Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
richardk

Båtplats - hur mycket bredd behövs..?

Rekommendera Poster

På väg att byta båt men måste i så fall också byta båtplats. Ligger tight mellan bommar idag (får precis plats med fendrar) men ligger skyddat så funkar. Ny båt blir 3,25 bred men kommer ligga på betydligt mer utsatt plats. Föreningen kan erbjuda 3,7 m bred plats mellan bommar. Känns tight men kanske räcker.. eller..?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker väl. 

Du ka väl hänga ut fler smala fendrar. Typ fyra på var sida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har samma marginaler. Vår båt är 2.70 bred och ligger mellan 3.15. Så länge vi inte har sidvind så funkar det med vanligt finlir men så fort det blåser lite så är det en utmaning. Jag har som policy att inte toucha bommar vid angöring så det kan bli en del omförsök om man är lite trött efter en dag på sjön 🙂

OBS! Vi har dock motorbåt med drev. En kölbåt med roder bör vara smidigare att manövrera tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev richardk:

Känns tight men kanske räcker.. eller..?? 

Om du sätter bryggfendrar på bommarna kanske vanliga fendrar inte behövs?

Bryggfendrar bygger ofta mindre än vanliga fendrar och finns i mängd olika modeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Om du sätter bryggfendrar på bommarna kanske vanliga fendrar inte behövs?

Bryggfendrar bygger ofta mindre än vanliga fendrar och finns i mängd olika modeller.

Jag har bryggfendrar (Biltema) på mina Y-bommar. Den stora nackdelen är att det låter extremt mycket om man kör emot dem och båten liksom gnider sig mot dem. Hela hamnen hör att man inte gjort en klockren tilläggning. I övrigt är de väldigt bra 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga till på platsen tror jag inte ska vara några problem. I och med att platsen är ganska utsatt för vind och framförallt sjö kommer båten hänga helt på fendrarna, tänkte att man nog vill ha plats för lite kraftigare fendrar då. Men kanske räcker ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var 3,66 och det är 4 meter mellan bommarna. Jag och min granne har 50 mm PEM slang på bommarna. Kan inte nog rekommendera det. Inga märken vid närkontakt, inget gnissel, låg friktion, slits inte. Inte ens dyrt, en femtiometersrulle räcker till två båtar och kostar under 2000:- Borra hål sådär var 30 cm och knyt med tunn polyesterlina runt bommen. Glöm buntband, även de UV-beständiga blir sköra efter något år och går av. Jag testade också sådana där tunna fendrar men de bara klapprade mellan skrovsidan och bommen och blåste dessutom upp. Ingen nytta alls. 

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...