Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nossnahoj

Felsökning urladdad batteribank

Rekommendera Poster

Hej

Fick larm från båten att batterispänningen är låg och nu när jag kollat ligger alla tre förbrukningsbatterier på noll. Blir väl till att köpa nya, men jag vill hitta felet först. Om jag mäter motståndet mellan plus- och minuskabel utan batteri säger instrumentet 1,7 på 20k-skalan med huvudströmbrytaren av och 1,52 med strömbrytaren på - är det att betrakta som tjuvström eller försumbart? 
/Johan

DE37CF2C-017A-46D9-B600-D268534D964A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge inte upp din batteribank, det går att få liv i batterierna igen om du gör något åt den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack - ska testa om det går att få liv i dem. Men tror du jag har ett problem med tjuvström? Eller kan solcellsregulatorn fått fnatt och kokt batterierna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att avgöra tjuvström genom att Ohmmäta. Instrumentet mäter med en spänning som kanske bara är en tiondel av dina 12V, och är det elektronik som tjuvdrar måste det ofta upp till ett par tre volt innan det händer något. Det du avläser motsvarar bara något tiotal mA, och det skulle ta tusentals timmar att ladda ur din bank med den strömmen. OM du har något som drar, så är det nog några tiopotenser högre.

 

Först - ladda omedelbart upp dina batterier så kanske de kan räddas. Gärna var för sig (för att i så fall upptäcka batterifel). Varje timme de står så urladdade försämrar oddsen.

 

Sedan bör du koppla in dem och kolla med en tångamperemeter (för DC) kring batteriernas pluskabel. Har du ingen sådan kan du möjligen koppla multimeter i serie med t ex batteriets pluskabel på instrumentets 10A-område för att kontrollera strömmar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av batterier är det?

Hur länge sedan är det du använde båten?

Har det varit någon vidare sol sedan du använde båten senast?

 

Jag vet inte riktigt om man kan använda Ohms lag och din mätnin av resistansen som jag nu tänker. Tillägg: Nä hä, det kan man tydligen inte enl. Ingemar E.

 

I = U / R = 12/1500 = 8 mA

 

8 mA är väl rätt vanlig förbrukning när allt är avstängt utom något gasollarm, radiominne eller liknande.

 

Många månader utan laddning med 8 mA förbrukning drar ur barrerierna, men det brukar ju då hända under vintern, inte mitt i sommaren.

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev nossnahoj:

Om jag mäter motståndet mellan plus- och minuskabel utan batteri säger instrumentet 1,7 på 20k-skalan med huvudströmbrytaren av och 1,52 med strömbrytaren på - är det att betrakta som tjuvström eller försumbart? 

Jag är säkerligen trög i skallen men vad är det du har mätt? Är det mellan plus och minuskabel före och efter strömbrytaren? Eller pluskabeln från batteri till strömbrytare med den på och avslagen? (Nu kommer säkert en "motståndsman" reagera på mitt bruk av ordet strömbrytare)

Och vad tänker du att motståndet i kabeln ska ge för svar på frågan om tjuvström?

Mitt förslag är att du försöker ladda batterierna och, om du lyckas, så mäter du med en tångampere-meter från batterierna till olika förbrukare så ser du vad som drar "tjuvström".

Kolla också solpanelsregulatorn och vilken spänning den laddar med.

Man jag kanske bara är trög i huvudet (just nu 😉).

Sen skulle jag skaffa en batteritankmätare. Där ser du lätt om du har något som ligger och drar ström och även om spänningen i banken är för hög. (Det känns som om jag tjatar om detta hela tiden. För mig är det en självklarhet att ha en mätare även för batteriernas "tank".)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Sedan bör du koppla in dem och kolla med en tångamperemeter (för DC) kring batteriernas pluskabel.

Och så hann @IngemarE och @Mackeyföre igen! 

Redigerad av ChristerN
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt första batteriet på laddning. Den halvintelligenta laddaren ville inte befatta sig med batteriet, men den gamla korkade laddaren kör impulser som verkar ge någon slags effekt. 
 

Det som är inkopplat utanför huvudströmbrytaren är landström/batteriladdare, solcellsregulator, skiljerelä, länspump och larm. Får koppla in dem en och en och mäta strömmen då! 
 

