Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Joru19

Plötsligt växelfel Suzuki DF25

Rekommendera Poster

Helt plötsligt när jag just stannat till vid en brygga kunde jag inte få i växeln framåt. Inga problem tidigare, och inga problem bara 2 minuter innan heller. När jag nu trycker gasreglaget framåt tar det liksom emot. Det går att trycka, men känns inte som vanligt. Bakåt är inga problem. Jag kan tyvärr inget och vet inte vad jag tittar på när jag öppnar huven - vad jag kan se rör sig både gas- och växelvajern när jag kör reglaget såväl framåt som bakåt. Liksom diverse andra saker i motorn. Men som sagt - det känns inte som vanligt. Kör jag motorn så funkar gasen framåt, men växeln hoppar alltså inte i. Så just nu måste jag backa mig genom livet, vilket känns rätt hopplöst. Och nej, jag kommer inte kunna demontera motorn för felsökning. Har helt enkelt inte kunskaperna. Problemet är ju att verkstäderna här omkring antingen har semester eller knökfullt. Och vi är beroende av båten då vi bor på en ö... Finns det någon briljant idé där ute? Tack för att du tog dig tid och läste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara helt säker på att felet sitter i motorn och inte i reglaget kan du lossa växelvajern i motorn. Lägga i neutral. Starta motorn och testa att växla för hand med motorn på tomgång. Det brukar vara lite trögare att lägga i back än fram. Om det fortfarande inte funkar finns en liten möjlighet att propellernavet släppt i vulkningen, men det bör i så fall inte påverka känslan i reglaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @guestsson! Jag får försöka. Har inte ens lyckats lista ut vilken av vajrarna som är gas och vilken som är växel, men får väl försöka. Monterade bort reglaget och skruvade isär det, men såg inget konstigt där heller. Men vet ju inte riktigt vad jag tittar på 🙃. I motorn går vajrarna på botten, så de är svåra att komma åt med fingrarna, men skam den som ger sig. Tänkte också på propellern. Vi gick mycket lätt på ett grund för någon vecka sedan. Men det var i mycket låg fart och jag kollade propellern efter det som löpte fint. Har också kört en hel del därefter utan problem. Och som sagt - det känns tydligt i reglaget att något är fel, liksom segt och trögt framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...