Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Patrick2310

Mercury xr10 dör efter 1-1,5 timme

Rekommendera Poster

Hej! Har nu fått äran av att bli båtägare igen. Var ute för första gången för en vecka sedan och våran motor, en Mercury xr10 från 1995 2-takt. gick kanon. Startade på första draget och allt kändes bra. Såg en fin och stabil vattenstråle och inga missljud. Efter strax över en timme i runt 5 knop så lägger motorn av. Finn inte antydan till att tända. Vi tar oss in och jag kollar stift, att den får soppa, rengör förgasare. Helt död. Kollar bensinfilter, ser bra ut  Tanken var tom när vi köpte den så fyllde den full med 25 l 95 oktan samt 5dl tvåtaktsolja. Tar ett kompressions test dagen efter och värdena är runt 120psi i varje sylinder. Alltså helt lika värden. Provat att starta och den drar igång helt plötsligt. Sjösätter idag igen och åker 1,5 timme i ett kör. Både fort men mest långsamt i älven. Dör efter 1,5 timme och vägrar starta. Inga missljud eller konstig gång innan. Luftventilen är givetvis öppen på tanken. Dör plötsligt bara. Vad kan det vara för fel?

 

Mvh Patrick

Redigerad av Patrick2310

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kom till garaget igen så har ingen cylinder gnista! Hänger detta ihop med förra gången? Då hade den gnista men startade inte ändå trots bensin och startgass. Blir lite less nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Patrick2310:

Nu när jag kom till garaget igen så har ingen cylinder gnista! Hänger detta ihop med förra gången? Då hade den gnista men startade inte ändå trots bensin och startgass. Blir lite less nu. 

Försök att följa denna felsökningsguide avsnitt "No spark on either cylinder". Återkom om du har frågor. DVA-mätningar saknar du nog utrustning till, men om din motor är stendör så räcker det att mäta resitanserna.

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Egentligen bör du vara glad att motorn nu visar ett konsekvent beteende. Intermittenta fel som kommer och går skapar otrygghet och kan vara väldigt svåra att hitta. Nu kan du söka felet, laga och förhoppningsvis få en pålitlig motor,

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar! Ska göra allt jag kan och kolla så gott det går. Det verkar ju finnas hopp vilket gör mig glad👍 Återkommer gärna om jag funderar på nått. Mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2021-08-04 vid 22:42 skrev Patrick2310:

Hej! Nu har jag gjort alla mätningar och det enda som inte var inom värdena var DVA "stator high" som var på 20 volt. Den ska vara 25 volt+ Kan det vara statorn då eller är det osannolikt? Sen var trigger på över 13 volt DVA. Skulle vara 0,5+ volt. Kan det vara för mycket? Jag misstänker själv att om det inte är statorn så är det CDI boxen. Vet inte riktigt hur jag ska kunna göra mätningar på den. Idag så startade den direkt. Sen kollade jag gnistan och den var bra. Stoppade den. Startade den sen kollade gnistan och den var plötsligt borta igen. Helt död och gnistan kommer inte tillbaka. Ibland gnistrar den på båda 1 gång bara men sen är det dött. Tacksam för hjälp. Mvh Patrick

@Patrick2310

Dina mätvärden är helt galna, vad har du att mäta med?

 

Du kan inte mäta CDI:n, bara utesluta alla andra möjligheter. Om bara en cylinder funkar går det ibland att skifta kanal i CDI:n genom att skifta ingångar från triggers OCH samtidigt utgångar till tändspolarna. Flyttar sig då felet är CDI:n kass. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev guestsson:

 

@Patrick2310

Dina mätvärden är helt galna, vad har du att mäta med?

 

Du kan inte mäta CDI:n, bara utesluta alla andra möjligheter. Om bara en cylinder funkar går det ibland att skifta kanal i CDI:n genom att skifta ingångar från triggers OCH samtidigt utgångar till tändspolarna. Flyttar sig då felet är CDI:n kass.

Jag mäter med en dva adapter som jag beställde från nätet. Nått specifikt värde som var illa? Gjorde en ny dva mätning igår när stator skulle vara inkopplad och fick låga värden på båda. När jag sen mötte frånkopplad fick jag rätt värden igen vilket menades med att "cdm modul" är trasig. Försöker verkligen hitta svar på nätet och lära mig här. Mvh

Redigerad av Patrick2310

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Patrick2310:

Jag mäter med en dva adapter som jag beställde från nätet. Nått specifikt värde som var illa? Gjorde en ny dva mätning igår när stator skulle vara inkopplad och fick låga värden på båda. När jag sen mötte frånkopplad fick jag rätt värden igen vilket menades med att "cdm modul" är trasig. Försöker verkligen hitta svar på nätet och lära mig här. Mvh

13 V från trigger är inte rimligt. Vilken beskrivning i CDI electronics TSG har du använt som referens?

Den 10XR 1995 jag hittar har inte CD Moduler. Jämför sprängskissen nedan med din

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/10hp/1010207rd/ignition-components

 

Fel i CDM tändsystem är knepiga. Den felaktiga CDM:en kan sitta på en fungerande cylinder. Fel kan dessutom smitta och ta med sig andra moduler, så hoppas att du slipper detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Patrick2310:

Jag mäter med en dva adapter som jag beställde från nätet. Nått specifikt värde som var illa? Försöker verkligen hitta svar på nätet och lära mig här. Mvh

Min motor stämmer överens med den du skickade. Hittar bara felsökning från CDI electronics med cdm modul. Då har inte min det alltså? Blandade nog ihop det med min CDI box. Antog att det var det samma. Gick efter sida 108 från CDI electronics som du skickade. Har du ett tips på vad jag kan göra? Mvh

Redigerad av Patrick2310

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidan 79 

6, 8, 9.9, 15, 20 and 25 HP Two Cylinder Engines 1990- With ADI Ignition (Type II) (339-7452/114-7452 IGNITION)

är den som gäller för din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer fram till samma slutsats där. Att boxen kan vara problemet då dva är inom spec på stator bara den är frånkopplad och väldigt låg då den är inkopplad med bexen. Samt att stator dva är 13 volt och inte runt 4 volt. Va hade du gjort med denna slutsats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Patrick2310:

Kommer fram till samma slutsats där. Att boxen kan vara problemet då dva är inom spec på stator bara den är frånkopplad och väldigt låg då den är inkopplad med bexen. Samt att stator dva är 13 volt och inte runt 4 volt. Va hade du gjort med denna slutsats?

Trigger dva 13 volt såklart 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Patrick2310:

Kommer fram till samma slutsats där. Att boxen kan vara problemet då dva är inom spec på stator bara den är frånkopplad och väldigt låg då den är inkopplad med bexen. Samt att stator dva är 13 volt och inte runt 4 volt. Va hade du gjort med denna slutsats?

Jag tror att du missuppfattat hur du skall mäta och det blir en halv roman att förklara.

PM:a mig ditt telefonnummer och tid du kan bli uppringd (antar att du jobbar), så försöker anpassa mig till denna tidpunkt. Jag kommer utgå från texten i CDI Electronics TSG, så ha denna i beredskap.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...