Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Renbat

Vad är det som är monterat efter septitanken?

Rekommendera Poster

Vi har nyligen skaffat en segelbåt som jag nu går igenom.

 

Toaletten är kopplad till en septitank.

Septitanken har sedan en slang för tömning som går direkt ner till en gul pryl, som sedan via en ny slang från den gula prylen går ut till ett genomgående hål för tömning i vattnet.

 

Så, vad är denna gula pryl?

Se bild på den gula prylen

https://i.imgur.com/DGWSATt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Renbat:

Så, vad är denna gula pryl?

Som @Peter_K skriver är det en pump. En manuell pump. Någonstans i båten, kanske i närheten av pumpen, har du förhoppningsvis en ca 30 cm lång stång. Stången skall stickas in i den gula runda delen ovanför den svarta gummibälgen.

Sedan pumpar du genom att dra i den fria änden av stången och sedan tillbaka igen. Så håller man på tills det är tomt i tanken.

 

Fast att tömma på det sättet är inte tillåtet, om du inte befinner dig på internationellt vatten. Har du en slang till från septitanken som går till en genomföring på däck?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det låter mycket rimligt att det är en pump, men något handtag har jag inte sett till.

 

Mellan septitank och pump sitter en t-koppling som leder till däcktömningen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Renbat:

Tack för svar! Det låter mycket rimligt att det är en pump, men något handtag har jag inte sett till.

 

Mellan septitank och pump sitter en t-koppling som leder till däcktömningen. 

Som @McLasse skriver skall det finnas ett pumphandtag, men jag skulle nog hellre beskriva det som ett kromat eller rostfritt rör med ett påträngt gummihandtag i ena ändan. Ofta brukar dessa sitta fast med plastklammer i närheten av pumpen.

 

DECA0748-81A4-4498-BE3F-5900596E3B2A.jpeg.b852be02f2e42eaf8613680034abbcf6.jpeg

 

Dessa pumpar brukar ju se ut så här; vita, blå eller gula.

Det är inte ovanligt att det finns en till likadan eller snarlik ombord, kopplad som manuell länspump, då kan det ju finnas ett passande handtag till den.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och mellan pump och skrov en ventil som bör vara stängd, förutom den tid du eventuellt ska pumpa ut i vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Och mellan pump och skrov en ventil som bör vara stängd, förutom den tid du eventuellt ska pumpa ut i vattnet. 

 Nja... jag har alltid min öppen. Det finns ju en eller ibland två backventiler i dom där pumparna som håller emot då man suger genom däcksgenomföringen. Men klart ur säkerhetsperspekiv är det ju bra att ha den stängd, men det händer tyvärr ganska ofta att sugtömningsanläggningarna av olika anledningar inte fungerar...  och man kan ju inte ge sig ut på internationellt vatten vareviga gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pyts i havet. Jämfört med färjornas tankar på många kubik. 

 

Och minns jag rätt, så var ena grunden till förbudet att släppa i sjön, att kvinnan som tog fram underlaget för beslutet, att hon vid strandin- spektion hittat bajskorvar. 

 

Ja givet sa hon att de kom från båtar, som tömde septiktankar. 

 

Så fel hon hade..!

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

 

En pyts i havet. Jämfört med färjornas tankar på många kubik. 

 

Färjorna tömmer inte i havet längre, i alla fall inte de som går i regelbunden trafik i Östersjön. 
 

6 timmar sedan skrev Hybro:

Och minns jag rätt, så var ena grunden till förbudet att släppa i sjön, att kvinnan som tog fram underlaget för beslutet, att hon vid strandin- spektion hittat bajskorvar. 

Förbudet förhandlades fram i en miljööverenskommelse där alla(?) länder kring Östersjön lovade att minska sitt orenade avfall ut i havet, och det var inte så mycket annat kvar för oss att minska på.


Men jag minns utredningen du talar om, jag pratade med kvinnan på en båtmässa och påpekade att hennes slutsats att de förhöjda värden som uppmätts i anslutning till vikar också kan bero på sommarstugor med undermåliga avlopp, men det avfärdade hon med ”vem vill skita ner i viken där man har hus?” och resonerade att vi båtägare tömde tanken i viken innan vi kastade loss och drog vidare.

