Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JCDC

Fästa flexibla solpaneler på rufftak ??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt ett par tunna flexibla solpaneler, mått 1050 x 540, med fyra öljetter i hörnorna. Fabrikat Solarmare - hoppas dom är ok.. Undrar lite hur jag kan fästa dom på bästa sätt på min motorseglare.

 

Ska jag använda sikaflex, annan fästmassa ev lim eller ska jag borra genomföringar vid öljetterna och täta noga vid skruvhålen (då blir dom också lättare att ta av om det behövs ngn gång, ska ev lacka om taket i framtiden etc. Men räcker isf fyra fästpunkter för en panel med dessa mått och blir det inte vatten och kondens under? Känns lite onödigt med både och sas. Några tips vore bra!

Hälsningar,

/JC

 

 

Redigerad av JCDC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev JCDC:

Hej!

Jag har köpt ett par tunna flexibla solpaneler, mått 1050 x 540, med fyra öljetter i hörnorna. Fabrikat Solarmare - hoppas dom är ok.. Undrar lite hur jag kan fästa dom på bästa sätt på min motorseglare.

 

Ska jag använda sikaflex, annan fästmassa ev lim eller ska jag borra genomföringar vid öljetterna och täta noga (då blir dom också lättare att ta av om det behövs ngn gång, ska ev lacka om taket i framtiden etc. Men räcker isf fyra fästpunkter för en panel med dessa mått och blir det inte vatten och kondens under? Känns lite onödigt med både och sas. Några tips vore bra!

Hälsingar,

JC

 

 

Av icke outgrundlig anledning skall man ju borra så få hål som möjligt i en båt.
Olika sorters vatten tar sig förr eller senare in i borrade hål, hur väl man än tätar.

Sikaflex har ett bra konstruktionslim som har en väldigt bra häftförmåga, detta kan du limma fast panelerna med, men sannolikt får du ändå borra ett hål till kabelgenomföringen.

Men annars skulle man ju kunna tänka sig att man skulle kunna fästa panelen i rufftaket med sådana där tryckknappar, men då krävs det ju borrade hål.

Jag gissar att man skall fästa ”gummisnören” alltså ”gummicord” i solpanelernas hål, som man sedan ”knyter fast” i redan existerande beslag, grabbräcken eller sådant som kanske redan finns på rufftaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg!

Det låter bra, tack för tipset!

/JC

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev JCDC:

Tack Georg!

Det låter bra, tack för tipset!

/JC

Föralldel!

Titta efter Sikaflex 252i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JCDC:

Ska jag använda sikaflex, annan fästmassa ev lim eller ska jag borra genomföringar vid öljetterna och täta noga vid skruvhålen

Om däcket inte är helt platt, utan lite välvt, och du placerar panelerna så kortsidorna kröks efter välvningen räcker inte fyra skruvar. Långsidorna kommer att bukta upp så du får en glipa mellan däck och panel. Då åker du troligtvis på att limma kanterna och trycka ner dem.

 

Jag hade valt att limma, om den möjligheten finns.

Tänk då på att ha vikter till hands. Det underlättar om vikterna kan formas efter ett ev välvt däck. Sandsäckar, påsar med vatten etc kan vara ett tips. Är det inte för välvt funkar det med hårda vikter också.

Ett annat litet tips på vägen är att maskera både på däck runt panelen och uppe på panelen innan limning.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev McLasse:

Om däcket inte är helt platt, utan lite välvt, och du placerar panelerna så kortsidorna kröks efter välvningen räcker inte fyra skruvar. Långsidorna kommer att bukta upp så du får en glipa mellan däck och panel. Då åker du troligtvis på att limma kanterna och trycka ner dem.

 

Jag hade valt att limma, om den möjligheten finns.

Tänk då på att ha vikter till hands. Det underlättar om vikterna kan formas efter ett ev välvt däck. Sandsäckar, påsar med vatten etc kan vara ett tips. Är det inte för välvt funkar det med hårda vikter också.

Ett annat litet tips på vägen är att maskera både på däck runt panelen och uppe på panelen innan limning.

 

Små sandsäckar med omkring 4-5 kg finkornig sand i är ypperliga till sådana presslimningar.

Bra med maskering, det blir gärna väldigt kladdigt. Använd den bredaste maskeringstejpen, tag även på engångshandskar och skyddskläder, sikan har en himla förmåga att hamna där man inte vill ha den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, lite välvt är det så tipset med vikter är kanon! Det blir limning med maskering! Det verkar bäst och som Georg skriver så vill jag också undvika onödiga hål. Tack för helbra tips!

/JC

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet problem kan väl kanske uppstå den dagen du vill ta bort panelerna...

Men en pianotråd, gipssåg eller trådsåg (överlevnadssåg) kan man komma under panelen och såga/skära sig igenom den stelnade massan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ett litet problem kan väl kanske uppstå den dagen du vill ta bort panelerna...

Men en pianotråd, gipssåg eller trådsåg (överlevnadssåg) kan man komma under panelen och såga/skära sig igenom den stelnade massan.

På förra båten monterade jag en tunn panel på taket. Hade bara råd med en i början av sommaren och skulle köpa en likadan till under hösten. När jag så köpte en till av samma märke och på samma butik såg den helt annorlunda ut. Fick löfte om att lämna tillbaka den första om jag kunde få bort den i ”säljbart skick”. Gick alldeles utmärkt. Pillade och skar upp ena hörnet och skar/drog/pillade bort resten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev JCDC:

Hej!

