Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
PaSjon

Välj båt. Bowrider ca 5,5-6 meter

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa lite större båt. De jag kikar på är:

Bella 550 BR (5,53 m)

AMT 190 BR (5,6 m)

Silver Hawk BR (5,7 m)

 

De ligger likvärdigt i pris, ca 350-400 000 kr för båt och ca 100 hk motor samt lite extrautrustning. Vi kommer använda den för dagsturer främst inomskärs. Ej fiske. 
 

Vilken skulle ni valt, och varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Yamarin Cross 57BR med på kortlistan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Är inte Yamarin Cross 57BR med på kortlistan?

Nej tyvärr. Jag tycker Yamarin 57BRhar så konstig konfiguration i fören. Den är ju assymetrisk. Dvs sittplatserna fram är inte likadana. 
 

Våra barn gillar att sitta på varsin sida i fören (bow-rider), och det går inte så bra på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Garpen61:

En Bayliner BR 185 med en V6a? Tokstabil och bränslesnål…

Fast 185 BR verkar inte säljas längre? Och Bayliner är väl rätt tunga, så då kanske man bör ha 150 hk, och då blir det nog lite väl dyrt. 
 

Men ska kolla lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju en begagnad förstås, med en ca 200 hk inombordare.

 

jag har en och har haft t.ex. en HR innan, jätteskillnad i stabilitet.

 

stabiliteten som vikten ger är bra, och sen är det mycket motor som gör att den planar lätt och har en låg bränsleförbruknkng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack, bra info. 
 

Ingen här som har erfarenhet av nån av de båtar jag nämnde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade också på BR båtar men ändrade mig i sista stund. Jag är glad att jag ändrade mig nu efter ett par turer. Jag kör i Öresund och så fort det är lite vågor så slår det över och med en BR skulle man bli dyngsur om man sitter fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vi har alltså en bowrider idag, men den är lite liten (5 m). 

 

Barnen gillar att sitta fram, även om det stänker. Om det blir för höga vågor så flyttar de bak. Vi gillar BR-konceptet och ska fortsätta med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av de modellerna men generellt, ju längre båt, ju bättre i sjön. Sen spelar ju såklart skrovformen stor roll. Men skulle nog rekommendera längd på 6 meter för att köra i havet. 

 

Själv har jag god erfarenhet av finnmaster som tillverkare men även uttern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har du kollat på HR 602 br. Dem ligger bra i pris ,enligt din önskan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan inte ha för stor båt (för stor i det här fallet är över ca sex meter).

 

Finnmaster har jag valt bort pga att jag inte tycker att dispositionen av ytan i fören är bra för våra behov.

 

Uttern har jag tittat på, i så fall skulle det bli T59, men den ligger lite över min budget.

 

HR har jag haft innan och har bra intryck av. Ska kika lite på HR 602 BR också, tack, om den inte är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, den skulle ev. funka. Men jag tycker den ser lite… gammal, omodern, utdaterad ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev PaSjon:

Japp, den skulle ev. funka. Men jag tycker den ser lite… gammal, omodern, utdaterad ut. 

Det är en klassiker. Håller med . Ser lite enkell ut. Har själv en HR 610cb. Den ser klassisk ut men en modernare båt i samma storlek hamnade lätt runt 100 000 kr dyrare .

Jag tror att En ny 602br  med Yamaha 130 hk kostade 380 000 .när jag köpte min 610 i februari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte måste vara ny så kanske en beg. Yamarin 58BR kan vara intressant? Om du kan få tag i en.
Jag har en Yamarin 5820 som båten hette innan de bytte namn på den till 58BR. Har en Yamaha F115 på min. Har haft båten sen 2003, sen den var ny. Godkänd för 7 pers. Går bra sitta två i fören med fötterna uppe på dynorna.
/Bo

IMG_5298.JPG

IMG_5295.JPG

IMG_5307.JPG

IMG_5300.JPG

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 175BR var den jag gillade mest men den är kanske i kortaste laget? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips här men egentligen har jag gjort min selektering (se första inlägget), och det ska vara en ny båt.