Vem gör så?!!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färjorna kanske inte tömmer i havet längre men värre är det med övrig yrkessjöfart, så lite annat finns det kvar att minska utsläppen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wildeside:

Färjorna kanske inte tömmer i havet längre men värre är det med övrig yrkessjöfart, så lite annat finns det kvar att minska utsläppen på.

Ja - men det är väl ingen bra anledning till att tömma fritidsbåtens toatank i havet..? 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja - men det är väl ingen bra anledning till att tömma fritidsbåtens toatank i havet..? 

Ursäkta skrev jag något om fritidsbåtar?

Min stilla tanke va bara att det skrevs att färjorna inte tömmer ut i havet och fritidsbåtarna tvingas att tömma i land.

Reagerade på att det du skrev

"och det var inte så mycket annat kvar för oss att minska på."

Så det jag skrev syftade på övrig yrkes sjöfart.

"värre är det med övrig yrkessjöfart, så lite annat finns det kvar att minska utsläppen på."

Vet inte vart du fick ihop det att jag överhuvudtaget diskuterade fritidsbåtar,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Vet inte vart du fick ihop det att jag överhuvudtaget diskuterade fritidsbåtar,

Det är väl ändå det vi kommenterar och diskuterar i den här tråden? En person med en fritidsbåt som har en pump för tömning av toaavfall över bord?
Och sedan vad förbudet har medfört, och hur det kom till, och varför? 
Trodde jag. 
Men tydligen hade jag fel, det händer ibland 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur sällan septiksugen i hamnen används så tömmer nog de flesta i havet :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I veckan ankrade jag i samma vik, som en vilken hade en

Albin Express... 

 

Ville bara, upplysa honom att han hade nåt liggande i vattnet. 

 

Ja, det är toahinken! 

 

Å andra sidan är det lagligt att skita över relingen, vad jag vet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att de flesta fritidsbåtar tyvärr tömmer sitt toalettavfall i sjön. För mig känns det dock självklart att i möjligaste mån utnyttja de toatömningsanläggningar som finns.

 

Vilka regler som gäller för yrkessjöfart tycks det råda viss förvirring om. Följande information har jag hämtat från Transportstyrelsens hemsida:

 

"Det är sedan 1990-talet förbjudet för all yrkestrafik att släppa ut toalettavfall inom svenskt sjöterritorium och svensk ekonomisk zon. För kryssningsfartyg och andra passagerarfartyg som färjor införs dessutom ett förbud mot utsläpp av toalettavfall på internationellt vatten i Östersjöområdet från och med 2019 för nya fartyg och 2021 för befintliga fartyg."

 

Med andra ord: Det är en myt att de stora fartygen kan släppa ut sitt toalettavfall hur som helst.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sando:

Jag tror också att de flesta fritidsbåtar tyvärr tömmer sitt toalettavfall i sjön. För mig känns det dock självklart att i möjligaste mån utnyttja de toatömningsanläggningar som finns.

 

Vilka regler som gäller för yrkessjöfart tycks det råda viss förvirring om. Följande information har jag hämtat från Transportstyrelsens hemsida:

 

"Det är sedan 1990-talet förbjudet för all yrkestrafik att släppa ut toalettavfall inom svenskt sjöterritorium och svensk ekonomisk zon. För kryssningsfartyg och andra passagerarfartyg som färjor införs dessutom ett förbud mot utsläpp av toalettavfall på internationellt vatten i Östersjöområdet från och med 2019 för nya fartyg och 2021 för befintliga fartyg."

 

Med andra ord: Det är en myt att de stora fartygen kan släppa ut sitt toalettavfall hur som helst.

 

Vad man får och vad man gör skiljer sig lite gran.

Har jobbat och jobbar fortfarande till och från på yrkesfartyg, inte färjor.

Har aldrig varit med om att någon av dom fartygen har slamsugit någon septiktank många av dom har inte ens haft någon, vet att det töms en o annan septiktank i farlederna.

Däremot har jag varit med om att man slamsugit köl svinet, men det har varit efter man pumpat ur så mycket vatten man vågat och det i stort sätt bara är olja/diesel o annat mög kvar.

All slamsugning för fartyg är dyrt så dom undviker det i största mån.

Undrar hur dom stora passagerare färjorna gör om septiktankarna börjar vara fulla  (kanske gör en extra kajstuts och tömmer tankarna).

 

 

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-06 vid 22:43 skrev Wildeside:

Vad man får och vad man gör skiljer sig lite gran.

