Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
megalordon

Mer eller mindre begagnad båt? Mest prisvärd?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Avseende begagnatköp säger "experterna" att ju nyare båt desto lägre totalkostnad. Låter såklart rimligt i de  de allra flesta fall. Men nog måste det finnas någon magisk gräns? Det säljs ju många båtar som är både 30 och 40 år gamla, men till nog så höga priser. De flesta av oss fixar, lagar och donar ju med båtarna vilket såklart måste påverkar hållbarheten positivt, iaf på de delar som är bytta och/eller förnyade.

 

Vad säger era erfarenheter kring båtar i storleksklassen 27-30 fot med kök, toalett och logimöjligheter? Är det dyrare att äga en båt från 1986 än en motsvarande båt från 2001 sett till totalkostnaden, eller tvärs om? Var skall man sikta in sig för att få mest valuta för pengarna?

 

/Bosse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev megalordon:

Avseende begagnatköp säger "experterna" att ju nyare båt desto lägre totalkostnad.

Vilka experter? Och hur beräknas totalkostnaden med avseende på det betydligt högre inköpspriset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog mycket på vem som köper båten. En händig person får säkert en lägre kostnad på en äldre båt där hen klarar av att sköta underhåll och service själv.

Jag tror bara du själv kan bilda dig en uppfattning som stämmer hyfsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Kane:

Vilka experter? Och hur beräknas totalkostnaden med avseende på det betydligt högre inköpspriset?

Jag syftar då på Branschfolk som jobbar i båtbranchen. Med totalkostnaden tänker jag på allt från ränta på lån, vinterförvaring, reprarationer, service etc. Nyare båt kostar ju oftast mer, så då blir det högre räntekostnad (om man belånar), men rimligvis lägre kostnad för reparationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer det du säger, dvs att experterna rekommenderar nyare båtar och lutar sig på att det blir billigare för kunden i totalkostnad. 
Så kan det självklart bli, men deras främsta orsak till detta argument, är enligt mig följande. 

 

Besökte en firma i Stockholm som förmedlar båtaffärer, de äger sällan båtarna själv, utan säljer på uppdrag. De tar ca 10% av försäljningspriset i provision (som betalas av säljaren)

 

Dessa återförsäljare tjänar mer pengar, ju dyrare båten är. Vidare så blir det färre reklamationer och ev dolda fel som visar sig i efterhand. De får mindre problem med kunder som köper nyare båt. 
 

Köpte mig själv en rätt ny båt för 8 år sedan. Nu är den 14 år gammal och bytte akterspegel förra året (visat sig att båtbyggarna av denna modell gjort en icke hållbar konstruktion) och fixat smått med motorn för en slant. 
Det hade jag sluppit om jag sålt den för något år sedan. 

Svårt att veta när problemen kommer, men är man händig och skruvar själv, så kan man självfallet hålla nere kostnaderna. 
 

Kan efter liknas med att köpa en äldre bil. Den kan fungera i många år, eller skapa en massa problem den närmaste tiden. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest kritiska är drivlinan. Direktkyld med sjövatten eller slutet kylsystem gör stor skillnad på en äldre motor. Gått i sött eller salt vatten är en annan stor skillnad. Sedan, som andra redan skrivit, är det upp till var och ens förmåga att fixa billiga, mindre dyra, reparationsalternativ. Det är bara att läsa inläggen som finns här, så får du ett hum om vad som kan krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ett ögonblick på att nyare och dyrare båtar är billigare att äga om man räknar in räntekostnader och liknande. Speciellt inte om man måste leja bort reparationer av motorn. Reparationer kommer alltid och på nyare motorer blir de dyrare och kan ofta inte göras utan tillverkarens programvara.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...