står i Stockholm, så vintrarna är blötare än förr. Jag har en avfuktare som jag tänkt köra nån gång ibland under vintern om det är tillräckligt varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett båtöverdrag nu på jula som sluter tätt nedtill runt båten, även två sätesöverdrag för stolarna (har en Bella HT642) idag så ska ut och testa hur detta funkar nästa helg!

köpte båten i år så har funderat på massa varianter med/utan kapell, pressening med NOA-Y på taket osv men nu kändes detta som ett riktigt lite-hack när jag stod på Jula 😁

jag kommer inomhusförvara soffdynorna och ryggstödet bak, trä överdrag över stolarna och ha ett par torrbollar fram i båten. Vad tror du om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Guranz:

Jag köpte ett båtöverdrag nu på jula som sluter tätt nedtill runt båten, även två sätesöverdrag för stolarna (har en Bella HT642) idag så ska ut och testa hur detta funkar nästa helg!

köpte båten i år så har funderat på massa varianter med/utan kapell, pressening med NOA-Y på taket osv men nu kändes detta som ett riktigt lite-hack när jag stod på Jula 😁

jag kommer inomhusförvara soffdynorna och ryggstödet bak, trä överdrag över stolarna och ha ett par torrbollar fram i båten. Vad tror du om detta?

Vill inte sia om hur det kommer bli för dig men min erfarenhet är att det man stänger in och inte samtidigt avfuktar möglar förr eller senare. Att båtöverdraget/presseningen sluter tätt nertill kan man inte ta för garanti att det inte blir fukt i båten. Fukten kommer med luften som innehåller mer fukt ju högre temperatur den håller, typ. När det sedan blir lite svalare kondenserar den mot kallare ytor och saker blir fuktiga.

Jag kan för övrigt berätta att min öppna styrpulpetare får mögel på den öppna insidan även på sommaren. Min kupébåt stänger jag ordentligt till, stänger ventilerna och kör hemmagjorda torrbollar hela vintern och elektrisk avfuktare då och då. Den klarar sig. 
Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vill inte sia om hur det kommer bli för dig men min erfarenhet är att det man stänger in och inte samtidigt avfuktar möglar förr eller senare. Att båtöverdraget….

Just detta jag vill ha tips om!

Tänkte dra skyddet över utombordaren så att rikligt med luft kan komma in den vägen, sedan antar jag att det måste vara lite drag igenom också eller? Alltså typ att jag gör luftningshål eller lämnar mellanrum fram också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Guranz:

Alltså typ att jag gör luftningshål eller lämnar mellanrum fram också?

Att lämna lufthål fram och bak är säkert bra. Det är så man ofta gör med de båtar man helt plastar in med sån där vit plast. Om det helt förhindrar mögel är dock inte säkert, därav min berättelse om min styris som får mögel även på sommaren när den är helt otäckt. Iofs är det när jag har vaxat den så då finns det ”mat” för mögelsporerna. 
Ett grundtips är då att tvätta av båten invändigt så att allt fett, matrester, gammal öl etc är borta eftersom möglet behöver syre, fuktighet, näring och rätt temperatur. Är båten helt torr (går ju inte för dig) saknas en av förutsättningarna. När temperaturen går ner mot nollan brukar inte mögelsporerna trivas så bra så det är nu och sen i vår det är viktigast att hålla det i schack.

 

Det skulle vara bra om någon av forumrävarna som har en HT-båt berättar hur denne gör för att slippa mögel på vinterhalvåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Att lämna lufthål fram och bak är säkert bra. Det är så man ofta gör med de båtar man helt plastar in med sån där vit plast. Om det helt förhindrar mögel är dock inte säkert, därav min berättelse om min styris som får mögel även på sommaren när den är helt otäckt. Iofs är det när jag har vaxat den så då finns det ”mat” för mögelsporerna. 
Ett grundtips är då att tvätta av båten invändigt så att allt fett, matrester, gammal öl etc är borta eftersom möglet behöver syre, fuktighet, näring och rätt temperatur. Är båten helt torr (går ju inte för dig) saknas en av förutsättningarna. När temperaturen går ner mot nollan brukar inte mögelsporerna trivas så bra så det är nu och sen i vår det är viktigast att hålla det i schack.