Mätning av solcellsregulatorn visade två volt, men då låg batterierna på noll så den mätningen är inte tillförlitlig. Ska mäta igen med laddat batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev nossnahoj:

Mätning av solcellsregulatorn visade två volt, men då låg batterierna på noll så den mätningen är inte tillförlitlig. Ska mäta igen med laddat batteri.

Plus att det är strömmen du skall mäta in/ur batteriet, vilket du gör i serie. Inte parallellt som med spänningen (volt). Se till att koppla mätpinnarna i rätt uttag och koppla direkt tillbaks dem efteråt (så slipper det smälla om du skulle försöka mäta spänningen (Volt) med mätpinnarna kvarglömda i strömuttaget på instrumentet.

 

"Mätning av solcellsregulatorn" med ett svar som är i volt (=spänningen) säger ingenting, även om du hade mätt 11, 13 eller 12V. Däremot är det rätt tänkt att börja "urkopplat" och sedan - med koll på strömmen - koppla in prylarna en efter en 😃

 

Smarta laddare fattar inte att det finns batteri anslutet om spänningen är så låg. Ett nätaggregat, annat batteri eller en "dum" laddare som bara vräker på brukar behövas för att få upp spänningen till 8-10V innan man kan flytta över och "smarta laddaren" kan börja göra sitt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag är säkerligen trög i skallen men vad är det du har mätt? Är det mellan plus och minuskabel före och efter strömbrytaren? Eller pluskabeln från batteri till strömbrytare med den på och avslagen? (Nu kommer säkert en "motståndsman" reagera på mitt bruk av ordet strömbrytare)

@nossnahoj, som redan sagts, försök får liv i ett eller flera batterier, och koppla in och mät efter det, och då  med ampermeter i serie eller helst en tångamperemeter.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara ett av batterierna du har i banken, som har havererat med en eller några dåliga celler, då kan detta ha dragit ur de andra.

 

Ladda alla tre, och mät spänningen på vart och ett efter någon timma eller helst dagen därpå.

Jag köpte i våras en sådan här batteritestare, jag var först skeptisk, men jag har redan haft god nytta av den, den skall enkelt programmeras innan användning med kapaciteten i amperetimmar, Ah, samt batteriets CCA-värde, båda står angivna på en etikett på batteriet. Sedan berättar instrumentet, Good battery, Veak eller Replace battery.

 

Solcellsregulator som går ”baklänges”...  tja, inget är omöjligt, men kanske inte så vanligt.

Nu behöver de flesta regulatorerna en spänning in för att ge någonting ut, men du skulle ju kunna mäta spänningen (den man mäter i volt) på regulatorn obelastad. Om den under någorlunda solsken ger sisådär 13-14 volt är det ju gott och väl så långt.
 

De saker man vanligtvis har kopplat innan batterifrånskiljaren* är automatisk länspump, larm, värmare, radions minne och kanske något mer. Man kan ju tänka sig att länspumpen gått en längre tid, eller att det är värmaren som fått fnatt.... men det är ju en ren spekulation.

 

Reagera, jag? Det har jag väl aldrig gjort nån gång?😇

* Batterifrånskiljare kallas även ”huvudbrytare” och är en kraftigt dimensionerad strömbrytare.

 Med den frånslagen skall ju i princip ingen ström passera ut i båtens elsystem, förutom en väldigt liten ström till radions minneskrets, om båten läcker eller att länspumpens automatik är kass kan ju den dra ur batteriet, liksom om värmaren gått i gång, vilket dom sällan gör spontant, det vanligaste är ju att dom inte startar öht.
Men ström kan ju passera i kablarna mellan de tre parallellkopplade batterierna i din bank, om nu något av dessa är kasst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Ni hade rätt (som vanligt), det var ett av batterierna som pajat - i en av cellerna såg det mer ut som torrt grus än blylameller. De andra två står på laddning och kan kanske skrämmas liv i. 
 

Det var ingen mätbar ström i kretsen efter att larmet laddat sin interna ack. 
 

@Georg_Ohm, nä jag menade inte att regulatorn dragit ur banken - snarare tvärtom att den laddar batterierna för hårt. Nu ligger spänningen på 14,4 v vilket jag tycker är mycket. Och så kommer @IngemarE mycket riktigt påpeka att jag ska mäta strömmen istället.. 😉 Ska skaffa en tångmätare!

