Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Snickarn5121

Motor som inte kissar

Rekommendera Poster

Min Mercury 60 hp efi fourstroke 2008 har slutat kissa. I höstas då jag spolade motorn med sötvatten kissade den perfekt. Jag trodde det var impellern så jag tog loss sheddan men inget fel på den. Jag märkte att det var lite sand inne runt impellerhuset så jag måste ha sugit in sand på sista turen med båten. Jag har dammsugit stigarröret för kylvattnet för att inte trycka eventuellt skräp ännu längre in. Jag funderar om man kan ta bort termostaten och via den trycka luft eller vatten genom motorn. Kan det vara något annat som gått sönder eller annat ställe där det kan inträffa ett stopp? Tar emot alla idéer med glädje. 
mvh snickarn 5121

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt som att det är lite skit i hålet för skvallerstrålen. Det är bara en liten andel av kylvattnet som kommer ut i skvallerstrålen. Det mesta av kylvattnet leds ner runt/i avgasröret till propellern/navet, så bara för att det inte "kissar" från motorn betyder det inte nödvändigtvis att motorn inte får kylning. Testa att peta in i hålet med nåt ganska mjukt, t ex ett buntband av liten storlek.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blåst med tryckluft. Även petat med en järntråd men det kanske inte räcker får pröva med en ekträd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snickarn5121:

Jag har blåst med tryckluft. Även petat med en järntråd men det kanske inte räcker får pröva med en ekträd. 

Ta loss skvallerslangen från motorblocket och kolla om det sprutar ur blocket. Om inte blås med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låssade slangen från bränslekylaren och blåste ut genom s kissarna. Det kom  ut något litet skräp. Dammsög den lossade slangen och blåste i den med munnen. Inget som helst motstånd. Startade motorn igen utan resultat. Torrt som i öknen. Tack ändå  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar av motorn och ställer på land, och tillför vatten med muffar (eller särskilt vattenanslutning om det finns på din motor), kan du då se om det läcker längs riggen eller från motorkåpan, eller om allt kylvatten kommer ut vid propellern som förväntat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar motorn som den skall. När jag äntligen fick rätt packning och impeller funkade det. Tack för alla tips. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...