Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pistvakten

Parafinering av bränsle i Johnson 9,9 -7X?

Rekommendera Poster

Hej!

Svärmors gamla Johnson 9,9 från 70-talet(?)  har inte körts på flera år då vi ledsnade på att den ofta startade på försommaren men snart stannade och måste köras till den lokale båtmekanikern för åtgärd. Han ledsnade nog även han och tipsade om att bränslekanalerna med dagens bränsle ofta parafinerar igen och kräver enkel rengöring i ett hål jag inte kan minns var det satt. 

 

Låter detta bekant för någon och kan någon tipsa om hur denna åtgärd utförs tack så kan jag väcka liv i denna klenod som jag minns att vi hade motsvarande Evinrudeversion av i min familj när jag var liten på 70-talet.

20210801_181230.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl ändå diesel som paraffinerar, men ändå… modern bensin åldras på annat vis. Det bildas kristaller, tror det är alkoholen i den som ställer till det. Jag är dock inte säker på att det är felet att den inte startar - det kan vara precis vad som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte just "parafinering" men någon form av igenkletning/igensättning hävdade iaf mekanikern kan ske numera och visade som sagt en öppning man skulle rensa rent i, men detta var ju snart 10 år sedan så jag minns dåligt och nu verkar han ha stängt sin lilla verkstad. 

Man förstås öppna någonstans för att rensa i ett bränslesystem, annars skulle det ju spruta ut, men var kan det sätta igen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bensinen som en produkt med tre ingredienser, bensin, etanol och tvåtaktsolja. Etanolen dunstar bort först sedan bensinen och den kristalliserar sig som små snöflingor kan man säga, till sist finns då oljeresterna som en kletig massa tillsammans med kristallerna. Detta sätter sig i kanalerna i förgasaren och täpper igen det mesta. Därför är det att rekommendera att varje säsong så avslutar man med att köra rent motorn med alkylatbensin som är uppbyggd på annat sätt än vad petroleumbaserad bensin är. I annat fall är det bästa rengöringssättet en ultraljudstvätt då man med mycket hög skakfrekvens/ultraljud tvättar rent en förgasare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag google-forskade lite i ämnet och kom fram till att bensinen och metall i förgasare/insprutning oxiderar och bildar en kristalliknande föroreningen som sätter igen förgasare. Processen accelereras om det finns vatten närvarande och då etanolen i bränslet är hygroskopisk ökar risken för detta skall vara fallet.

 

Sätten att skydda sig är att tillföra en bränslestabilisator åtminstone i sista tanken för säsongen och köra motorn så att den säkert når hela bränslesystemet. Som alternativ kan man köra med alkylatbensin men kanske hellre 98 oktan i sista tanken. Viktigare nu när vi fått E10.

 

Flottörhus på förgasare och ångseparator på insprutningar skall tömmas vid höstservicen. Det brukar sitta avtappningsskruvar i botten på dessa, ibland kopplade till en dräneringsslang.

 

Detta har antagligen inte gjorts på denna motor. TS kan testa att öppna dräneringen och pumpa igenom lite frisk soppa med blåsan, men sannolikt måste förgasaren demonteras och rengöras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då vet jag mer om än jag naivt hade hoppats på en käck bild på en specifik liten öppning att kanske pila lite med en piprensare eller dylikt i.... 😉

De proaktiva åtgärderna tar jag till mig men problemet är väl att tillvaron inte riktigt medger vare sig så kontntinuerligt användande att det ens uppstår någon "säsongens sista tank" (en kan räcka flera säsonger) eller minutiösa höstservisar...  Med 7 båtar (varav 5 fossilmotor, en elmotor och 2 segel), 3 snöskotrar, 3 bilar, en villa, 3 fritidshus på distans, skogsfastighet, idrottande tonåringar, tonårsutveckling  allmänt OCH två 90-åriga mödrar, så blir inte vissa motorer ens använda var 5:e år... MEN det är förstås självvalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pistvakten:

…men problemet är väl att tillvaron inte riktigt medger vare sig så kontntinuerligt användande att det ens uppstår någon "säsongens sista tank"…