@ChristerN, det är klart att batteriövervakning står med på önskelistan, men det hade inte hjälpt så mycket i detta fall. Och egentligen krävs det individuell mätning på varje batteri med en väldig massa extra kabeldragning? Problemet med mitt motorrum är inte att där finns för få kablar…

 

Huruvida det kallas avskiljande eller brytare verkar vara en gammal dispyt som jag inte vill ge mig in i eller återuppväcka. Konceptet med avskiljande är tilltalande, men i mitt fall är det ändå så mycket fast junk som är ständigt inkopplat att jag funderar på att skippa brytaren och istället koppla alla förbrukare till solcellsregulatorns lastutgång. Synpunkter på det?

 

Än en gång: tack för hjälpen!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev nossnahoj:

Tack för hjälpen! Ni hade rätt (som vanligt), det var ett av batterierna som pajat - i en av cellerna såg det mer ut som torrt grus än blylameller. De andra två står på laddning och kan kanske skrämmas liv i. 
 

Det var ingen mätbar ström i kretsen efter att larmet laddat sin interna ack. 
 

@Georg_Ohm, nä jag menade inte att regulatorn dragit ur banken - snarare tvärtom att den laddar batterierna för hårt. Nu ligger spänningen på 14,4 v vilket jag tycker är mycket. Och så kommer @IngemarE mycket riktigt påpeka att jag ska mäta strömmen istället.. 😉 Ska skaffa en tångmätare!

@ChristerN, det är klart att batteriövervakning står med på önskelistan, men det hade inte hjälpt så mycket i detta fall. Och egentligen krävs det individuell mätning på varje batteri med en väldig massa extra kabeldragning? Problemet med mitt motorrum är inte att där finns för få kablar…

 

Huruvida det kallas avskiljande eller brytare verkar vara en gammal dispyt som jag inte vill ge mig in i eller återuppväcka. Konceptet med avskiljande är tilltalande, men i mitt fall är det ändå så mycket fast junk som är ständigt inkopplat att jag funderar på att skippa brytaren och istället koppla alla förbrukare till solcellsregulatorns lastutgång. Synpunkter på det?

 

Än en gång: tack för hjälpen!

Det var ju bra att du fann felet.

Hoppas du får liv i återstående batterier, prova att parallellkoppla enbart dessa, tillsätt inget nytt!

Min väldigt bestämda uppfattning är nämligen att man skall ha likadana batterier och batterier med samma status i en parallellkopplad batteribank, annars är risken stor att samma sak händer igen. Det är ju så att i många elektriska-, fysiska- och övriga naturlagar strävar saker och ting efter att utjämnas, så om du har tre batterier i en bank, varav två är litet halvdåliga och du tillsätter en nytt fräscht, så kommer dom att utjämnas och bli till tre halvdåliga. 
 

Så mitt råd är att återstoden av denna säsongen försöka att rädda de båda som inte var direkt skadade, och se om det fungerar, och till nästa säsong ersätta aven dessa med någonting nytt och fräscht, samt att då även köpa ett batteriövervakningsinstrument, ”batteritankmätare”.

 

Nej, det är ingen dispyt om vad den där stora strömbrytaren heter, vi har i många herrans år kallat den för ”huvudbrytare” men så fick jag reda på att man på yrkesskolor numera säger ”batterifrånskiljare” och ser samtidigt att på vissa tillbehörssidor när det gäller bil och båt kallar man den ibland för batterifrånskiljare, ibland för ”huvudbrytare”, ”huvudströmbrytare”.

 

https://www.abkati.se/produkter/fordonselektriska-detaljer/batterifranskiljare-och-batterikabelskor.html

 

Biltema kan inte bestämma sig, dom använder båda orden, visserligen på olika produkter, men dessa har samma funktion, som bryter kretsen från batteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två av denna typen som tål djupa urladdningar bättre än andra.

Dom brukar användas i golfbilar.. 

Dessa är endast på sex volt, så jag har två serikopplade. Visserligen gammaldags batteriteknink, med syra/blybatterier, men man får många amperetimmar per hundralapp. Jag ser att det numera även finns sådana på 12 volt. Man får även göra litet underhåll på dessa, fylla på litet destvattem några gånger varje år.

 

Att koppla allting till regulatorns lastutgång kanske man kan göra, men först måste du ta reda på om lastutgången klarar den belastningen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har två av denna typen som tål djupa urladdningar bättre än andra.

Eller köp några anda billiga våta batterier, tex. Tudor TR 350 som jag haft i tio år.

