Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
klinus

Hur köra Uttern 5000ac bränslesnålt?

Rekommendera Poster

Hej! Första året med en Uttern 5000 ac. Vi använder den som pendlingsbåt till sommarstuga på ö, enkelsträcka är enligt eniro 3 km. Motorn är en 60hk 4takt mercury från 2018, båten är egentligen rekommenderad max 50hk.

Jag har försökt fråga runt hur jag kör så bränslesnålt som möjligt, och fått förklarat för mig att jag ska dra på full gas, och sedan när båten gått upp i plan dra ner gasen och tilta ut så mycket jag kan. Men jag får det inte riktigt att fungera när jag provar. När jag gasar på för att komma upp i plan ligger motorn på strax under 6000 rpm, sedan ligger den på ca 5500 rpp. Jag kan dra ner på gasen lite lite grann, kanske till 5000 rpm, men då ser jag hur fören börjar sticka uppåt rätt fort.

Tilta ut går nästan inte alls, så fort jag börjar tilta så börjar båten att guppa väldigt, även när det är nästan vindstilla och vågorna är minimala. 

Kan man säga något om rpm och bränsleekonomi, vid ungefär vilket rpm är det rimligt att ligga i marschfart? Eller finns det något annat sätt att mäta hur  bränsleeffektivt jag kör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så i princip behöver du köra på maxvarv för att hålla båten i planing? Det låter ju inte helt optimalt... Det är inte helt enkelt så att problemet är att motorn ifråga är lite för tung för båten?

 

Du har inte skrivit det rakt ut, men jag tolkar det som att du inte har flödesmätare? Dvs att du inte på instrumentpanelen kan se någon siffra på liter per timme eller liter per distans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5000 AC är väl från runt 1990 och då avsedd för dåtidens 50 hk tvåtaktare.

 

En 60 hk fyrtaktare väger säkert 30 kg mer och bidrar nog till det du beskriver.

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Jämn fart (undvik att dra ner på farten vid vågor). Acceleration kräver mycket soppa.
  • Hitta marschfarten för bästa bränsleekonomi
  • Trimma motorn nedåt, som sitter på gasreglaget, innan du gasar iväg, sedan trimma upp trimknappen när du kommit upp i planing, Inte för högt dock, för kylningens skull. Annars kan motorn bli överhettad
  • Håll båten skrovren, från sjögräs, havstulpaner m.m
  • Lätta vikt i båten. Verkar som båten åker uppåt. Försök flytta lite saker föröver med massa, för att trycka ner fören. 
  • Undvik motvind
  • Ta upp fendrar, kolla badstege, ekolod, så de inte släpas i vattnet under körning

 

Ja man ska ta full gas vid acceleration. Sliter tydligen mindre på motorn också. 

 

Som andra varit inne på så låter fullgas inte helt optimalt. Antar att Mercury 60 är SOCH. Generellt får motorer med SOCH "bäst förbränningsverkningsgrad " på lägre varvtal. Typ under 4500 varv. 

 

Bara en jämförelse. Yamaha F70 med DOCH har ungefär 12% högre verkningsgrad på fullgas, om man avser (Liter/h)/Toppeffekt, jämfört med Yamaha F60 SOCH. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-07 vid 09:39 skrev DanielMalmgren:

Så i princip behöver du köra på maxvarv för att hålla båten i planing? Det låter ju inte helt optimalt... Det är inte helt enkelt så att problemet är att motorn ifråga är lite för tung för båten?

 

Du har inte skrivit det rakt ut, men jag tolkar det som att du inte har flödesmätare? Dvs att du inte på instrumentpanelen kan se någon siffra på liter per timme eller liter per distans?

Ja nästan, eller jag kan komma ner på precis över 5000 varv, beroende lite på hur tungt lastad jag är. Kan man säga ungefär vilket rpm som borde vara marschfart?
Jag har ingen flödesmätare tyvärr men skulle gärna ha en.

 

Att motorn är för tung för båten var en riktigt tråkig tanke som jag inte ens tänkt på, vad kan jag göra åt det förutom att byta till en mindre motor? båten har hydraliska trimplans men som inte funkar, skulle de kunna påverka så pass mycket?


