Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin64

Nya bensinen

Rekommendera Poster

Hej,

någon som är uppdaterad vad gäller den nya bensinen? Har försökt söka men inte hittat det jag vill veta.

Kommer den att säljas på sjömackarna? Hur funkar den i en bensin-V8 från början på 90-talet? Vad gör den

med bränsleslangar etc? Många frågor men få svar. I dom tabeller jag sett finns inte så gamla motorer med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer från Mercruiser är godkända för upp till 10% etanol sedan hedenhös. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt svar! Motorn är en VP aq271c, det skulle alltså funka?

var kommer Mercruiser in i bilden, ursäkta min okunskap.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Martin64:

Hej, tack för ditt svar! Motorn är en VP aq271c, det skulle alltså funka?

var kommer Mercruiser in i bilden, ursäkta min okunskap.

 

Mvh

Du skrev inte vad det var för motor i första inlägget...

 

Oavsett det så kommer in 10% etanol ställa till med något. Vad som sedan händer om inblandningen ökas ännu mer kan man ju fundera på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller riktigt hysterin över E10 för det bränslet har funnits utomlands ”sedan hedenhös” så i stort sätt alla motorer är anpassade för det. I alla fall om motorn är massproducerad och avsedd att säljas över hela världen.

 

Ifall du tittar i det finstilta i instruktionsboken till din motor så kan jag nästan lova att det står något i stil med ”använd bensin med minst oktantal 91, använd inte bränsle som innehåller mer än 10 % etanol eller 5 % metanol”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det i grunden Chevas välkända 350, så massproducerad är den allt, sedan hedenhös. Har haft flera Cheva-vanar med den motorn och de har varit rätt skottsäkra. Lite service ibland så har dom tuffat på.

Då känner jag mej lugn inför bränsleproblematiken. Blir inblandningen mer än 10% får jag väl dra upp båten på land, slå på en brädfodring och använda den som sommarstuga :-)!

 

Tack för era svar,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...