 

Det skulle vara bra om någon av forumrävarna som har en HT-båt berättar hur denne gör för att slippa mögel på vinterhalvåret.

Tar ur all textil som finns att tillgå, av med kapell, öppnar varenda lucka som finns att öppna. Drar sedan ett vinterkapell över hela båten, tyget i det är som typ fiberduk, håller dammet borta men luftar rakt igenom. Båten står sedan i hall, som då är typ kallförråd. Gjort lika sedan 2000 och inte än haft mögelproblem. Viktigt är också att tvätta ur båten noga, så man ej har fett efter händer samt spill från diverse drycker det kan växa i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade stora problem med mögel förr om åren, men de senare åren har jag helt enkelt försökt sluta så tätt jag bara kan och kört med en luftavfuktare som är inkopplad hela vintern. Den jag har (en Woods MRD20) är styrd på fukthalt och temperatur, så den kör bara när det är över fem grader och fukthalten är över 60%. Funkar alldeles perfekt, lämnar numera kvar alla dynor och prylar i båten över vintern. Enda kruxet är väl förstås att man behöver tillgång till 230v.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

kört med en luftavfuktare som är inkopplad hela vintern

Så gör jag också och det är kanon. Alla ventiler och springor tätas med trasor så båten (ruffen i vårt fall) blir tät. Vi har en Woods WDD80 som går på temperatur och luftfuktighet. Den stänger av när temperaturen sjunker under 2 grader och vi håller en fukthalt på ca 50% (RF) i båten. Vi håller RF lägre än vad som egentligen behövs.

Även vi behåller dynor, böcker, kläder osv i båten.

 

Det är förvånansvärt hur mycket vatten som finns bundet inne i båten på hösten. Det rör sig om 10-tals liter vatten innan båten är torr.

Jag har en slang draget från avfuktaren till kölskarpen (under durkarna).

 

För att torka ut hela båten sitter en fläkt i gången mot förpiken för att cirkulera luften. Fläkten går på timer en halvtimme två gånger om dagen.

 

Som komplement har jag även en hemmagjord torrboll i fall avfuktaren inte gör sitt jobb som den skall.

 

 

Avfuktaren har nu varit i gång sedan 9/10 och vi är just nu nere på en dygnsförbrukning på lite drygt 2 kWh. Förbrukningen kommer att sjunka ytterligare lite grann.

 

Har man tillgång till el på vintern är det riktigt bra att få koll på miljön i båten så att mögel inte trivs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla verkar göra på sina egna sätt, och oftast fungerar det bra. För egen del gäller detta:

Jag har min båt stående på en marina där man inte får lämna båten med el ansluten. Av den anledningen funkar det inte med avfuktare permanent inkopplad. Istället brukar jag fylla fyra durkslag med vägsalt och sätter dem på plasthinkar utplacerade i båten. Hemmagjorda torrbollar alltså. När jag besöker båten kör jag även en ozongenerator samt en kupévärmare, eller båtens egen Wallas fotogenvärmare som behöver motioneras då och då. Madrasser förvaras stående i båten men kläder och böcker samt plotter och autopilot plockas ur båten. Inredningen brukar torkas ren, t ex med hjälp av en sprayflaska med vatten o diskmedel samt en mirakeltrasa. Luckorna på båten är stängda men takventilen är inte blockerad. Jag tror att ozongeneratorn är en viktig orsak till att detta fungerar utan mögelangrepp - det luktar fräscht i båten tack vare den. I luckorna vid sittbrunnen är det däremot mindre fräscht efter en vinter (fuktiga tampar etc, och dit nåt inte ozonet) så där måste man göra rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Carl_XII:

Jag har min båt stående på en marina där man inte får lämna båten med el ansluten. Av den anledningen funkar det inte med avfuktare permanent inkopplad. Istället brukar jag fylla fyra durkslag med vägsalt och sätter dem på plasthinkar utplacerade i båten. Hemmagjorda torrbollar alltså. När jag besöker båten kör jag även en ozongenerator samt en kupévärmare, eller båtens egen Wallas fotogenvärmare som behöver motioneras då och då.

Har lite samma förutsättningar och gör på liknande sätt men du har väl inte en HT-båt?

Det är ju rätt olika förutsättningar om man kan stänga till båten, vilket jag kan, eller om den är en öppen variant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...