Eftersom båten är en akterhyttare blir det ju nästan automatiskt så att man packar den rätt baktung, men jag får kanske bli bättre på att packa i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad menar du med att trimplanen inte funkar? De har stor betydelse för bättre gång på akterhyttsbåtar. Jag använder dem hela tiden för få upp aktern och för att räta upp i sidled, båda sakerna har ju stor effekt på en akterhyttsbåt. Kan förstås finnas andra saker om motorn att fundera över, men vore jag dig skulle jag absolut fixa trimplanen först, du får en ny båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev klinus:

Kan man säga ungefär vilket rpm som borde vara 

1500-2000 rpm under maxvarv brukar rekommenderas för marschfart.

Jag marschar normalt kring 3500 rpm, 2500 under motorns max.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju kolla hur fort det går också så har man något att jämföra med när man försöker hitta rätt tilt-läge vid ett visst varvtal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev farn:

Hej, vad menar du med att trimplanen inte funkar? De har stor betydelse för bättre gång på akterhyttsbåtar. Jag använder dem hela tiden för få upp aktern och för att räta upp i sidled, båda sakerna har ju stor effekt på en akterhyttsbåt. Kan förstås finnas andra saker om motorn att fundera över, men vore jag dig skulle jag absolut fixa trimplanen först, du får en ny båt.

 

 

det låter ju lovande! Det händer ingenting när man trycker på knapparna, har bara hunnit undersöka sladdarna som hastigast och det såg rätt ärgat ut på kopplingsplinten från trimplanen så förhoppningsvis är det bara det som är fel. Ska undersöka det!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt att du behöver köra fullgas för att plana. Motorns WOT range är mellan 5500-6000 varv. Toppfart med fullgas?

 

Hur ser botten ut? Tulpaner och sjögräs kan påverka farten rejält.

 

Är motorn rätt monterad på rätt höjd? Utifrån det du beskriver låter det som den sitter för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev klinus:

det låter ju lovande! Det händer ingenting när man trycker på knapparna, har bara hunnit undersöka sladdarna som hastigast och det såg rätt ärgat ut på kopplingsplinten från trimplanen så förhoppningsvis är det bara det som är fel. Ska undersöka det!  

Fick läckage på slangen till ena trimplanet för ett par år sedan, på en Grisslan 600AC med 75 hk tvåtaktare. Om jag minns rätt uppförde sig båten ungefär som du beskriver när jag körde utan trimplan (tills jag fixade läckan). Så vi får hoppas att du också märker en stor skillnad. Jag fäller alltid ner dem (och upp igen vid tilläggning). Har ännu inte skaffat automatiska, så jag justerar också en del under gång. Och då har jag, som du, båten mest till pendling, 4 distans till stugan.

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Freez:

Låter märkligt att du behöver köra fullgas för att plana. Motorns WOT range är mellan 5500-6000 varv. Toppfart med fullgas?

 

Hur ser botten ut? Tulpaner och sjögräs kan påverka farten rejält.

 

Är motorn rätt monterad på rätt höjd? Utifrån det du beskriver låter det som den sitter för högt.

Har bara mätt med eniros på sjön för även knopmätaren är trasig (hade tänkt vänta till hösten med att fixa elgrejerna) men då kom jag upp i 18 knop. Den har faktiskt en del tulpaner under, ska skrapa bort dem och se om det märks någon skillnad. 
 

Ang om motorn sitter för högt så kan det mycket väl vara så, är inte så bra på att se sådant, kollade när jag köpte den och tyckte det såg normalt ut, men när jag kollar bilder nu (hittar ingen jättebra) så kanske att antikavitatipnsplattan sitter lite över båtbotten?

01A02BC0-4AF7-48C4-9C92-7A2E65450B08.png

65505942-847A-4DE7-959E-912A0801D2E3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev klinus:

Har bara mätt med eniros på sjön för även knopmätaren är trasig (hade tänkt vänta till hösten med att fixa elgrejerna) men då kom jag upp i 18 knop. Den har faktiskt en del tulpaner under, ska skrapa bort dem och se om det märks någon skillnad. 
 