Har jobbat och jobbar fortfarande till och från på yrkesfartyg, inte färjor.

Har aldrig varit med om att någon av dom fartygen har slamsugit någon septiktank många av dom har inte ens haft någon, vet att det töms en o annan septiktank i farlederna.

Däremot har jag varit med om att man slamsugit köl svinet, men det har varit efter man pumpat ur så mycket vatten man vågat och det i stort sätt bara är olja/diesel o annat mög kvar.

All slamsugning för fartyg är dyrt så dom undviker det i största mån.

Undrar hur dom stora passagerare färjorna gör om septiktankarna börjar vara fulla  (kanske gör en extra kajstuts och tömmer tankarna).

 

 

När jag åker förbi Stadsgårdskajen (sthlm) så brukar det stå slamsugsbil vid Vikingline varje morgon. Luktar inte mumma så jag skulle tro att det är en och annan bakisvurre som sugs ut ur båten 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av Sveriges 750 tusen fritidsbåtar, så har cirka 220 tusen toa ombord, vinsten med detta är ganska enkelt att räkna ut. Det är inte bajskorven som är skadlig för miljön det är urinen, om jag går efter eget brukande denna sommar. Så har vi legat ute cirka sex veckor en gång har toan använts till att skita i. Den stackars korven fick fisken äta upp, urinera gör vi i regel över badbryggan och det är inte så bra, men kan resten av Sveriges 500 tusen båtägare göra det så kan jag också göra det. Så i mitt fall anser jag att toa lagen är ytterligare en miljölag som är ett slag i luften. I våras så skickade Malmö stad ut cirka 500 tusen kbm orenat avlopp rätt ut i bukten, och just det området är ett känsligt vattenområde. I relation till det så ter sig toa lagen rätt banal. Blir många toa tömningar för båtfolket under många många år för att komma upp i den nivån. Och det är bara en kommun i sverige finns många fler som släpper ut....

Redigerad av kossor
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Av Sveriges 750 tusen fritidsbåtar, så har cirka 220 tusen toa ombord, vinsten med detta är ganska enkelt att räkna ut. Det är inte bajskorven som är skadlig för miljön det är urinen, om jag går efter eget brukande denna sommar. Så har vi legat ute cirka sex veckor en gång har toan använts till att skita i. Den stackars korven fick fisken äta upp, urinera gör vi i regel över badbryggan och det är inte så bra, men kan resten av Sveriges 500 tusen båtägare göra det så kan jag också göra det. Så i mitt fall anser jag att toa lagen är ytterligare en miljölag som är ett slag i luften. I våras så skickade Malmö stad ut cirka 500 tusen kbm orenat avlopp rätt ut i bukten, och just det området är ett känsligt vattenområde. I relation till det så ter sig toa lagen rätt banal. Blir många toa tömningar för båtfolket under många många år för att komma upp i den nivån. Och det är bara en kommun i sverige finns många fler som släpper ut....

Och Köpenhamns avloppsvatten, 5-10 miljoner m3 per år, rätt ut i Öresund………

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pirayan:

När jag åker förbi Stadsgårdskajen (sthlm) så brukar det stå slamsugsbil vid Vikingline varje morgon. Luktar inte mumma så jag skulle tro att det är en och annan bakisvurre som sugs ut ur båten 🙂

Som sagt jag jobbar inte på färjor, färjorna tömmer inte i havet det vet jag med, dom är ganska hårt kontrollerade .

Men det finns en o annat yrkesfartyg som inte är färjor och dom är inte lika hårt kontrollerade vart och när dom tömmer sin septiktank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-19 vid 15:44 skrev MartinA:

Och Köpenhamns avloppsvatten, 5-10 miljoner m3 per år, rätt ut i Öresund………

En jäkla tur att jag slipper åka runt och semestra och bada där då och jag hoppas att det är väl utspätt när det når Bohuskusten :)

Att större fartyg tömmer till havs (för jag hoppas inte att de tömmer skittankarna i hamnarna) är ju säkert inte bra men att en massa fritidsbåtar tömmer tankar och pissar och skiter i nån grund vik där man sen badar är långt mycket äckligare tycker jag.

Så ska det tömmas i havet hoppas jag att de flesta först sparar det i tanken och sen tömmer på öppet vatten.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...