Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tomashag

Blästring och ny bottenfärg

Rekommendera Poster

Jag är tvungen att blästra båten, en Linjett 35, till nästa säsong. Jag ligger i Mälaren och då är ju ostkustfärg som jag har nu inte tillåten och tydligen godkänns inte att lägga på ett spärrskikt. Jag har funderat på Silic One. Har ni erfarenhet av denna färg eller rekommenderar ni någon annan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag möjligen missuppfattat det hela? Räcker det med spärrskiktsfärg om man bara har ostkustfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT. 

Jag behöver hyvla bort all Gelcoat under vattenlinjen inom några år. Nån har gjort fel tidigare... 

 

Hyr då en Gelcoatpeeler på hösten och drar sedan på ett epoxiprogram nästa sommar. 

 

En maskin med diamantskär. Inget smäck med borstar, slipband o dyligt. 

Funkar som en hyvel, fast med svagt böjda stödytor. 

 

BT. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev tomashag:

Jag är tvungen att blästra båten

Det borde räcka att skrapa bort färgen eller behöver du göra om botten helt ala@Hybro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det din båtklubb som ställer de kraven..? Vad säger då klubbens regler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtklubben godkänner inte spärrskikt eftersom kommunen  inte tillåter det. Det framgår dock inte om detta gäller enbart TBT eller också om man bara haft ostkustfärg. Jag får kolla.

 

Redigerad av tomashag
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev om handlar om att en gång för alla bli av med återkommande blåsor. 

 

Skrapning eller blästring i nån form ned till Gelcoat, behövs i ditt fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde vi

 

Det var 2015 vi gjorde iordning vår botten och vi är fortfarande nöjda med resultatet.

Möjligen fastnar det lite mer och lite hårdare nu senaste säsongerna så vi har funderat på att lägg på ett lager ny epoxi eller LeFant T-coat, åtminstone närmast vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapade bort 17 års lager av bottenfärg varvat med epoxi i våras, använde Biltemas tungsten-skrapa som kördes åt "fel" håll sas, slitsamt arbete, 10-15 kg färg avlägsnades.

Därefter slipning med excenterslip och Mirka slipnät kopplad till dammsugare, avslutade med manuell våtslipning efter bottenmålning, ligger i Östersjön.

Alla färgrester gick till återvinningen.

 

20210313_125311.jpg

20210318_111052.jpg

20210417_121728.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger på denna tråden. Om man tar bort bottenfärg med typ Lefant Paint remover - måste gelcoaten epoxybehandlas om gelcoaten är intakt?

 

/Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev ASLJN:

Hänger på denna tråden. Om man tar bort bottenfärg med typ Lefant Paint remover - måste gelcoaten epoxybehandlas om gelcoaten är intakt?

 

/Anders

 

Nej!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer utvecklat.

 

Plasten tar åt sig lite vatten under en säsong, men det är inget som normalt påverkar något.

 

Det som kan hända är att man får sk. böldpest, men det är väldigt ovanligt i Sverige vad jag förstår. Jag har bara sett en äldre båt som haft böldpest, men det kan komma på nyare båtar också. Det är inget allvarligt - bara jobbigt - och det går att åtgärda med epoxi om man får det.

 

Lite skräckpropaganda!

image.png.6f174075ee76253420b04ddb4fc28a35.png

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...