 

Ingen här på forumet som kört någon av dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de båtar du listar tycker jag personligen AMT 190 BR ser finast ut och ser mest praktisk ut. Med 100-115 hk går den säkert väldigt bra. Kika om du hittar tester på den i brist på kommentarer här på den. Föregångaren AMT 185 BR har jag läst var mycket bra, så gissar att efterföljaren är minst lika bra om inte än bättre. AMT och Yamarin tror jag ligger ungefär i samma kvalitetsklass dvs. ganska bra kvalitet. Min Yamarin 5820 har hållit bra kvalitet och är ännu efter 18 års bruk i bra skick och inte mycket har gått sönder. Åk iväg till nån AMT handlare och be att få provköra en AMT 190BR, det kanske går för sig.
Sen finns ju även AMT 190 BRF (aluminiumskrov).
Du ser väl också när du granskar båtarna du är intresserad av, på nära håll, hur väl ihopsatta de verkar. Hur de går i vattnet bör du väl provköra själv för att vara säker på om den går som du önskar. Sen beror det ju också på var du kör med båten hur "vasst" skrov du behöver. På min Yamarin 5820 är det 21 graders V-form på skrovet och den klyver även rätt höga vågor bra (jag körde i 15 år i Vänern förr med båten och där är det ibland ganska stygga vågor). AMT 190 BR/BRF har 18 graders bottenvinkel, rätt bra det med.
Lycka till med båtval.
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info.

 

Ja AMT känns som ett säkert val och vad jag läst om den så får den bra betyg. Och då har jag i så fall tänkt 100 eller 115 hk. Men du skriver att bottenvinkeln är 18 grader på AMT 190 BR. Enligt AMTs hemsida är den 20 grader.

 

Silver Hawk 570 BR verkar ha 18,5 graders vinkel. Bellan vet jag inte, men känns nu som att den kanske blir lite i minsta laget ändå.

 

Är det alltså så att ju "vassare" skrovvinkel desto bättre tar båten höga vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev PaSjon:

Är det alltså så att ju "vassare" skrovvinkel desto bättre tar båten höga vågor?

Japp. Men blir mer tungdriven och "vingligare".

 

Yamarins Crossbåtar som går erkänt bra i sjön har 20-21 graders skrovvinkel.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PaSjon,

Du har rätt att AMT 190 BR har 20 graders bottenvinkel. Det var AMT 190 BRF (aluminiumskrovet) jag tog 18 graders bottenvinkel från och bara antog glasfiberbåten hade samma vinkel.
Ett vassare skrov klyver i regel vågorna bättre, nackdelen är att båten ålar en del i låg fart, men det kan man om man har passagerare med i båten lösa ganska bra genom att be nån sätta sig i fören i bowridern så nosen trycks ner lite mer. Så brukar jag lösa ålningsproblemet. Åker ni ofta många i båten skulle jag välja 115 hk på AMT 190BR, samma om du vill ha aningen trevligare fartupplevelse. Men antagligen är 100 hk en bra kompromiss mellan inköpskostnaden och önskan om bättre kraft och fart på den båten. Är det Honda utombordare på AMT? På Yamarin som jag har hänger det Yamaha nästan alltid.
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev bossee:

Är det Honda utombordare på AMT? 

Yamaha har köpt AMT så det sitter Yamaha på dem. Fram till i fjol var det Suzukis på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bossee:

Av de båtar du listar tycker jag personligen AMT 190 BR ser finast ut och ser mest praktisk ut. Med 100-115 hk går den säkert väldigt bra. Kika om du hittar tester på den i brist på kommentarer här på den. Föregångaren AMT 185 BR har jag läst var mycket bra, så gissar att efterföljaren är minst lika bra om inte än bättre. AMT och Yamarin tror jag ligger ungefär i samma kvalitetsklass dvs. ganska bra kvalitet. Min Yamarin 5820 har hållit bra kvalitet och är ännu efter 18 års bruk i bra skick och inte mycket har gått sönder. Åk iväg till nån AMT handlare och be att få provköra en AMT 190BR, det kanske går för sig.
Sen finns ju även AMT 190 BRF (aluminiumskrov).
Du ser väl också när du granskar båtarna du är intresserad av, på nära håll, hur väl ihopsatta de verkar. Hur de går i vattnet bör du väl provköra själv för att vara säker på om den går som du önskar. Sen beror det ju också på var du kör med båten hur "vasst" skrov du behöver. På min Yamarin 5820 är det 21 graders V-form på skrovet och den klyver även rätt höga vågor bra (jag körde i 15 år i Vänern förr med båten och där är det ibland ganska stygga vågor). AMT 190 BR/BRF har 18 graders bottenvinkel, rätt bra det med.
Lycka till med båtval.
/Bo

Blir väldigt förvånad då du skriver att Yamarin 5820 går bra i sjön och klyver vågorna bra, har själv haft en 58Br och upplevde den som extremt dålig i sjön för sin storlek. Har senare haft en Silver Shark 580 Br och den var ljusår bättre i alla typer av vågor. Kan inte alls rekommendera Yamarin 5820/58 skrovet då Yamarin måste ha gjort en konstruktionsmiss på skrovet med tanke på hur dåligt den går i vattnet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang motorer så verkar som sagt AMT ha Yamaha och Silver Honda. 
 

