Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
B-O

Flytvästar, uppblåsbara, byta

Rekommendera Poster

Kanske Offtopic men också aktuellt överallt. Jag testade en av mina uppblåsbara flytvästar för att se hur den funkar och nu måste jag byta gaspatron. Det var en på 33 g (fast på västen står det att det ska vara en på 38g) och det går att få tag på lite varstans men problemet verkar vara den lilla gröna "säkerhetsbrickan" eller vad det nu heter. Hittar ingen som säljer nåt som ser ut att passa. På bilden är det ett rött märke där den ska sitta. Kanske någon vet vart det finns att hitta?

20210807_105415.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fabrikat är det på västen. Gå tillbaka till butiken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit så enkelt så hade jag gjort det redan.

Västen köptes av en kille som jobbar inom sjöräddningen och märket på västen har blivit bortnött. Tror det är endera Commodore eller Ocean .... nånting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du behöver är inte bara den gröna "brickan", det är en ny utlösarmekanism. Ofta uppbyggd kring principen att ett papper håller emot ett fjäderbelastat stift. När papperet blir blött orkar det inte hålla emot utan stiftet åker in i patronen och punkterar denna. Lite förenklat 😉

 

Skulle gissa att det är hela den gråa delen som behöver bytas, eftersom patronen verkar skruvas in i den. Men jag känner inte alls igen utseendet.

 

Kanske dags för en ny flytväst ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det ja. Tänkte att det vara var den lilla grejen och patronen. 

Jo, har funderat på att köpa ny så är man kanske lite säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en väst med manuell utlösning. Det är nog bäst att köpa en ny med automatisk utlösning.

Hälsningar Ove

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Ove-T:

Detta är en väst med manuell utlösning. Det är nog bäst att köpa en ny med automatisk utlösning.

Hälsningar Ove

Ja manuella västar är ju ingen hög säkerhet precis. Slår man i huvudet på nervägen hjälper ju ingen outlöst väst alls mer än en dekoration runt halsen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...