Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JannneMBK

Motorstopp, men bara när växel framåt är ilagd

Rekommendera Poster

Hej,

Motorn startar fin fint och går som en klocka så länge ingen växel är ilagd.

 

Om jag läggger i växel framåt går det någon minut sen stannar motorn. Det startar genast vid omstart. Märkligt nog går den bättre med backväxeln ilagd.

 

Motorn har stått ostartad ca 8 veckor, fllter och olja är bytt.

 

Motorn är en Yamnar 1gm10. 

Tacksam för alla tips på vad detta kan bero på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, inte så det regnar in tips direkt :)

 

Hur kontrollerar jag backslag och hur vet jag om propelleraxel med packningsmutter och "gummikorv" är ok? Som nybörjare undrar jag om proppelleraxeln kan nypa fast och då göra att motorn inte orkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev JannneMBK:

Ok, inte så det regnar in tips direkt :)

 

Hur kontrollerar jag backslag och hur vet jag om propelleraxel med packningsmutter och "gummikorv" är ok? Som nybörjare undrar jag om proppelleraxeln kan nypa fast och då göra att motorn inte orkar.

Du skall kunna vrida axeln med bara handkraft när friläget är ilagt.

Det kan vara så att axeln inte riktigt är fixerad i längsled i hylsan, när du kör framåt trycks axeln fram och kanske kärvar eller påverkar någonting i backslaget. När du sedan backar dras ju axeln ut en bit och då kanske det går fritt på ett annat sätt.

Detta är en teori, och jag vet att det byttes en propelleraxel med hylsa med sådant del, i nån liten snipa på tidigt 1970-tal som man hade fått backa hem i några sjömil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vid friläge kan jag rotera axeln med handkraft. 

 

Hur fixeras axeln i längdsled? Ska axeln glappa i längdsled och i så fall hur mycket? Tänkte att jag kanske kan kan dra den i längdsled och på så sätt känna eller mäta upp om något är utanför toleranserna.

 

Och tack för svar Georg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev JannneMBK:

Jo, vid friläge kan jag rotera axeln med handkraft. 

 

Hur fixeras axeln i längdsled? Ska axeln glappa i längdsled och i så fall hur mycket? Tänkte att jag kanske kan kan dra den i längdsled och på så sätt känna eller mäta upp om något är utanför toleranserna.

 

Och tack för svar Georg!

Det finns ju flera olika konstruktioner men generellt skall det ju inte glappa mer än några millimeter, om en det, i längsled.

Likaså kan backslagen ha olika konstruktioner, men ytterst, längst bak finns det ju ett lager som kan ha skadats. 
Men gå ned i vattnet bakom båten och dra i propellern bakåt, och skjut den framåt och se om det kan röra på sig. Eller så kör du med båten tajt förtöjd, framåt och bakåt samtidigt som du tittar på axeln och dess infästning i backslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag följer ditt förslag och återkommer med resultatet av undersökningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget glapp i längdsled upptäckt.

 

Dock ser det ut som att propelleraxeln slirar efter någon minuts körning. Jag kan med blotta ögat se att prpelleraxeln ökar och minskar i rotationsfart utan att motorvarvtalet förändras. Försöker bifoga en kort video.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omedelbart efter backslaget sitter det en klämkoppling, det är väl där det börjar slira, och då kan man ju undra varför det gör det. En kvalificerad gissning kan ju vara att det blir varmgång i axel/hylsan, i lagringarna, och då nyper det och det går trögt.

Mitt i bilden ser man ju den inre lagringen med en slang som troligtvis går upp till en behållare som skall innehålla fett eller olja, och då kan man undra om den gör det och blir ordentligt smord under gång?

Liknande problem har diskuterats några gånger de senaste året, det finns några olika konstruktioner, och jag känner väl i princip bara till en utav dem, men det finns andra forumdeltagare som vet mer och vet bättre.

 

Här är länkar till några av de senaste propelleraxeldiskussionerma, dom handlar väl mest om smörjning och läckage, men du kanske kan finna något som hjälper dig.

 

 


 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

Då bör rimligen klämkopplingen (den mässingsfärgade antar jag) bli ordentligt varm innan den nyper? Så om jag kör ett tag och känner på den bör det sannolikt kännas rejält varmt, rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev JannneMBK:

Tack igen!

Då bör rimligen klämkopplingen (den mässingsfärgade antar jag) bli ordentligt varm innan den nyper? Så om jag kör ett tag och känner på den bör det sannolikt kännas rejält varmt, rätt?

Nej.

Klämkopplingen är den till höger i bild, liksom en slitsad hylsa som sitter klämd om axeln, samt en fläns som är skruvad i utgående axel med likadan fläns på backslaget.

 

Den mässingsfärgade är den inre lagringen av propelleraxeln, på denna finns det ju en smörjnippel med slang, titta efter var denna slang tar vägen!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, så det är det som är klämkopplingen.

Den slangen är ca 1 m lång och går upp och är fasthängd vid soppatanken. Den sitter inte anluten till någon behållare. Jag kan se att det är någon bubbla i slanen. Antar att slangen ska vara välfylld med axelfett?

 

Om källkopplingen slirar ska det då dras åt hårdare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev JannneMBK:

Okay, så det är det som är klämkopplingen.

