Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
beolink

Yamaha F40 2015 som inte varvar mer än 5000rpm

Rekommendera Poster

Vi har en Yamaha F40 från 2015 som under vårt ägande (3 år) aldrig varvat mer än ca 5000rpm. (Enligt vad jag förstått ska den gå upp till 5600rpm i praktiken).

Vi har nu provat med att byta propeller pitch från 12 till 11 men utan påverkan på toppvarv. Enda resultatet blev att båten gick långsammare :)

Ska den inte varva mer eller har någon tips på vad som bör kontrolleras?

 

Tack på förhand.
 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om 5600 är rek toppvarv bör den nå det, kanske finns körfakta eller annan test att jämföra med.

mät med annan varvräknare ,optisk med reflextejp på svänghjulet. ren botten är bra att börja med 

även båtens verkliga vikt kan påverka B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvarv på den är 6000 rpm. Lämpligt varvtal vid max gas bör ligga mellan 5500 och 6000 rpm. Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Botten är ren och polerad. Båten förvaras på trailer och ligger ej i sjön.

 

Tänkte att om vikten på båten spelar roll så borde bytet till 11 pitch givit positivt resultat.

Varvtalet är mätt genom Yamahas digitala Commandlink display kopplat till motorns digitala interface så jag misstänker att man inte kommer närmare sanningen än det.

 

I medvind eller surf på svallvågor har vi fått upp varvtalet till 5300/5400 några enstaka gånger.
 

Läser i körfakta att varvtalet skall ligga i spannet 5000-6000rpm så antar då att det är rätt men att man kanske inte ska vara för petig med att nå toppvarvtalet?

Båten är ju en relativt tungt lastad Buster så man kanske får acceptera läget.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 hk räcker väl till 200 kg båt B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev beolink:

Läser i körfakta att varvtalet skall ligga i spannet 5000-6000rpm så antar då att det är rätt men att man kanske inte ska vara för petig med att nå toppvarvtalet?

Nja, så här skriver Yamaha;

"As a general rule, the correct propeller will
allow your engine to reach the upper portion of
the WOT (wide open throttle) range specified
by the manufacturer without exceeding it, with
a normal-to-heavy load. For example, if your
outboard says WOT is 5000-6000 rpm, you
need a prop that will allow your engine to turn
between approximately 5700 and 6000 rpm
with your average-to-heavy load in the boat."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bemek:

40 hk räcker väl till 200 kg båt B 

Var kommer uppgiften om 200 kg ifrån?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på vikt:
350kg tom båt + 100kg motor + 50kg bränsle + 20kg batteri +40kg fast utrustning + 50kg övrigt + 4 personer (4x80kg=320kg)
= 930kg

När vi frågade Yamaha service vid inlämning av sista garantiservicen så tyckte de inte det var något att fundera över samt att rigghöjd och propellerval var rätt. Men men, ibland ligger det bara och gnager... :)
Ser dock att testfakta anger monteringshöjden till +18mm. Så den ska nog egentligen upp ett hål från 0 läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Kane:

Var kommer uppgiften om 200 kg ifrån?

menade att man måste fundera på ekipagets vikt ,är ju en utmaning att tipsa när inte vikten eller uppnådd fart är kända. "är tungt lastad"  ..  hoppas det löser sig för TS  vänligen   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och tankar. Kompletterar informationen lite mer.

 

Varvtal ca 5100rpm

Hastighet 20-22 knop

Sjö: Lugnt, inomskärs

 

Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än

praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev beolink:

Tack för svar och tankar. Kompletterar informationen lite mer.

 

Varvtal ca 5100rpm

Hastighet 20-22 knop

Sjö: Lugnt, inomskärs

 

Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än

praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan.

 

 

Och du är hundra på att det skiljde i stigning? Vad är det för Buster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:
22 minuter sedan skrev beolink:

Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än

praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan.

 

 

Och du är hundra på att det skiljde i stigning? Vad är det för Buster?

Det låter märkligt att varvtalet inte ökar alls om man byter till en propeller med mindre stigning om diametern och antal blad är detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster M HardTop

Absolut spiksäker på det. Har tittat på båda propparna igen och det är OEM proppar båda två samt har X11 respektive X12 instämplat

Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev beolink:

Buster M HardTop

Absolut spiksäker på det. Har tittat på båda propparna igen och det är OEM proppar båda två samt har X11 respektive X12 instämplat

Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning.

Kan du varva den högre i friläge?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev beolink:

Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning.

Så kan det ju vara, håller med om att det kanske tom. är troligt.

 

Vad står det före x:et?

Där brukar diametern stå.

NÅgot i den här stilen brukar det stå, 11 1/8 x 13

Är det samma diameter på de båda propellrarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 3/8 X 12 Ursprunglig och rekommenderad propeller

11 5/8 X 11 Nästa steg i originalpropeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större diameter tar till viss del ut en minskad stigning när det gäller ändring av motorvarvet, men 2/8 tum (6 mm) kan inte göra mycket skillnad.

 

Jag håller med om att något är skumt att du inte får upp varvet när du går ner i stigning.

 

Testa som Kane föreslog!

2021-08-09 vid 14:37 skrev Kane:

Kan du varva den högre i friläge?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

beolink,

Det har funnits 5 generationer av Buster M från 1997 till 2018. Vad är det för årsmodell på din Buster M och din Yamaha F40 4-takt, är det 2015 på båda?
Kika i Yamaha körfakta på Buster M så bör du se vilka varvtal de ligger på med den båten och Yamaha F40. Brukar stå vilken propeller da använt i körfakta också samt motorns höjd på akterspegeln. Men så har du överbyggnaden, hardtopen i aluminium på din som väger några kilo. Svårt veta hur hardtopen påverkar gången i vattnet jämfört med en Buster M utan hard top. Troligen gräver fören ned sig aningens mer med hardtop än utan och då kanske motorn inte varvar som de uppgifter man kan läsa i Körfakta som visar uppgifter utan hardtop.

Du skrev tidigare:
Gissar på vikt:
350kg tom båt + 100kg motor + 50kg bränsle + 20kg batteri +40kg fast utrustning + 50kg övrigt + 4 personer (4x80kg=320kg)
= 930kg

 

Om du åker med bara 1-2 personer ombord, vad varvar motorn då?

/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...