Ang om motorn sitter för högt så kan det mycket väl vara så, är inte så bra på att se sådant, kollade när jag köpte den och tyckte det såg normalt ut, men när jag kollar bilder nu (hittar ingen jättebra) så kanske att antikavitatipnsplattan sitter lite över båtbotten?

01A02BC0-4AF7-48C4-9C92-7A2E65450B08.png

65505942-847A-4DE7-959E-912A0801D2E3.png

Om botten ser ut som akterspegel och trimplan skulle jag börja där. Rengör också drev och proppar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Johan skriver börja med att göra botten helt ren från tulpaner och påväxt. Påverkar mycket mer än vad man kan tro. Ganska lätt båt och men en så pass ny 60hk motor borde den toppa mellan 25-28 knop även om den är tyngre än en gammal tvåtaktare. 
 

Kanske förra ägaren kan ge några svar?
 

Huruvida motorn är rätt placerad är svårt att se på bilden. Men som du skriver antikavitationsplattan ska ligga i linje med kölens lägsta punkt.

 

En annan fundering har du några skador på propeller och är det rätt propeller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man lastar allt man skall ha med sig till stugan och lite folk inne i hytten blir det tveklöst baktungt. Be på ett diplomatiskt sätt den tyngsta i besättningen sätta sig i fören och kolla hur båten beter sig då. Utrymmet för om hytten är ju inte så stort så att ha väldigt mycket grejer där lyckas inte alltid.

 

I övrigt gäller redan nämnda råd, det finns knappast en enskild orsak till problemet dock. Trimplanen är viktiga på den båten så att få dem att fungera är nästan en förutsättning för att det alls skall fungera.

 

Ett tips till är att kolla om du kör omkring med vatten i mellanbotten. Är den skumfylld kan skummet dragit i sig vatten. Det ryms en hel del vatten under durken och om det slipper att rinna fram och tillbaka blir båten extra baktung.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Faderullan:

Om man lastar allt man skall ha med sig till stugan och lite folk inne i hytten blir det tveklöst baktungt. Be på ett diplomatiskt sätt den tyngsta i besättningen sätta sig i fören och kolla hur båten beter sig då. Utrymmet för om hytten är ju inte så stort så att ha väldigt mycket grejer där lyckas inte alltid.

 

I övrigt gäller redan nämnda råd, det finns knappast en enskild orsak till problemet dock. Trimplanen är viktiga på den båten så att få dem att fungera är nästan en förutsättning för att det alls skall fungera.

 

Ett tips till är att kolla om du kör omkring med vatten i mellanbotten. Är den skumfylld kan skummet dragit i sig vatten. Det ryms en hel del vatten under durken och om det slipper att rinna fram och tillbaka blir båten extra baktung.

 

Haha, ja exakt, vi är inte särskilt många tunga personer dock, två vuxna och en bebis, så det är packning man får försöka stuva om i fören på något sätt. 
 

Hur kollar jag vatten i mellanbotten? Är det någon form av dyvika eller handlar det om att borra upp? 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att motorns kavitationsplatta sitter jäms med kölens förlängning eller nån centimeter ovanför köllinjen. Sitter den under köllinjen bromsar växelhuset mer och båten går inte optimalt.
När du får ordning på trimmplanen så de funkar kommer du nog få ordning på planingen, då kan du vinkla ner trimplanen och därmed trycka ner fören lite så den inte står i vädret när du försöker dra av gasen när du åker i planingsfart. Det finns nog en anledning att båten har trimmplan i Ert fall. De behövs antagligen för att få båten att gå bra i planingsfart. 
Dyvikan brukar sitta på akterspegeln nära kölen. Öppna den och sen kan du luta trailern lite så vattnet får möjlighet rinna ut ur hålet, om det finns nåt vatten i kölen.
Del av problemet är nog också att du har en nyare motor på som nog väger ca 110 kg. En 50 hk 2-taktare Mercury som skulle suttit på när båten var ny väger nog inte mer än 90 kg. Så med 20 kg mer på akterspegeln än båten var tänkt för blir det allt lite tungt i aktern. Nog därför trimmplanen behövs för att hålla nere nosen på båten numera.
/Bo

monteringshöjd_utombordare.jpg

Redigerad av bossee
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...