Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jalle67

Gångjärn i plast-Smögen 45

Rekommendera Poster

Söker ersättning för plastgångjärnen som sitter på luckan i aktern. -Smögen 45

-Någon som vet var jag finner motsvarande gångjärn? 

29F0AB90-FC96-4697-AA04-08AA37FD2082.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort är gångjärnet?

Det känns ju bättre att sätta dit vanliga rostfria gångjärn, om det finns i rätt storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det inte ett alternativ då dem måste popnitas fast. Måtten har jag inte nu. 
undersidan ger inte utrymme för att dra muttrar.
Rostfritt+aluminium popnit(nä, rostfria för hårda) skapar oxidering, framförallt i saltvatten. 
Men tack för svar.👍😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På segelbåtsmaster poppnitar man en massa rostfria beslag och annat med framgång.

Man använder monellnitar och det funkar hur bra som helst.

 

Nu menar du att själva nitarna blir för hårda om de inte är i aluminium, men jag förstår inte riktigt varför. Kan du inte lägga en bricka på baksidan.

 

Annars borde ju kopparnitar funka ganska bra till rostfritt stål och även vara mjuka.

Screenshot_20210803-225316_Drive.thumb.jpg.44061fd497ec189241013fd84f0bec6a.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jalle67:

Tyvärr är det inte ett alternativ då dem måste popnitas fast. Måtten har jag inte nu. 
undersidan ger inte utrymme för att dra muttrar.
Rostfritt+aluminium popnit(nä, rostfria för hårda) skapar oxidering, framförallt i saltvatten. 
Men tack för svar.👍😊

Du skulle ju annars kunna använda blindmutter/mutrernitar som finns i rostfritt, sen skruvar du fast gångjärnen med vanlig maskinskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gångjärn i plast verkar ju finnas hur mycket som helst så har man måtten borde det inte vara svårt att hitta något lämpligt.

1692071627_Screenshot_20210804-103150_SamsungInternet.thumb.jpg.13433336fb8653346857c5dbafc781fe.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satt dit gångjärn av rostfritt stål, med maskinskruvar med brickor och låsmuttrar på baksidan, av samma kvalitet!
Popnitar i all ära, men antingen lossar dom med tiden efter vibrationer då hålen i plasten förstoras, eller så sitter dom så in i helskotta så att som är svåra att då bort ens med borrmaskin och nyvässade borr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade satt dit gångjärn av rostfritt stål, med maskinskruvar med brickor och låsmuttrar på baksidan, av samma kvalitet!
Popnitar i all ära, men antingen lossar dom med tiden efter vibrationer då hålen i plasten förstoras, eller så sitter dom så in i helskotta så att som är svåra att då bort ens med borrmaskin och nyvässade borr.

Tydligen går det inte att komma åt från insidan enligt tidigare inlägg från trådskaparen.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Gångjärn i plast verkar ju finnas hur mycket som helst så har man måtten borde det inte vara svårt att hitta något lämpligt.

1692071627_Screenshot_20210804-103150_SamsungInternet.thumb.jpg.13433336fb8653346857c5dbafc781fe.jpg

Nu ställer jag ju inte frågan om någon vet var efter att redan ha googlat. Härskartekniken kan du lägga ner med en gång. I övrigt tack för föregående svar. Jag mig fick några tankar att fundera på.

Redigerad av Jalle67
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du talar om när du tar upp härskartekniker. Vad skulle jag eller någon annan på MG ha för intresse av sådant?

 

Min avsikt var att påpeka att har man måtten borde det gå att hitta ett gångjärn i plast eftersom det verkar finnas många leverantörer.

 

Har du några mått på gångjärnet så får du säkert hjälp att hitta något lämpligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du min första fråga i inlägget och sen ”tror” du att jag inte kollat nätet ordentligt, så blir det som att du idiotförklarar mig vilket jag inte uppskattade. Simple as that. 
Ditt första inlägg var klokt, andra mindre genomtänkt.

Har tackat dig för det första men kan betacka mig för andra inlägget. 
Hej och hå👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...