Jump to content
Saturday 04 December 2021
hazlos

Fullpackad båt och ingen resa

Recommended Posts

Hallå,

 

Ny här på forumet så jag reserverar mig direkt för ev uppenbara åtgärder :)

 

Har en Askeladden c6 med en Mercruiser 4 3 MPI från 2010 som går här på västkusten, Göteborg. Allt har funkat bra i sommar, men efter att jag hjälpte till med att bogsera en båt som fått haveri har jag nu fått problem enligt följande:

 

När båten är fulltankad och vi är 5 personer i båten får jag när jag ska accelerera och gå upp till planing vid ca 3-3500 varv ett långt pip och därefter försvinner all kraft. Temperaturen, oljetryck samt spänning är OK enligt kontroll och instrument. När vi endast är 2 personer i båten så går den precis som vanligt. Jag misstänker någon givare som ger utslag och ska få hjälp att läsa ut felkoder, men det är inte lätt att få tag på just nu.

 

Har googlat en del och ser en tråd kring IAC:n som verkar en kandidat, men tänker att jag även delar detta inlägg för ev idéer. En annan idé är att verifiera kylningen Då det är en Askeladden sitter sjövattenintaget på styrbord sida på akterspegeln. Har rensat det nät som tar in sjövatten och jag ska även försöka kolla värmeväxlaren för att se så det inte fastnat sjögräs eller annat skit.

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har haft den motorn en gång och de två tillfällen jag fick pip från motorn var pga låg nivå på drevolja. Syns i en liten behållare uppe på motorn.
Det andra tillfället var överhettning på grund av sjögräs i vattenintaget. Men då gick också motortemperaturen upp. 

Leta gärna upp manualen och kolla vilka mer orsaker till att motorn piper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till MB!

 

6 minuter sedan skrev hazlos:

Har en Askeladden c6 med en Mercruiser 4 3 MPI från 2010 som går här på västkusten, Göteborg. Allt har funkat bra i sommar, men efter att jag hjälpte till med att bogsera en båt som fått haveri har jag nu fått problem enligt följande:

Ibland tror jag på slumpen och det gör jag i det här fallet.

Jag tror inte bogseringen har med saken att göra.

 

En gissning är att du alltid legat väldigt nära någon gräns, gissningsvis någon temperaturgräns internt i motorn (en spekulation).

Sedan har det växt lite på båten, behövs inte mycket, och då passeras gränsen.

 

En alternativ spekulation på samma tema är att det tar lite längre tid att komma upp i plan tack vare lite beväxning och något med brist på olja/oljetryck ger samma problem.

 

Bara spekulationer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Drevoljan är påfylld så det har jag uteslutit, men intaget kan vara en orsak (dock ligger temperaturen endast på ca 70-75 grader). Ska försöka hitta manualen och verifiera pipen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill minnas någon som hade liknande problem och där var det en givare som kände av om växel var i eller ej

Motorn trodde det gasades utan växel och larmade då vid de varvtal du nämner

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle ha misstänkt tryckgivaren i oljekylaren. Det sitter en givare där som skall varna om vattentrycket på sjövattensidan blir för lågt, ger motsvarande symptom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Tack för alla råd och tips.

Tryckgivaren är nu bytt efter en del konsultation. Ska testa båten senare idag och hoppas på att detta löser problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt fungerar nu som det ska och vi tog en tur upp mot Skärhamn idag. Inga problem alls så tror bytet av tryckgivaren löst problemet 😀

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy