Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nanabush

Akterspegeln ska klara 50hk

Rekommendera Poster

Jag har en herwa 16 som jag kapat bort hardtopen på. Jag ska rensa den helt inuti och bygga upp allt från grunden enligt mina önskemål.

Vad behöver jag göra med akterspegeln för att klara en motor på 50hk. Vikt 110kg. 

 

Tilläggas ska göras att jag kommer bygga kastdäck i framkant samt förvaring/soffa i bakkant som i de felsta båtarna. Jag kommer kolla på moderna sportfiskebåtar för inspiration till detta så skrovet kommer vara stabilt i övrigt.

 

Frågan är dock vilka krafter jag behöver ta upp/motverka för att få den att hålla. Jag har tänkt att plasta dit ytterligare en 10mm plywood samt akterspegelsplatta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På denna båt så kan man inte komma åt mellanrummet mellan skrovet och golvet på något annat sätt än att kapa upp golvet. Är det värt det eller ska man hoppas på att det inte finns fukt där? Tidigare ägaren har lagat en hel del på kölen så man är ju nyfiken om det hunnit tränga in fukt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man kosta på sig att borra upp ett större hål och titta efter fukt? Tror det ligger skum under durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vanligt med fukt i skumfyllda bottnar, så hade i ditt läge minst borrat testhål och kikat innan du fortsätter. Gör man en så omfattande renovering som du gör, är det trist att ha en svampig botten...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...