Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

VPO diesel till volvo penta MD5b

Rekommendera Poster

Hej.

Försöker fortfarande reda ut om VPO diesel är ok att tanka till en Volvo Penta MD5b. Förstår att man ska undvika diesel med RME tillsattser men atr VPO är baserat på en del animaliskt fett och inte raps o.dyl och skall funka till en Penta MD5b utan risk för bildning av bakterier i tanken. 

 

Någon som har en MD5b med erfarenhet av vad man ska stoppa i tanken därute;)?

 

Mvh: Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog på HVO100 som har behandlats i forumet tidigare och slutsatsen brukar vara att kolla att dina bränsleslangar tål HVO och i övrigt funkar motorn fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har frågat tidigare i en annan tråd och jag talade om att vi kört med alla typer av diesel i vår MD11. Det är i princip samma motor som MD5, fast med två cylindrar.

 

HVO är tillverkat på samma sätt som vanlig diesel, fast utgångsråvaran är animaliskt fett istället för fossil råolja. Det finns ingen anledning att HVO skulle skapa problem i varesig en MD5 eller MD11 eller någon annan dieselmotor.

 

Jag gissar att du inte kommer att få något korrekt svar av VP eller någon annan professionell aktör eftersom det finns risk att du sedan påstår att din motor gått sönder pga. att du använt HVO. Säkrast för dem att säga att det inte funkar att använda HVO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Sedan början av 2016 är HVO (hydrotreated vegetable oil) godkänt som bränsle i alla Volvo Pentas dieselmotorer”

 

3CA2F774-611F-4C61-A184-9E0FC89ED975.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas artikel gäller troligen de motorer man har i produktion 2016 och senare.

Men jag kör själv på HVO i en md17 ned 49 år på nacken så  ser inget problem med bränslet. Har läst om och jobbat en del med HVO och vad jag förstått så klarar HVO alla krav man har på diesel förutom att densiteten är lite för låg. 

Är man lite nervöst lagd kan man fundera på att HVO har något sämre smörjegenskaper än Diesel. Energiinnehållet är något lägre i HVO så för planerade båtar som precis kommer över planingströskeln är det möjligt att man skulle märka skillnad. HVO har något bättre kallstartegenskaper men framförallt sotar det betydligt mindre. Vissa värmare har svårt med HVO då bränslet brinner så "rent" att värmaren inte ser lågan.

Tyvärr kostar HVO lite mer än diesel men så är det bättre för miljön.

Ibland används tyvärr palmolja vid tillverkningen.

Redigerad av FIATX19
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev FIATX19:

Pentas artikel gäller troligen de motorer man har i produktion 2016 och senare.

Nej, alla. 
”Det är inga problem att använda HVO till äldre Pentamotorer. Det är ingen inverkan på förbränningen utan ger bara mindre sot. Eventuellt kan det ge en minimal inverkan på maxeffekt. Om du ska använda HVO rekommenderar vi att slangar och tätningar som har gått med diesel under lång tid byts för att undvika läckage.”

https://nordicblog.volvopenta.com/hvo-environmental-friendly-fuel/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. Har gett mig den hjälp jag behövde. 

 

Noterar att man rekomenderar att byta slangar och tätningar om man byter till HVO och undrar om någon har en upöfattning om det? Är det nödvändigt eller är det atr vara överförsiktig?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter för info om gammla penta motorer.

 

Min erfarenhet av bränsleledningar är att för HVO så behöver man inte byta dessa.

Kör man på RME är det däremot troligt att det blir läckage om man inte byter.

Nu är det kanske dags att byta bränsleslangar ändå på din md5, de lär vara rätt gammla nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kört med hvo 2kubik ca fungerar bra, även värmaren går bra

tidigare använt ecopar men besvärligt med tillgången på södertörn .   är annars ännu bättre särskilt vid spill o dyl  mina erf.   B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...