Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Tankar runt E-10 bensin till utombordare. Har själv en Evinrude E-tec är denna bensin bra eller godkänd till min motor. Gäller detta också gräsklippare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrud säger, https://www.noco.com/include/uploads/MSDS-Sheets/Evinrude-Ethanol-E10-Statement.pdf

image.png.12c224e5a1a7fc599e5faae674adfff3.png

 

Så här säger Mercury Mercruiser om deras motorer (instruktionsbok från 2011), funkar men inte helt optimalt tolkar jag det som.

 

If the gasoline in your area contains either methanol (methyl alcohol) or ethanol (ethyl

alcohol), you should be aware of certain adverse effects that can occur. These adverse

effects are more severe with methanol. Increasing the percentage of alcohol in the fuel can

also worsen these adverse effects.

Some of these adverse effects are caused because the alcohol in the gasoline can absorb

moisture from the air, resulting in a separation of the water/alcohol from the gasoline in the

fuel tank.

The fuel system components on your Mercury MerCruiser engine will withstand up to 10%

alcohol content in the gasoline. We do not know what percentage your boat's fuel system

will withstand. Contact your boat manufacturer for specific recommendations on the boat's

fuel system components (fuel tanks, fuel lines, and fittings). Be aware that gasolines

containing alcohol may cause increased:

•Corrosion of metal parts

•Deterioration of rubber or plastic parts

•Fuel permeation through rubber fuel lines

•Starting and operating difficulties

 

Man bör även kolla om bränsletanken är i plast, https://www.hamnen.se/ha-koll-pa-vilken-batbensin-du-tankar-i-sommar/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Oz0987:

Tankar runt E-10 bensin till utombordare. Har själv en Evinrude E-tec är denna bensin bra eller godkänd till min motor. Gäller detta också gräsklippare?

Använd b98 oktan istället då den innehåller 5% etanol precis som den gamla b95. Visst blir den något dyrare men det har du igen på bättre förbränning och lite mera kraft och något lägre förbrukning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite snål och brukar tanka min båt med dunkar jag fyller vid landmacken. Sparar ca 2kr/L på detta vilket blir 400kr besparing varje gång jag tankar fullt.

 

Sedan skiftet tankar jag 98 istället, har noterat att sjömackarna gått över till 98.

 

Sedan jag bytte har jag noterat att motorn verkar vara lite snålare (mer än känsla än vetenskapligt test).

 

Även om din motor och båts bränslesystem klarar E10 så betyder det inte att du inte kommer få vissa problem som Mercury beskriver i sin info. I min värld är det inte värt det.

 

Väljer du ändå att köra på E10 skulle jag iallafall se till att köra sista tanken med 98 + nån tillsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...