Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rib-DC

Johnson -89 110hk dog ut och startar nu ej

Rekommendera Poster

Jag har en nyinköpt gravt begagnad johnson-snurra på 110hk från 1989. Den startade när vi köpte den. När båten sjösattes efter längre trailer-färd så startade den ej. Startmotor gick men den tände inte till ens det minsta. Jag fick hjälp av båtmeck som trodde på skitiga förgasare och vatten i soppan. Han ultraljudstvättade förgasarna, bytte tändstift, sög ur tanken, bytte bensinpump. Jag sjösatte idag och den gick riktigt bra i ca tio minuter. När jag vände tillbaka och drog på lite så började den gå upp och ner i varv och tappade sen kraft, jag drog då ner på gasen ngt och då dog den ut, mitt på fjärden. När jag försökte starta så gick startmotorn bara runt och verkade inte hugga i kuggen. Efter ett tag blev vi inbogserade och väl vid bryggan såg jag att startmotorn satt lite lös och hade förskjutits. Efter att ha satt tillbaka den och dragit åt startade båten och dog efter några sekunder. Därefter starta den inte upp, den tände ett par ggr men därefter drog startmotorn runt motorn men den tände inte. Har någon tips på vad det kan vara/vad jag bör kolla.

Redigerad av Rib-DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Rib-DC:

När jag vände tillbaka och drog på lite så började den gå upp och ner i varv och tappade sen kraft, jag drog då ner på gasen ngt och då dog den ut, mitt på fjärden. 

 

...startade båten och dog efter några sekunder. Därefter starta den inte upp, den tände ett par ggr men därefter drog startmotorn runt motorn men den tände inte.

Du har säkert redan kollat det, men har du bränsle i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev McLasse:

Du har säkert redan kollat det, men har du bränsle i tanken?

Yes, jag fyllde på 10l extra när den dog också (98) och pumpa upp trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allra första du kan kolla är att dödmansgreppet och nyckeln inte glappar och därmed då och då jordar tändningen. 

 

Jag vet av egen erfarenhet att gamla Johnson också kan ha problem med att triggerplattan och eller statorn kan gå sönder och börja glappa inbördes. Detta leder till att motorn helt plötsligt kan stanna och vara helt omöjlig att starta pga utebliven gnista på en, flera eller alla cylindrar, för att sedan fungera helt normal en stund senare. Detta kan man enklast felsöka genom att kontrollera om det finns gnista när den strular som du beskriver. Alternativt kan man mäta resistansen på statorn och triggern med en vanlig multimeter när den strular.

 

Jag försöker bifoga en bild med proceduren för att kontrollera om både nyckel/dödmansgrepp samt stator (charge coil) och trigger(sensor coil) fungerar korrekt. Bilden är tagen från boken
Evinrude Johnson 48-235 HP Outboards, utgiven av Clymer, en ovärderlig bok för folk som pysslar med gamla Evinrude/JohnsonScreenshot_20210814-204457.thumb.jpg.ef0f1542b236e401cb82a9fb111740bc.jpg

Redigerad av cykelkorg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...