Jag har köpt ett par tunna flexibla solpaneler, mått 1050 x 540, med fyra öljetter i hörnorna. Fabrikat Solarmare - hoppas dom är ok.. Undrar lite hur jag kan fästa dom på bästa sätt på min motorseglare.

 

Ska jag använda sikaflex, annan fästmassa ev lim eller ska jag borra genomföringar vid öljetterna och täta noga vid skruvhålen (då blir dom också lättare att ta av om det behövs ngn gång, ska ev lacka om taket i framtiden etc. Men räcker isf fyra fästpunkter för en panel med dessa mått och blir det inte vatten och kondens under? Känns lite onödigt med både och sas. Några tips vore bra!

Hälsningar,

/JC

 

 

Det finns en tråd här nånstans där det påtalades att solpanelen slutade att ladda efter ett tag då den hade varit permanent monterad på båten? Jag har själv två stycken sådana här ihopvikbara 50w paneler men har dom ej permanent uppe och har ej heller haft några problem med dom. Mina är av märket Sunwind, men det är troligen från samma producent (fabrik i Kina).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev pseudonym:

Det finns en tråd här nånstans där det påtalades att solpanelen slutade att ladda efter ett tag då den hade varit permanent monterad på båten? Jag har själv två stycken sådana här ihopvikbara 50w paneler men har dom ej permanent uppe och har ej heller haft några problem med dom. Mina är av märket Sunwind, men det är troligen från samma producent (fabrik i Kina).

Ja jag minns den tråden också, var det inte så att både panelen och kabeln bar felfria, men det var anslutningen mellan dessa som var en känslig och svag punkt?

Andra stela paneler med alu-ram har en vattentät kopplingsbox med skruvplintar på undersidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade två paneler från Sunbeam i år. En med öljetter och en utan. Jag valde att montera den med öljetter och med sparsamt med Sika och med skruv. Jag tyckte det blev snyggare att ha blanka prickar hålen istället upptryckt vit Sika i hålen. Jag redan äventyrat tätheten genom kabelgenomföringen under panelen.

Den sitter dock fast med eller utan skruv.

Sunbeam anser att för mycket lim mellan panel och skrov kan hämma längdutvidgningen på grund temperaturförändringar. 


Den utan hål gick bra att montera utan skruv men på grund av att underlaget lutad lite så flyttade panelen på sig ca 3 mm under torkningen. Vikterna kan få panelen att glida.
Det är kanske inget problem om du har ett platt tak.

 

Om du senare vill lägga en snygg fog mellan kanten kanten på panelen och taket så rekommenderar jag en Sika 591 eller någon annan MS polymerbaserad, typ Bostik Maxibond. Sika 292 vill gärna gulna under solljus.

Redigerad av anuba
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller precis på att avsluta montering av 3 paneler på rufftaket.
Har nog använt för mycket fogmassa vid montering av Tough+ panelerna.
Använde vattendunkar som tyngder med Wetex duk som antiglid.
Sand är nog bättre för att få en jämn press.
(Funderade på att använda ankarkätting som tyngd men då krävs det något emellan som skavskydd.)

 

Skall bli spännande att se hur mycket laddning det blir med dem på rufftaket på en segelbåt med segel och bom som skuggar då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förvisso väldigt bekvämt att ha panelerna fast monterade men vad jag förstår är flexibla paneler inte alls lika hållbara som hårda. De klarar helt enkelt inte vädrets makter (UV strålning mm) under lika lång tid. De blir också väldigt varma när solen ligger på och såvitt jag förstått tappar man livslängd men framförallt också laddning om de inte kan ventileras. Jag vet inte vilka siffror det handlar om i praktiken men kollar man på youtube så har många valt att sätta panelen på en tunn skiva av kanalplast och sedan fästa denna på taket. På så vis kyls dom på undersidan.

 

Jag tilllhör dom som flyttar panelerna (2st) 2-3 ggr per dag vilket ger avsevärt mycket mer laddning när man hela tiden vinklar dom mot solen. Jag har 1st 50w horisontellt på targabågen samt två flexibla 120w (det är dessa jag flyttar). Soliga dagar laddar jag en bit över 100Ah. Lite meck är det ju och jag tror att både en och två båtgrannar har höjt på ögonbrynen när jag flyttar runt panelerna och knyter snören och annat för att få dom att ligga kvar i vinden men för mig har det nästan blivit lite av en trevlig rutin när man är ute med båten i naturhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en flexibel 23 W solpanel på luckgaraget på min Banner 30 för 10 år sedan. Använde sikaflex (vit) som "lim" och pressade fast panelen med hjälp av rep dragna från relingslisterna tvärs över båten tills "limmet" stelnat. Solpanelen sitter stenhårt fast. Något år senare kompletterade jag med en 80 W solpanel i ram (stel, ej flexibel) som monterades på akterspegeln. 

Blir laddningen av batterierna låg så ser jag till att ankra med aktern mot solen, men oftast behövs inte ens det. (2 förbrukningsbatterier och ett startbatteri)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-07 vid 00:02 skrev skippeer:

Skall bli spännande att se hur mycket laddning det blir med dem på rufftaket på en segelbåt med segel och bom som skuggar då och då.

Jag hade också förhoppning att deras nya skuggoptimering skulle vara på mina två nya Tough Black paneler. Tyvärr såg det ut som 55W-panelen lade nästa helt när man bara täckte en liten del.

Min partner den dåliga vanan att sitta på och sola på fördäcket. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...