Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Holsson

Diesel vs Bensin

Rekommendera Poster

Först och främst , nej jag vill inte dra igång en tråd om olika bränslen för och nackdelar

Läget är det att jag har en Fjord 21 med en Mercruiser 250 rak 6:a på 165 hp som troligen gett upp. 

Verkar som det läcker vatten in i oljan via en por eller spricka i blocket 

 

Funderar därför som bäst på vilka alternativ som finns och då kan jag eventuellt komma över en VP diesel 6:a komplett med drev 

Det jag grunnar på är hur dieselhästar står sig gentemot bensin i en båt 

Om en diesel 6:a är på 140 hp hur ska man tänka gentemot en bensinmotor 

 

Tacksam för tankar och inspel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieslar har i allmänhet bättre vridmoment har jag lärt mig vilket gör att en planande båt lättare kommer upp i planing då kraften kommer vid lägre varvtal.

En 6:a jämfört med en 4:a låter på mig som mer vridmoment bara det även om cylindervolymen naturligtvis också spelar roll.
Sen är det ju naturligtvis beroende på vilka proppar man sätter på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant att en diesel har en flackare vridmomentkurva så att båten kanske lättare kommer upp i planing. Men vid marchfart och toppfart så är det effekten från motorn som räknas och då är dieselhästar och bensinhästar precis lika myckert värda. 

 

Observera även att antalet hästkrafter kan vara mätt på olika sätt och över huvud taget vara olika sanna på två helt olika motorer med helt olika ålder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att en diesel 6a är väldigt tung också. Om du tänker lägga den i fjord 21an. Mina 6 or väger 550 kg styck. 

Torgny. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo dieselmotor ofta tyngre särskilt äldre, mer eller hårdare ljud hör till. även motorventilation kan behva ökas om turbodiesel . felsökning  vad som orsakar vatten i oljan är billigt & snart finns tid till dylikt..  ps anser -6 bra som båtmotor  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En AD40 /41 känns spontant lite tungt i baken på en 21:a. Bättre då med en KAD32 på 170 hk eller Yanmars 4:a på ca 230-240 hk, fast dessa kostar ju en slant som begagnade så åker du inte många distans på en säsong så känns en V8 på 250-300 hk som ett bättre alternativ.

Vi hade en AD41 på 200 hk i vår Draco på 24 fot och det kändes rätt baktungt.

Men det funkade fint när man väl kom upp i planing och den gav ca 30 knop på topp.

En AQ271 i den båten hade ju gett bättre toppfart.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-07 vid 22:36 skrev Makro:

En AD40 /41 känns spontant lite tungt i baken på en 21:a. Bättre då med en KAD32 på 170 hk eller Yanmars 4:a på ca 230-240 hk, fast dessa kostar ju en slant som begagnade så åker du inte många distans på en säsong så känns en V8 på 250-300 hk som ett bättre alternativ.

Vi hade en AD41 på 200 hk i vår Draco på 24 fot och det kändes rätt baktungt.

Men det funkade fint när man väl kom upp i planing och den gav ca 30 knop på topp.

En AQ271 i den båten hade ju gett bättre toppfart.

 

 

Ja det är väl den farhågan jag har. Dock väger ju vår nuvarande motor en hel del den också. En rejäl järnspis som ursprungligen byggdes för truckar och chevapickuper 

Jag får nog plugga på en del om alla VP Dieslar och modeller om det ska bli något av det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit så långt att det inte är limpan eller topplocket som är problemet. 

Ska försöka provtrycka blocket och se om det finns en por eller en spricka någonstans som går att identifiera. 

Lutar väl mot byte , någon som har en ok v8:a för rimliga pengar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Holsson:

Har kommit så långt att det inte är limpan eller topplocket som är problemet. 

Ska försöka provtrycka blocket och se om det finns en por eller en spricka någonstans som går att identifiera. 

Lutar väl mot byte , någon som har en ok v8:a för rimliga pengar ?

Beg. hittar du på blocket. Finns flera firmor som säljer nya maskiner. Finns du runt sthlm så har du VMT. Där kan du få en reman maskin V8 MPI med 300 prop hp  för runt 100’.

 

du kan säkert hitta en komplett beg för 25-50 men tänk då på att den kan behöver omvårdnad / renoveringar så i slutändan kanske en reman blir en bättre affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen avundsvärt läge du befinner dig i. Men om jag skulle behöva ersätta min VP-båtmotor hade jag nog tittat på Hyundais dieslar. Jag känner några som har bytt ut VP motorer och de har varit nöjda.
De kostar inte lika mycket som VP.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...