Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
reva

Fukt-lukt

Rekommendera Poster

Idag var vi och kollade på båt, och när vi diskuterade efteråt sa sambon att det luktade lite fuktigt i den och undrade om det var vanligt. 
Eftersom jag inte har något luktsinne kunde jag inte svara. Så jag frågar Internet;

Luktar det något i era båtar och i så fall vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev reva:

Luktar det något i era båtar och i så fall vad?

Nej. Men jag kör en avfuktare emellanåt och det gör stor skillnad. Den är för övrigt aktiv hela vintern.

 

Eller...jo...det är en liten kvarvarande "doft" av diesel efter ett dieselläckage i slutet av förra säsongen. Jag upptäckte det i vinteras. Men lukten försvinner mer och mer.

 

Tillägg: Det är ganska vanligt att det i slutet av säsongen blir lite fuktigare miljö i båten. Dynor och andra textilier har då haft hela sommaren på dig att dra åt sig fukt.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev McLasse:

Nej. Men jag kör en avfuktare emellanåt och det gör stor skillnad. Den är för övrigt aktiv hela vintern.

 

Eller...jo...det är en liten kvarvarande "doft" av diesel efter ett dieselläckage i slutet av förra säsongen. Jag upptäckte det i vinteras. Men lukten försvinner mer och mer.

 

Tillägg: Det är ganska vanligt att det i slutet av säsongen blir lite fuktigare miljö i båten. Dynor och andra textilier har då haft hela sommaren på dig att dra åt sig fukt.

Dieseldoften kan du dränera bort med bryggkaffe, alltså inte bryggt men nymalet som får dra till sig den goda dieseln, sedan är det bara att ta bort kaffet.

  • Gilla 1
  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt har en lukt. 
Båtar, bilar, lägenheter, hus… och något som står oanvänt stora delar av året luktar oftast lite mer än sådant som används dagligen.

 

Så ja - min båt luktar; det är en fuktig miljö på havet, och jag har drällt lite diesel i motorrummet, och så letar det sig in lite regnvatten som samlas under durken i ruffen, och så finns det en toa, och… tja, det skapar en viss båt-lukt, även om jag städar och tvättar. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Peter_K:

det skapar en viss båt-lukt

Jag kunde tänka mig det. 
Vill minnas att båt luktade lite tvåtaktsolja och instängd luft. Så länge sedan är det jag kunde lukta 😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt från 1987 luktade en del när vi köpte den.

Till största delen berodde det på gamla toaslangar och intorkad sörja, damm och skit i allmänhet under durkar och stuvar, så med nya slangar och rengöring i varje skrymsle blev det mycket bättre.

När vi sen klädde om soffan i ruffen så var i stort sett all ”gammal båtlukt” borta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip gäller det att vädra bort fukten, att inte dra in ny fukt i båten, hänga av sig regnkläderna på utsidan exempelvis. Att ha en effektiv ventilation.

Det som under vintersäsongen kan orsaka dålig lukt och mögelangrepp som också luktar, det är organiskt material, brödsmulor, matrester, stekfett i köket etc.

Kvarlämnade textiler kan ju samla fukt och lukta.

Utsölade petrokemiska vätskor och fetter luktar.

Toaletten har redan nämnts, men då man tar spolvattnet utifrån blir alger och plankton kvar i toastolen, och när dessa dör luktar det illa, så lite ursköljning med fäskvatten och något bra medel, såpa eller liknande.

 

Om man är spekulant på en båt skall man inte acceptera dålig lukt.

Likväl skall man vara uppmärksam på om det luktar överdrivet gott, då kanske säljaren vill kamouflera någon dålig lukt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man är spekulant på en båt skall man inte acceptera dålig lukt

Då är jag en bra köpare. Jag tyckte inte att det luktade 😛

 

Acceptera lukt kan jag göra om det finns en orsak som går att hitta och åtgärda. Priset ska naturligtvis sjunka beroende på vad som behövs åtgärdas. 
 

Jag ska försöka hitta nån båtkunnig kompis med luktsinne och ta en grundlig titt efter doftens källa. Och provsegla i lite lugnare väder än idag..

 

31 minuter sedan skrev Makro:

intorkad sörja, damm och skit i allmänhet under durkar och stuvar

Vi tror att huvudanledningen är det här 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev reva:

Då är jag en bra köpare. Jag tyckte inte att det luktade 😛

 

Acceptera lukt kan jag göra om det finns en orsak som går att hitta och åtgärda. Priset ska naturligtvis sjunka beroende på vad som behövs åtgärdas. 
 

Jag ska försöka hitta nån båtkunnig kompis med luktsinne och ta en grundlig titt efter doftens källa. Och provsegla i lite lugnare väder än idag..

 

Vi tror att huvudanledningen är det här 

Jag uttryckte mig väl litet generaliserat. Klart att om man kan överblicka luktproblemet och se orsaken och berömma det som möjligt att åtgärda är det ju en annan sak.

 

Inte sällan kan det stå en del gammalt vatten i kölsvin och under motorn, detta brukar ju inte direkt lukta ”viol” om man säger som så. 
När jag var spekulant på nuvarande båt, stod det en frisk lukt av saneringsvätska inne på toan.

Det var ju lätt suspekt, men säljaren berättade att han inte hade bytt slangarna, som när dom är nya och några år framåt skall vara lukttäta. Dä jag ändå bytte till en eltoa byttes då den första slangen och det blev genast bättre. Senare byttes resten av den installationen och lade i en större septiktank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I huvudsak ska en plastbåt inte lukta ”fukt” alls. Min båt luktar ingenting. Textiler som varit i båten luktar nånting när vi kommer hem, men jag känner ingen lukt när jag kliver ner i båten. Plastbåt från -76. 
 

Jag har en ventilationsfläkt igång vilket underlättar enormt antagligen men även innan kände jag ingen lukt när jag klev ner i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...