Jump to content
Tuesday 21 September 2021
magnuslarsson

VPO diesel till volvo penta MD5b

Recommended Posts

Hej.

Försöker fortfarande reda ut om VPO diesel är ok att tanka till en Volvo Penta MD5b. Förstår att man ska undvika diesel med RME tillsattser men atr VPO är baserat på en del animaliskt fett och inte raps o.dyl och skall funka till en Penta MD5b utan risk för bildning av bakterier i tanken. 

 

Någon som har en MD5b med erfarenhet av vad man ska stoppa i tanken därute;)?

 

Mvh: Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du tänker nog på HVO100 som har behandlats i forumet tidigare och slutsatsen brukar vara att kolla att dina bränsleslangar tål HVO och i övrigt funkar motorn fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har frågat tidigare i en annan tråd och jag talade om att vi kört med alla typer av diesel i vår MD11. Det är i princip samma motor som MD5, fast med två cylindrar.

 

HVO är tillverkat på samma sätt som vanlig diesel, fast utgångsråvaran är animaliskt fett istället för fossil råolja. Det finns ingen anledning att HVO skulle skapa problem i varesig en MD5 eller MD11 eller någon annan dieselmotor.

 

Jag gissar att du inte kommer att få något korrekt svar av VP eller någon annan professionell aktör eftersom det finns risk att du sedan påstår att din motor gått sönder pga. att du använt HVO. Säkrast för dem att säga att det inte funkar att använda HVO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

”Sedan början av 2016 är HVO (hydrotreated vegetable oil) godkänt som bränsle i alla Volvo Pentas dieselmotorer”

 

3CA2F774-611F-4C61-A184-9E0FC89ED975.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pentas artikel gäller troligen de motorer man har i produktion 2016 och senare.

Men jag kör själv på HVO i en md17 ned 49 år på nacken så  ser inget problem med bränslet. Har läst om och jobbat en del med HVO och vad jag förstått så klarar HVO alla krav man har på diesel förutom att densiteten är lite för låg. 

Är man lite nervöst lagd kan man fundera på att HVO har något sämre smörjegenskaper än Diesel. Energiinnehållet är något lägre i HVO så för planerade båtar som precis kommer över planingströskeln är det möjligt att man skulle märka skillnad. HVO har något bättre kallstartegenskaper men framförallt sotar det betydligt mindre. Vissa värmare har svårt med HVO då bränslet brinner så "rent" att värmaren inte ser lågan.

Tyvärr kostar HVO lite mer än diesel men så är det bättre för miljön.

Ibland används tyvärr palmolja vid tillverkningen.

Edited by FIATX19
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev FIATX19:

Pentas artikel gäller troligen de motorer man har i produktion 2016 och senare.

Nej, alla. 
”Det är inga problem att använda HVO till äldre Pentamotorer. Det är ingen inverkan på förbränningen utan ger bara mindre sot. Eventuellt kan det ge en minimal inverkan på maxeffekt. Om du ska använda HVO rekommenderar vi att slangar och tätningar som har gått med diesel under lång tid byts för att undvika läckage.”

https://nordicblog.volvopenta.com/hvo-environmental-friendly-fuel/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för alla svar. Har gett mig den hjälp jag behövde. 

 

Noterar att man rekomenderar att byta slangar och tätningar om man byter till HVO och undrar om någon har en upöfattning om det? Är det nödvändigt eller är det atr vara överförsiktig?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Peter för info om gammla penta motorer.

 

Min erfarenhet av bränsleledningar är att för HVO så behöver man inte byta dessa.

Kör man på RME är det däremot troligt att det blir läckage om man inte byter.

Nu är det kanske dags att byta bränsleslangar ändå på din md5, de lär vara rätt gammla nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

har kört med hvo 2kubik ca fungerar bra, även värmaren går bra

tidigare använt ecopar men besvärligt med tillgången på södertörn .   är annars ännu bättre särskilt vid spill o dyl  mina erf.   B

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy