Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Blueline

Hjälp! Gammal alubåt som legat på botten i tio år..

Rekommendera Poster

Hej på er alla där ute! Har hängt här ett tag men slänger ut en första fråga nu. 
 

Jag har, efter mycket slit, bärgat upp en gammal aluminiumbåt som legat på botten i säkert 10 år. Trädelarna på den ser som nya ut efter högtryck och aluminiumet ser reko ut med. Möjligen något litet hål jag får fixa. 
 

Någon som vet vad som ska ligga mellan skenorna i båten? Känns som det saknas en del. Den känns också rätt ostabil, går att vingla i sidled när den ligger på land. Gungar jag i fronten så gungar bakänden mer. Kan man stabilisera en sån båt? 
 

den ska gå som fiskebåt i insjö så sitter ni på

bra tips och trix hur jag ska göra så hit me up! 
 

Tänker slänga in lite bilder under renoveringen men behöver lite råd av er kunniga. 
 

Ha det bäst!

7936E5EE-0D2D-46BB-938F-6B5016E416D5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "skenorna" antar jag du menar de längsgående förstärkningarna i botten? Där är det ju lämpligt att lägga en durk.

 

Och angående att båten är sladdrig så är det nog så båtar av den typen av konstruktion är, där det enda som stadgar upp skrovet är träsargen och till viss del toftarna som nu är ju de rejält uppmjukade efter ett decennium under vatten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett liknande projekt...

kanske med något tips.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här enkelt kan man göra durktrallarna.

image.png.b512c54f842ee931ccc87de26e7e230c.png

 

Dela gärna av durktrallarna i lite mindre delar så är de lättare att hantera. 

 

image.png.4afd7a4be568c066750a59417427e101.png

 

En mindre del i bakre delen av båten är bra, då blir det lätt att plocka bort denna och ösa.

 

Ska du lyxa till det så kan du lägga in en öslucka.

image.png.a0bd7ff336609c7d6cb22568a9c6b50f.png

Redigerad av Mackey
Rättat stavfel som gjorde inlägget lite svårbegripligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev No_jah:

Med "skenorna" antar jag du menar de längsgående förstärkningarna i botten? Där är det ju lämpligt att lägga en durk.

 

Och angående att båten är sladdrig så är det nog så båtar av den typen av konstruktion är, där det enda som stadgar upp skrovet är träsargen och till viss del toftarna som nu är ju de rejält uppmjukade efter ett decennium under vatten.

hej, tack för svar!

 

Ja precis, förstärkningarna som går i båtens riktning. 
 

blir aluminium försvagat av att ligga under vattnet? Trädelarna är som nya när de torkat upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Så här enkelt kan man göra durktrallarna.

image.png.b512c54f842ee931ccc87de26e7e230c.png

 

Dela gärna av durktrallarna i lite mindre delar så är de lättare att hantera. 

 

image.png.4afd7a4be568c066750a59417427e101.png

 

En mindre del i bakre delen av båten är bra, då blir det lätt att plocka bort denna och ösa.

 

Ska du lyxa till det så kan du lägga in en öslucka.

image.png.a0bd7ff336609c7d6cb22568a9c6b50f.png

Ja riktigt snyggt, något sånt tänker jag. Funderar dock om jag ska sätta fast reglar i de små förstärkningarna i båtens sida. Borde göra båten stabilare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Blueline:

Ja riktigt snyggt, något sånt tänker jag. Funderar dock om jag ska sätta fast reglar i de små förstärkningarna i båtens sida. Borde göra båten stabilare?

När båten ligger i vattnet behöver den inte vara lika vridstyv som på land eftersom båten lutar istället för att vrida sig.

Jag tycker du ska pröva först innan du försöker dig på några förstärkningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Blueline:

hej, tack för svar!

 

Ja precis, förstärkningarna som går i båtens riktning. 
 

blir aluminium försvagat av att ligga under vattnet? Trädelarna är som nya när de torkat upp!

Nej, aluminium lär inte bli försvagat av att ligga under vatten.

Det är det lite svårt att se hur spanten sitter fast / inte sitter fast, är det svetsade eller nitade, det ser iallafall ut som spantet i botten längs bak under aktertoften har lossnat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-05 vid 16:26 skrev No_jah:

Nej, aluminium lär inte bli försvagat av att ligga under vatten.

Det är det lite svårt att se hur spanten sitter fast / inte sitter fast, är det svetsade eller nitade, det ser iallafall ut som spantet i botten längs bak under aktertoften har lossnat? 

Gött!

 

har börjat på att bygga decket nu. 
 

någon som har en aning vad de boxarna under sittbänkarna är till för? Den har legat ut vatten en vecka nu och det hörs hur det skvalpar med vatten i dem.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De alltså.. något för flytegenskaperna? Verkar inte finnas någon lucka in i dem..

44BB9F70-692D-46F2-AAD8-BB7AFE85283F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev No_jah:

Boxarna är nog tänkta som flyttanka.

Okej.. behöver jag göra något för att tömma dem på vatten? Borra upp dem eller bara låta det vara? De verkar vara helsvetsade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Blueline:

Okej.. behöver jag göra något för att tömma dem på vatten? Borra upp dem eller bara låta det vara? De verkar vara helsvetsade. 

De verkar ju inte ha fungerat så bra.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eile:

De verkar ju inte ha fungerat så bra.

Den har legat under vatten i tio år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

De verkar ju inte ha fungerat så bra.

Du måste tömma dem.

Det är flyttankar, dessa skall hålla båten någorlunda flytande utifall den skulle bli vattenfylld.

Det bästa är nog att leta reda på någon bra plugg, kanske en vinkork, eller kanske en riktig dyvika, borra hål för denna högst upp i tanken på sidan, sedan vända båten så att vattnet rinner ut, låt det dränera över natten, vänd tillbaka båten, sätt i korken, dyvikan eller vad du nu hittat.

 

Men du måste även kontrollera att dessa flyttankar verkligen är helt täta, det är ju lätt att tro att dom kanske bidragit till båtens förlisning....?

 

Om flyttankarna har läckor kan det vara bättre att tillverka flytblock av förseglad cellplast (Frigolit). Köp några av de tjockaste skivorna, skär till så stora bitar som möjligt, limma i hop med ett lim som beter ”No more nail” den vattenfasta varianten, spänn sedan fast de nya flytblocken med lämpligt spännband under tofterna.

 

Om man vill göra det lyxigt och extra hållbart så klär man in flytblocken med någon vattenavvisande väv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det bästa är nog att leta reda på någon bra plugg, kanske en vinkork, eller kanske en riktig dyvika, borra hål för denna högst upp i tanken på sidan,

Lite nyfiken varför borra hål högst upp och på sidan?

Är det inte bättre att borra hål längst ner eller i botten,  lättare att få ur vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildeside:

Lite nyfiken varför borra hål högst upp och på sidan?

Är det inte bättre att borra hål längst ner eller i botten,  lättare att få ur vattnet.

Det är då också lättare att det kan läcka in vatten om man inte lyckats täta dräneringshålet till 100%.

Sedan tänkte jag mig ett hål på den övre horisontella ytan, och i kanten av denna, så det rinner ut vatten om man bara tippar båten tillräckligt mycket på sidan.

 

Men rätt så sannolikt är det kanske så att dessa flyttankar är rätt så perforerade efter alla år under vatten, och om dom var intakta kanske inte båten hade sjunkit över huvud taget?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det uppskattas!

 

Jag får borta ett hål imorgon  och tömma de två på det vattnet som är kvar. Någonstans är det säkert ett litet hål men det lär räcka ändå för insjöfiske. 
 

funderar på att fylla fogskum under durken jag byggt i alla hålrum. I med dubbla 125 liters sopsäckar och spruta in fogskummet i dem. Låter det som en bra ide? Blir svårt att få dit frigolit nu i efterhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Blueline:

Tack för alla svar, det uppskattas!

 

Jag får borta ett hål imorgon  och tömma de två på det vattnet som är kvar. Någonstans är det säkert ett litet hål men det lär räcka ändå för insjöfiske. 
 

funderar på att fylla fogskum under durken jag byggt i alla hålrum. I med dubbla 125 liters sopsäckar och spruta in fogskummet i dem. Låter det som en bra ide? Blir svårt att få dit frigolit nu i efterhand. 

De vanligaste typerna av fogskum har en otrevlig förmåga att dra till sig fukt.

Men du kan ju istället fylla flyttankarna med något bra fogskum, det har skrivits en del om sådant på forumet. Men det skall ju vara ett fogskum som bildar slutna celler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

De vanligaste typerna av fogskum har en otrevlig förmåga att dra till sig fukt.

Men du kan ju istället fylla flyttankarna med något bra fogskum, det har skrivits en del om sådant på forumet. Men det skall ju vara ett fogskum som bildar slutna celler.

Ja det var lättare sagt än gjort att hitta något i närområdet. Läste det på en annan tråd också om slutna celler, verkar vara lite vem man frågar.. men om det försluts i plastpåsar så borde inte fukten kunna leta sig in..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är då också lättare att det kan läcka in vatten om man inte lyckats täta dräneringshålet till 100%.

Sedan tänkte jag mig ett hål på den övre horisontella ytan, och i kanten av denna, så det rinner ut vatten om man bara tippar båten tillräckligt mycket på sidan.

 

Men rätt så sannolikt är det kanske så att dessa flyttankar är rätt så perforerade efter alla år under vatten, och om dom var intakta kanske inte båten hade sjunkit över huvud taget?

Håller man ett glas upp och ned och sänker ner det i vattnet så läcker inte luften ur men håller man det upprätt håll så fylls det med vatten när det når över kanten och det kan inte rinna ut.

Borrar man i botten och tanken är tät så kommer det inte komma in något vatten så länge man inte vänder tanken upp och ned och man slipper tippa båten för att få ur eventuellt vatten.

När vi bärgat gamla sjunkna pråmar så borrar vi hål i botten och blåser in luft då tränger luften ut vattnet via hålet i botten och man kan bogsera in pråmen till land utan att täta hålet.

Har bärgat ett antal båtar med samma metod men då fäst tankar/lyft säckar på utsidan av skrovet.

Det förutsätter naturligtvis att tankarna man blåser in luft i är täta uppåt.

Men jag kanske har otur när jag tänker men i min tankevärld är det bättre med ett otät hål under en tank så länge man har tänkt sej att behålla luft i tanken när den är under vattnet om man ska ha en vätska i en tank på landbacken och har hål i botten så har man problem😁.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...