Dessa brukar gå att få för under tusenlappen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev nossnahoj:

det är klart att batteriövervakning står med på önskelistan, men det hade inte hjälpt så mycket i detta fall. Och egentligen krävs det individuell mätning på varje batteri med en väldig massa extra kabeldragning? Problemet med mitt motorrum är inte att där finns för få kablar…

1. En batteriövervakare/tankmätare tror jag visst hade hjälpt. Du hade där sett att laddspänningen och laddströmmen hade varit låg. Du hade också tidigt sett att vilospänningen droppade.

2. Individuell mätning på varje batteri, eller tom på varje cell, hade såklart varit bäst men till det krävs mer än man vanligtvis behöver på bly/syra batterier. Däremot krävs inte en massa kablar för att montera en batterimonitor. Man behöver bara se till att samtliga minus-kablar mot förbrukarna sätts på rätt sida om shunten och sen en ev strömmatning via tunn kabel till en möjlig mätare. Det senare behövs inte om man väljer Victrons shunt för BT-avläsning. Ganska enkelt. Många gör nog som jag när jag monterade en monitor i förra båten, rensar lite i det gamla systemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

En batteriövervakare/tankmätare tror jag visst hade hjälpt. Du hade där sett att laddspänningen och laddströmmen hade varit låg. Du hade också tidigt sett att vilospänningen droppade

Nja, det förutsätter ju att man är i båten och tittar på instrumentet. I alla fall när cellen/batteriet ger upp eller strax innan.

 

2021-08-04 vid 15:57 skrev nossnahoj:

Fick larm från båten att batterispänningen är låg

Uppenbarligen var ju inte TS i båten när det hände, men hade andra sätt att ändå bli uppmärksammad på den låga batterispänningen. Det var ju bra.

 

Jag är stor förespråkare för batteritankmätare, men just i detta fallet är jag tveksam till att TS hade varit hjälpt av den för just detta problemet. Jo, kontrollen av ev. kryp/tjuvström hade gått lättare.

Men sedan finns det ju många andra skäl att ha en....😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en geosafe och den larmar vid låg batteri spänning, om någon kliver in i båten, om båten flyttar på sej, om länspumpen startar och jag kan starta värmaren.

Ganska skönt att ha lite koll på flytetyget för en billig peng.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Wildeside:

Har en geosafe och den larmar vid låg batteri spänning, om någon kliver in i båten, om båten flyttar på sej, om länspumpen startar och jag kan starta värmaren.

Ganska skönt att ha lite koll på flytetyget för en billig peng.

När man får ett SMS-larm om låg batterispänning är det redan försent. Men man kan ju ställa larmet för olika spänningsnivåer.
 

Sannolikt skulle du inte ge dig ut på sjön utan att veta nivån i bränsletanken, eller hur?

Lika viktigt kan det vara i en bobar båt, att känna till batteristatus.

 

För övrigt kopplade jag min GeoSafes reläutgång till kylskåpet. 
Under tiden jag flyttar kylvaror hemma från kyl och frys till en bra kylväska, så skickar jag ett kommando från telefonen till GeoSafe att låta relät dra, då startar kylskåpet och håller omkring 7-8°, något mer under värmeböljan, när jag sedan kommer ut till båten lastar in varorna i kylen.

Jag tyckte att det var mer användbart än att starta värmaren.
 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt skulle du inte ge dig ut på sjön utan att veta nivån i bränsletanken, eller hur?

Lika viktigt kan det vara i en bobar båt, att känna till batteristatus.

 

För övrigt kopplade jag min GeoSafes reläutgång till kylskåpet. 
Under tiden jag flyttar kylvaror hemma från kyl och frys till en bra kylväska, så skickar jag ett kommando från telefonen till GeoSafe att låta relät dra, då startar kylskåpet och håller omkring 7-8°, något mer under värmeböljan, när jag sedan kommer ut till båten lastar in varorna i kylen.

Jag tyckte att det var mer användbart än att starta värmaren.
 

Har funderingar på att koppla in en geosafe till så att jag med kan starta kylskåpet med, men jag använder båten fram till slutet av november/början av december så det är skönt att det är varm o gott när man kommer till båten och motorn är varm.

Kanske ha det kopplat så att under den varma perioden så kan man starta kylen och under den kalla perioden kan man starta värmaren, tål att fundera på.

Jag har voltmätare, smart shunt, tankmätare på bränsle/färskvatten och septitanken mm inkopplat men dom hjälper föga när jag inte är i båten och då är det skönt att geosafen kan larma om strömmen blir låg i batteribanken så att man kan åka till båten och fixa till problemet.

Hur menar du att det redan är försent när jag får ett larm om låg batterispänning?

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Wildeside:

Har funderingar på att koppla in en geosafe till så att jag med kan starta kylskåpet med, men jag använder båten fram till slutet av november/början av december så det är skönt att det är varm o gott när man kommer till båten och motorn är varm.

Kanske ha det kopplat så att under den varma perioden så kan man starta kylen och under den kalla perioden kan man starta värmaren, tål att fundera på.

Jag har voltmätare, smart shunt, tankmätare på bränsle/färskvatten och septitanken mm inkopplat men dom hjälper föga när jag inte är i båten och då är det skönt att geosafen kan larma om strömmen blir låg i batteribanken så att man kan åka till båten och fixa till problemet.

Hur menar du att det redan är försent när jag får ett larm om låg batterispänning?

8C0F6741-8E53-4476-A303-A3D69A0810DA.jpeg.845885246f0e397d9be66d0294718afc.jpeg

 

Koppla 87a till kylskåpets säkring.

Koppla 87 via en säkring innan huvudbrytaren/batterifrånskilaren.

Koppla 30 till kylskåpet.

85 till larmets reläutgång, som är negativ.

86 till plus, över en klen säkring.

Sedan är det väldigt bra att ha en skyddsdiod kopplad över 85 och 86, jag misstänker att GeoSafe är känsligt för induktanser.

 

Värmare kan vara knepigare att koppla in, då du får leta reda på startknappen, även här skall relä användas.

 

58194E30-64B9-45DC-B873-F111645473F6.thumb.jpeg.6acc5a4699e63a09b15648e1077d98e2.jpeg

 

Relä med skyddsdiod.

 

Ja det är sent när larmet varskor om låg spänning, det vill man ju ha reda på tidigare, om man har en förbrukare som tillfälligtvis eller permanent sänker spänningen, eller som i ditt fall redan när batteribanken höll på att haverera, nu fick du larm sannolikt när den redan hade havererat, idag kan man ju bara välja på 12 volt (samt 6 och 24) sen skulle larmat redan vid 12,4 volt eller något sådant. Jag skrev fel i förra inlägget, det var RedKnows man kunde programmera litet mer exakt.

Likväl är man ju ändå hemma när både spänningslarmet, inbrottslarmet och geofencen går i gång och det kan hända mycket innan man hinner fram till båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

8C0F6741-8E53-4476-A303-A3D69A0810DA.jpeg.845885246f0e397d9be66d0294718afc.jpeg

 

Koppla 87a till kylskåpets säkring.

Koppla 87 via en säkring innan huvudbrytaren/batterifrånskilaren.

Koppla 30 till kylskåpet.

85 till larmets reläutgång, som är negativ.

86 till plus, över en klen säkring.

Sedan är det väldigt bra att ha en skyddsdiod kopplad över 85 och 86, jag misstänker att GeoSafe är känsligt för induktanser.

 

Värmare kan vara knepigare att koppla in, då du får leta reda på startknappen, även här skall relä användas.

 

58194E30-64B9-45DC-B873-F111645473F6.thumb.jpeg.6acc5a4699e63a09b15648e1077d98e2.jpeg

 

Relä med skyddsdiod.

 

Ja det är sent när larmet varskor om låg spänning, det vill man ju ha reda på tidigare, om man har en förbrukare som tillfälligtvis eller permanent sänker spänningen, eller som i ditt fall redan när batteribanken höll på att haverera, nu fick du larm sannolikt när den redan hade havererat, idag kan man ju bara välja på 12 volt (samt 6 och 24) sen skulle larmat redan vid 12,4 volt eller något sådant. Jag skrev fel i förra inlägget, det var RedKnows man kunde programmera litet mer exakt.

Likväl är man ju ändå hemma när både spänningslarmet, inbrottslarmet och geofencen går i gång och det kan hända mycket innan man hinner fram till båten.

Bättre att det larmar vid 12 volt än inte alls.

Iof har jag 20 minuter till båten men kompisen har 50 meter så börjar det tuta, sms och bära sej åt kan han titta ut från sovrumsfönstret och se båten.

