Jump to content
Monday 02 December 2024
Sign in to follow this  
magnuslarsson

Diesel till Volvo Penta MD5b

Recommended Posts

Hej. 

 

Har förstått att diesel med RME tillsatts 

ej bör användas. Har läst att VPO ska funka men är osäker. Tar gärna emot tips om det bara är diesel utan bio tillsats som.gäller? Det vissa kallar marin diesel eller ren diesel. Eller om VPO funkar på en gammal MD5b från 1981. Tacksam för svar:)

Mvh: Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tankar på sjömacken i hamnen jag ligger, antar att det är vad du kallar marin diesel, det funkar hur som helst bra.

Den är lite dyrare än diesel på land men vi brukar vara använda 10 till 20 liter på år.

 

Edited by tedde1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi tankade alla typer av diesel, både landbaserade och sjömacksbaserad, i vår MD11 utan att få några som helst problem och det gör vi fortfarande.

 

HVO och Prems miljödiesel är bra eftersom man nästan helt slipper avgaslukt.

 

Lite bakteriedödande medel häller vi i ibland, både nu till nya Beta:n och tidigare till MD11:an.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Tack för svar. Inser att jag skrev fel. Är såklart HVO diesel jag undrade var ok för en Penta MD5b  

 

Jag har hört att många fått problem med tillväxt i tanken när man kör vanliga biodieseln man tankar på landmackar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Jag har hört att många fått problem med tillväxt i tanken när man kör vanliga biodieseln man tankar på landmackar.

Man måste ha vatten i tanken också, annars blir det ingen tillväxt.

Bra att använda något bakteriedödande medel ibland i alla fall, även om man inte har vatten i tanken.

 

Vår MD11 hade som sagt inget emot något dieselbränsle vad vi kunde märka.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev magnuslarsson:

Hej. Tack för svar. Inser att jag skrev fel. Är såklart HVO diesel jag undrade var ok för en Penta MD5b  

 

Jag har hört att många fått problem med tillväxt i tanken när man kör vanliga biodieseln man tankar på landmackar.

Det absolut bästa är att köra på diesel mk1, dvs, blankdiesel utan några tillsatser och den kan man oftast köpa på båtmackar. Den vanliga mackdieseln från en landmack heter DB7 och innehöll tills för ett par månader sedan 7% förnyelsebart bränsle i form av RME, denna produkten ger betydligt större problem för båtägare då RME drar till sig kondens och fukt vilket de små algerna frodas i. Men nu har man blandat i mera HVO i den vanliga mack dieseln som ett resultat av reduktionsplikten som är en EU bestämmelse från Bryssel. Den exakta blandningen kan jag inte besvara nu. Sedan finns ju BIO100 som är en ren RME produkt, alltså från växtriket. HVO som är en produkt som baseras på restprodukter från bl,a frityrolja och djuravfall från slakterierna går troligen att använda i de flesta förbränningsmotorer som ska ha diesel, men det är varje motortillverkare som har det sista ordet om vad som fungerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Vi tankade alla typer av diesel, både landbaserade och sjömacksbaserad, i vår MD11 utan att få några som helst problem och det gör vi fortfarande.

 

HVO och Prems miljödiesel är bra eftersom man nästan helt slipper avgaslukt.

 

Lite bakteriedödande medel häller vi i ibland, både nu till nya Beta:n och tidigare till MD11:an.

Lite kul i sammanhanget är att jag som tankbilsförare som kör och levererar för Circle K lastar och fyller ekipaget på just Preem. Deras miljödiesel heter APC evolution och är i huvudsak baserad på tallolja, men den kör inte vi ut, utan våra heter Miles diesel och har Mk1 som huvudingrediens, alltså blankdiesel från råolja, fast med en stor del HVO och en mindre del RME plus några smörjande additiv. Här en bild på våra nya fordon som har börjat levereras upp till Västerås och Norrköping. Vi här i Göteborg får vänta tills i Jan/feb innan vi får något nytt att leka med.

10D9CCD9-8E11-4047-B209-8CC476A291DF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pseudonym:

Här en bild på våra nya fordon som har börjat levereras upp till Västerås och Norrköping. Vi här i Göteborg får vänta tills i Jan/feb innan vi får något nytt att leka med.

10D9CCD9-8E11-4047-B209-8CC476A291DF.jpeg

Blir det treaxlig Volvo i stället för fyraxlig MAN för Dig då också?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Blir det treaxlig Volvo i stället för fyraxlig MAN för Dig då också?

Hoppas inte det, ser hellre fram emot en tridem. Några sådana skulle byggas för 72 ton, men jag kan ju bara hoppas på grund av att påbyggnadstankarna för tridembilarna blir Eurotank vilka är bra mycket bättre än de här tyska Rohr som kan ses här på denna bilden.

AD80C9E0-14EF-4A08-84E8-60E2C6165220.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...