Jag tycker annars att Active Trim, som Mercury har som standard, verkar smart. Men det kanske man kan lägga till för Yamaha/Honda också?

Redigerad av PaSjon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Carrera86:

Blir väldigt förvånad då du skriver att Yamarin 5820 går bra i sjön och klyver vågorna bra, har själv haft en 58Br och upplevde den som extremt dålig i sjön för sin storlek. Har senare haft en Silver Shark 580 Br och den var ljusår bättre i alla typer av vågor. Kan inte alls rekommendera Yamarin 5820/58 skrovet då Yamarin måste ha gjort en konstruktionsmiss på skrovet med tanke på hur dåligt den går i vattnet 

Jag har kört min Yamarin 5820 med Yamaha F115 i 18 säsonger varav 15 i Vänern där inte vågorna är att leka med ibland. Jag blir lika förvånad när du skriver att du inte tycker båten går bra i sjön. Alla som åkt mig har tyckt båten går så bra även i lite vågor.
Så olika man kan uppleva en båt. Men det finns mycket erfarna båttestare som testat båten och de berömde sjöegenskaperna i alla fall. Så helt hopplös är nog inte båten? Men du får tänka på att båten är en konstruktion som är bortåt 20 år gammal. Du kanske har mycket höga krav och kört på havet i rejäla vågor? Jag är i alla fall nöjd med båten. Det finns nog folk som inte är nöjda med vilken båt man än rekommenderar tror jag.
För övrigt har Yamarin 59 DC snarlikt om inte samma skrov och då borde nog den båten gå som en kratta i sjön också då? Men det har jag inte hört nån säga eller läst, tvärtom. Nåväl, jag tror säkert din båt upplevdes av dig som extremt dålig i sjön. Men jag upplever inte min så.
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt på en HR 610cb? Den är en blandning mellan DC och BR . Jag har en sån och är nöjd med den . Själva modellen är gammal men båten ser inte så föråldrad ut ändå.

 

 

20210502_184333.jpg

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat lite på Silver Hawk BR (5,7 m) som du nämner som en av dina tänkbara båtar. Den har aluminiumskrov med glasfiberöverbyggnad. Tycker den båten ser fin ut och aluminiumskrov har sina fördelar (och nackdelar). 17,5 graders bottenvinkel har den men den kan gå bra i lite grövre sjö för det, svårt veta utan att provköra. Svårt val bland dina kandidater. Vilken båt lutar det åt f.n. för dig med den informationen du hittills samlat ihop? Ibland har en båt någon egenskap eller utseende som inte tilltalar en, så till sist kan det stå mellan två heta kandidater. Det är svårt se du skulle inte bli rätt nöjd med nån av dina kandidater, men nån av båtarna kan ha någon egenskap du värdesätter extra högt. Har svårt att se att någon båt i den här prisklassen skulle gå som en kratta i sjön, men skall du köra mycket i grövre sjö få man välja båt med lite mer omsorg men en båt på ca 5,7 meter klarar inte hur höga vågor som helst att åka bekvämt i förstås. Själv gillar jag inte L-soffan på Bella 550 BR så för mig skulle en sån båt falla bort, men om du gillar den inredningslayouten ser ju annars den båten läcker ut också. Svårt val... men det kanske mognar fram ett beslut bara du får mer fakta på bordet. Och kanske möjlighet provköra båtarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

HR tror jag tyvärr går bort, om de inte kommer med uppdaterade båtar inom kort. Jag har en mindre, äldre HR 330 och har tidigare haft en HR 430. Höga Rodd gör bra båtar men som sagt så tycker jag HRs modeller är lite till åren nu, och skulle må bra av en refresh.

 

Såväl Bella 550 BR som AMT 190 BR och Silver Hawk 570 BR är nya eller relativt nya modeller. De känns moderna och de har en naturlig plats för en stor plotter. Bayliner t.ex. verkar ju köra med helt analoga instrument. Året är 2021.

 

Silver kommer ju också med Puma BRz som jag ska försöka kika lite på.

 

Möjligtvis att jag väljer bort Bella 550 BR, på grund av att den är i kortaste laget, samt att passageraren bredvid föraren inte har någon "riktig" stol. Kanske kan någon annan båtmodell också bli aktuell, men den måste vara "modern" och ha utombordare.

 

Jag ska se om jag kan titta närmare på, och eventuellt provköra modellerna. Det blir nog inget byte i år. Kanske båtmässorna blir som vanligt nästa år så man kan få se dem live och eventuellt få något kampanjerbjudande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...