Värmaren är redan kopplad via geosafen, tanken du väckte va att kunna växla mellan att starta kylen eller värmaren via geosafen beroende på årstiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan iof inte vara så svårt att googla fram någon pillidut som är ställbar så att den bryter strömmen vid vilken volt man vill .

Bara att koppla matningen till geosafen via en sån pillidut(vad den nu kan heta) så får man ett larm om att strömmatningen till geosafen är bruten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Wildeside:

Bättre att det larmar vid 12 volt än inte alls.

Iof har jag 20 minuter till båten men kompisen har 50 meter så börjar det tuta, sms och bära sej åt kan han titta ut från sovrumsfönstret och se båten.

Värmaren är redan kopplad via geosafen, tanken du väckte va att kunna växla mellan att starta kylen eller värmaren via geosafen beroende på årstiden.

Så sant.

Klart du kan göra båda kopplingarna och växla med någon strömbrytare alltefter klimat och årstid.

25 minuter sedan skrev Wildeside:

Kan iof inte vara så svårt att googla fram någon pillidut som är ställbar så att den bryter strömmen vid vilken volt man vill .

Bara att koppla matningen till geosafen via en sån pillidut(vad den nu kan heta) så får man ett larm om att strömmatningen till geosafen är bruten.

En typisk pillidut kan vara en Raspberry Pi, eller liknade grej med tillkopplade tillbehör eller programmerad att reagera på mindre spänningsvariationer. Dessvärre vet jag för litet om pillidutter och liknande mojänger för att kunna gå vidare med det i denna tråden.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på Raspberry men det verkar för krångligt för min Järna, är mer praktiskt lagd.

Har varken tid eller tåla mod att lära mej mer än vad jag behöver om dagens teknik och är inte speciellt imponerad av att näsan i telefon hela tiden. I dag har snart alla näsan i nån surfplatta eller telefon vad dom än håller på med.

Social kompetens i verkligheten är nog nästa ämne som kommer på schemat i skolan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Har en geosafe och den larmar vid låg batteri spänning, om någon kliver in i båten, om båten flyttar på sej, om länspumpen startar och jag kan starta värmaren.

Ganska skönt att ha lite koll på flytetyget för en billig peng.

Samma setup som jag har, minus värmaren. Fick larmet om låg spänning när jag var 60 mil och två veckor från båten. Vänlig båtgranne var förbi och kollade och meddelade att båten inte brann och inte sjönk och det nöjde jag mig med. Men det kostade mig sannolikt en batteribank.. 


Det skulle såklart vara möjligt att bygga en lösning med reläer som kopplar isär batterierna om ett av dem tappar spänning. Hade sannolikt skapat mer bekymmer än det hade löst dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev nossnahoj:

Samma setup som jag har, minus värmaren. Fick larmet om låg spänning när jag var 60 mil och två veckor från båten. Vänlig båtgranne var förbi och kollade och meddelade att båten inte brann och inte sjönk och det nöjde jag mig med. Men det kostade mig sannolikt en batteribank.. 


Det skulle såklart vara möjligt att bygga en lösning med reläer som kopplar isär batterierna om ett av dem tappar spänning. Hade sannolikt skapat mer bekymmer än det hade löst dock.

Det räcker kanske inte med reläer, det skulle kunna bli så pass stora strömmar att man får ta till kontaktorer, visserligen finns det standardrelä som tål 40A. Men sedan skall man ha en övervakningskrets som också drar ström, om än ganska litet.

I förbrukarbanken har jag 6 volts två 180Ah batterier i serie, om en cell lägger av i det ena batteriet förstår inte det det andra, båda dessa tillsammans betraktas ju elektriskt sett som ett enda 12 voltsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev nossnahoj:

Samma setup som jag har, minus värmaren. Fick larmet om låg spänning när jag var 60 mil och två veckor från båten. Vänlig båtgranne var förbi och kollade och meddelade att båten inte brann och inte sjönk och det nöjde jag mig med. Men det kostade mig sannolikt en batteribank.. 


Det skulle såklart vara möjligt att bygga en lösning med reläer som kopplar isär batterierna om ett av dem tappar spänning. Hade sannolikt skapat mer bekymmer än det hade löst dock.

Ja det är ett problem om man är långt från båten och inte kan skicka dit någon som är lite tekniskt lagd som kan lösa problemet.

Murphys lag problem uppstår när man inte har möjlighet att lösa dom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...