Då är det ju perfekt att bara köra på alkylat, vilket gör motorn otroligt bättre ur miljösynpunkt. De extra två kronorna per liter blir inte så mycket extra stålars per år heller då antar jag 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Då är det ju perfekt att bara köra på alkylat, vilket gör motorn otroligt bättre ur miljösynpunkt. De extra två kronorna per liter blir inte så mycket extra stålars per år heller då antar jag 🙂

Akrylat heter det!😉😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev pseudonym:

Akrylat heter det!😉😂

Bara om du skall måla väggarna med det 😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Akrylat heter det!😉😂

Njae, då blir det nog väldigt kladdigt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Akrylat

 

Används bla. vid färgtillverkning.

 

Tillägg: Missade att posta, men inlägget får vara kvar ändå.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Bara om du skall måla väggarna med det 😁

Tänkte inte på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, det är ju ett smidigt alternativ men vad jag kan se kostar Aspens 4,5 l 169:- vilket ger 37:55 per liter, dvs dubbla bensinpriset 95 oktan. Var hittar du alkylatbensin för under 20:-/liter..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pistvakten:

Javisst, det är ju ett smidigt alternativ men vad jag kan se kostar Aspens 4,5 l 169:- vilket ger 37:55 per liter, dvs dubbla bensinpriset 95 oktan. Var hittar du alkylatbensin för under 20:-/liter..?

Jag köper den på pump på sjömacken. 
Då brukar det vara samma pris (båtmacken på Dalarö t ex), eller marginellt högre än 95-oktanigt. Kan finnas på företag som servar/säljer skogsmaskiner också (beror lite på var man bor i världen). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lylle dig som har mack som säljer alkylat på pump......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bajen:

Lylle dig som har mack som säljer alkylat på pump......

Ja, det kan man ju tycka - fast numer har jag dieselmotor i båten 🙂

 

Oavsett; gör man av med fem liter per år (?) eller vad TS nu förbrukar, kanske det är OK med det högre priset om man slipper renovera förgasaren vartannat år?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, alkylatbensin i en pump, det har vi nog inte i Norrland...

Jag har under många år gästspelat i Dalarönära Karlslund med segelbåtslån av en vän och noterat vid uppfyllning att pumppriset på diesel varit väl tilltaget jämfört med landpriset. Det kan också kan bidra till "begränsad" merkostnad för alkylat.😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Pistvakten:

Wow, alkylatbensin i en pump, det har vi nog inte i Norrland...

Kolla som sagt med någon som arbetar med att serva skogsmaskiner (motorsågar, röjsågar etc) mm.

De har rätt ofta. 
Brukar finnas sådana här och var ute i landet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, man gör ju inte av med så mycket till jollemotorn. 

Köpte nog total 3 st 5L dunkar på macken i Lådna i sommar 'a 205:-/dunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-06 vid 19:14 skrev Pistvakten:

Wow, alkylatbensin i en pump, det har vi nog inte i Norrland...

Jo då!

Fast det finns ju inte överallt...

Var börjar Norrland?

Vekar svårare när man kommer norr om Östersund - Sundsvall och det är inte helt lätt någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Jo då!

Fast det finns ju inte överallt...

Var börjar Norrland?

Vekar svårare när man kommer norr om Östersund - Sundsvall och det är inte helt lätt någonstans.

Instämmer 🙂

612060E4-6E81-4307-BEAE-D26EFD61CDF3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju även andra leverantörer.

 

2-takts-alkylat finns här

2026266627_Screenshot_20210814-222948_SamsungInternet.thumb.jpg.c0783c4ab8c004334dc587d5391c9cba.jpg

 

4-takts-alkylat finns här

39958917_Screenshot_20210814-223114_SamsungInternet.thumb.jpg.6f29276a2964a8f56adb427109d8261b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Finns ju även andra leverantörer.

Är inte det de vilka mackar som säljer på dunk, inte tapp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Är inte det de vilka mackar som säljer på dunk, inte tapp?

Näe!

346074684_Screenshot_20210814-224139_SamsungInternet.jpg.58f6892a1134b563977192f966fa57f5.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...