Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JannneMBK

Motorstopp, men bara när växel framåt är ilagd

Rekommendera Poster

Just nu skrev JannneMBK:

Hur kontrolleras motorkuddar och linjering på bästa sätt?

Motorkuddarna kollar du mha ett koben. Lyft/rör på motorn och se om de är hela. 
 

Linjeringen kollar du på land, du behöver släppa på propelleraxeln från motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linjering går utmärkt att utföra, när båten ligger i sjön😚

 

Så länge som du inte lossar den bakre medbringaren (med klämkopplingen) från propelleraxeln, så kan inte vatten komma in i båten, p g a att propelleraxeln skulle glida bakåt. 

 

Om du först delar medbringarskivorna de som sitter hopskruvade med fyra skruvar och skjuter isär dessa (för propelleraxeln bakåt) ca 1 cm, så att den ena skivans inre stödkant går fri, så kan du flytta propelleraxeln uppåt, nedåt och åt båda sidorna, innan denna tar i propellertrumman invändigt. 

Alltså, flytta från det läge som axeln har, när medbringarnakivorna s a s hålls mitt för varandra, utan stödkantens ingrepp. 

Det ska m a o finnas möjlighet för motor, backslag och propelleraxel att röra sig, kanske 1 cm åt alla håll, när motorn går. 

 

Nu ser det ut som om motorn rör sig allt för mycket. Vilket kan bero på dåliga motor kuddar, lösa motorkuddar, lösa motorfästen o s v. 

Så kolla detta noga. 

Och visst kan propelleraxeln vara krokig. 

 

Själva linjeringen, innebär att man justerar motor och backslag i linje med propelleraxeln. Är den fel, så kommer det att bli vibrationer. 

 

Steg ett är således att först grov rikta / kolla enligt ovan. 

 

 

- Sen kommer finliret. Bifogar länk till annat forum om just linjering från en tråd om min båt. 

 

Inlägg 603 och 604

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813#p4523813

 

 

På sid 3, med början inlägg 41, skrev jag om axeltätningen. 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617710#p3617710

 

Tråden innehåller även lite mer, om min båt och mitt båtåkande. 

🙄

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

Linjering går utmärkt att utföra, när båten ligger i sjön😚

Hur gör man det här i sjön..?

Från din länk. 
”Någon gång kan det vara lämpligt att kolla så att propelleraxeln ligger mitt i propellertrumman. 
Så att axeln kan röra sig utan att ta i.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn stannar... Vid färd frammåt. 

 

Jag gissar att detta beror på de våldsamma skakningarna. 

Kanske så enkelt som att stoppreglaget då sakta glider, om det är en wire eller pianotråd som går till högtryckspumpen. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur gör man det här i sjön..?

Från din länk. 
”Någon gång kan det vara lämpligt att kolla så att propelleraxeln ligger mitt i propellertrumman. 
Så att axeln kan röra sig utan att ta i.”

Lossa de fyra skruvarna som håller ihop bakre och främre flänsar i flänskopplingen. 

Skjut isär ca 1 cm, så flänsarna går fria från varandra. 

Nu går det att flytta propelleraxeln tillräckligt åt alla håll, om inte grova gummislangen mellan propellertrumman och mässinghuset för packboxar och stödlager för denna stelnat för mycket genom åren. 

 

För tre veckor sedan kollade jag bl a linjering och även axelns centrering i trumman. 

Inga, problem. 

 

En gång med den gamla stela slangen, klev jag ned i vattnet och puttade tillfälligt in en virad trasa i propellertrumman runt propelleraxeln, så att vatten inte skulle rinna in. 

Ingen risk att trasan glider ut... 

 

På min skuta sitter vattensmorda stödlagret / Cutlesslagret i en stödbock framför propellern. Alltså inte i aktern bakom kölen. 

Trumman mynnar just där. 

 

Angående gummi gnissel, så kan det komma just från detta, stödlagret. 

Köp nåt fett för gummi på spayflaska med slangpip. 

Dyk och blås in lite i någon av gummihylsans rillor, så blir det förmodligen tyst. 

Kanske byta gummistödlagerhylsa framöver? 

 

Och en ny slang i framänden på

axeltrumman? 

Eftersom de tre tätningarna (byts också) då förmodligen inte kommer på samma plats mot axeln, så måste denna synas, så det inte finns några, skador på denna, som kan riva sönder tätningarnas läppar. 

Om möjlig så är det en fördel att använda, en slang som är längre. 

Den kommer att leda mindre med vibrationer till skrovet. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När filter och olja byttes, byttes även bränsle grov och finfilter då?

Om den stannar vi belastning efter att ni varit inne och bytt bränsle filter så kan det vara så att ni inte lyckats luft ordentligt. och har luft kvar i systemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Hybro - du är helt klart en modigare man än jag 🙂

 

Linjerade motorn på förra båten efter byte av motorkuddar och riktning av axel mm, och det hade jag aldrig vågat göra i vattnet. Det var rätt precis att jag fick loss gummislangen, som var hård som en hockeypuck, och motorn satt så nära att axeln fick skjutas in i hela axelhylsan för att få bort slangen och tätningen, och det hade jag aldrig gjort i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller😁

 

Men TS verkar ha gott om plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya tag!

Motorkuddarna/fästena bedömer jag som ok. Inget som sitter löst eller är avrostat. Närmar mig nu ett läge då jag efter torrsättning byter mässings- och gummitätningen samt linjerar. Alla förslag mottages tacksamt! 

 

Bifogar bilder på kuddarna.20210822_132148.thumb.jpg.f185b3e2c31c1e70728c788f03ed9caa.jpg

20210822_132333.jpg

20210822_133006.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-05 vid 19:51 skrev Georg_Ohm:

 

 

Den mässingsfärgade är den inre lagringen av propelleraxeln, på denna finns det ju en smörjnippel med slang, titta efter var denna slang tar vägen!

Nu har den Gode herr Ohm fel😇

 

Propelleraxeln i denna tråd lagras både axiellt och radiellt av lagrena inuti backslaget på utgående axel. 

 

Det oljesmorda lagret - lagerhalvorna inne i mässinghylsan, har BARA till uppgift att centrera propelleraxeln i förhållande till packboxarnas tätningsläppar. 

Om inte detta, sker kommer packboxarna rätt snart att läcka. 

 

Och det hela kommer sig att man använder en från början något formbar grov slang stump mellan 

främre änden på propellerhylsan och 

mässinghylsan.

Tanken är att vibrationer från motor och backslag inte ska kunna ledas till propellerhylsa och skrov. I vart fall så länge slangen är någotsånär elastisk. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...