Den slangen är ca 1 m lång och går upp och är fasthängd vid soppatanken. Den sitter inte anluten till någon behållare. Jag kan se att det är någon bubbla i slanen. Antar att slangen ska vara välfylld med axelfett?

 

Om källkopplingen slirar ska det då dras åt hårdare?

Det skall nog vara olja i den slangen, som kan rinna ned till lagret. Propelleraxelfett rinner ju inte så värst bra, inte alls.

Ja klämkopplingen skall vara hårt dragen, det brukar vara sexkantsskruv eller insexskruv dragna från två håll.

 

Men detta förklarar ju inte varför motorn stannar efter en stund vid gång framåt.

Hoppas någon med detaljkunskap på backslag kan ge fler råt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog ser det ut som om axel o klämkopplingen rör sig med samma hastighet. 

 

Kan det kanske vara krysskilen som låser propellern mot axeln som gpt av längs med. 

Sitter propellern fast? 

 

På Yanmar YSM12 har backslaget två koppling lameller inuti "växellådan". 

En för fram och en för back. 

Har du rätt olja och rätt mängd i backslaget?

 

Detta har i o f s inget med att motorn stannar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När friläget är i kan jag rotera axeln med handkraft. Jag har inte badat och kännt på själva propellern.

 

Ska byta oljan i backslaget, köpt yanmar mineralolja för växellåor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JannneMBK:

När friläget är i kan jag rotera axeln med handkraft. Jag har inte badat och kännt på själva propellern.

 

Ska byta oljan i backslaget, köpt yanmar mineralolja för växellåor.

Du skulle ju kunna känna om du kan rotera axeln direkt efter ett  ofrivilligt stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det ska jag göra. 

Finns det någon funktion för klämkopplingen förutom att sammanfoga motoraxeln med proppelleraxeln. Ber om ursäkt för alla frågor, men det är svårt att felsöka när jag inte begriper funktionen för de olika delarna. 

 

Ska klämkopplingen och propelleraxeln alltid rotera i samma hastighet som en stel förbindelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JannneMBK:

Finns det någon funktion för klämkopplingen förutom att sammanfoga motoraxeln med proppelleraxeln.

Nej. 

 

1 timme sedan skrev JannneMBK:

Ska klämkopplingen och propelleraxeln alltid rotera i samma hastighet som en stel förbindelse?

Ja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny helg nya tag!

 

Bytt olja i backslaget. Vid provkörning kvarstår samma fenomen. Dessutom finns nu ett mycket tydlig gummignissel som uppsår samtidigt. Hoppas det hörs på bifogad videosnutt. Kan det vara så att det är svarta gummihylsan (vad hete

r den?) som är boven i dramat? Jag kännde ingen påtaglig värme någonstans.

 

Vad kommer gummignisslet från och hur åtgärdas det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på mer.

Det kan tydligen stå luft i prpelleraxel tätningen. Kan detta vara orsaken? Hur ska luftning av tätningen göras så att det inte forsar in vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev JannneMBK:

Läste på mer.

Det kan tydligen stå luft i prpelleraxel tätningen. Kan detta vara orsaken? Hur ska luftning av tätningen göras så att det inte forsar in vatten?

Den har jag aldrig hört förut. 
Jag vet att det kan göra det på typen ”Black Jack” som skall klämmas ihop för att få ut luften då den läcker annars, men inte den där typen. 
 

Gummignisslet kan vara vad som helst. En felaktigt spänd rem, en slang som hänger mot en rörlig del på motorn - omöjligt att svara på var ifrån det kommer från en film på någon sekund. Men motorn vibrerar väldigt, är alla motortassar hela?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummignisslet uppstår bara när växel är ilagd och propelleraxeln roterar. Det ligger inga slangar el dyligt mot axeln. Då släpper jag tanken på att lufta. Finns det något inne i själva axeltätningen/gummiklumpen som kan ligga och skava så att ljudet uppstår? Ska kolla motortassarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev JannneMBK:

Finns det något inne i själva axeltätningen/gummiklumpen som kan ligga och skava så att ljudet uppstår? Ska kolla motortassarna.

Ja, eller nja. 
Det finns simmeringar (stavningen?) inne i mässingsdelen, det skall vara olja emellan som fylls på från slangen. De brukar inte gnissla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På det korta videoklippet ser det ju ut som om motorn vibrerar å det våldsammaste, det är inte alls normalt eller bra. Misstänker att dessa vibrationer är klart relaterade till rubricerat problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@JannneMBK - det är inte så att du krökt propelleraxeln..? Jag lyckades göra det på förra båten när jag körde in en tamp i propellern så det tog tvärstopp. Inte bra. Efter det studsade motorn omkring rätt rejält. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

…kollar lite på Youtube. 
Det verkar vara en maskin som vibrerar otroligt mycket på tomgång, men när den varvar upp kommer balansen! Väldig skillnad mot den korta filmen ovan.

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det ställt med motorns och backslagets inriktning mot propelleraxeln? 

 

Den s k linjeringen. 

 

Är denna helt fel vispas propelleraxeln runt och kan ta i propellerhylsan invändigt. 

 

På mig verkar det som om en eller flera motorkuddar är trasiga eller alldeles för mjuka. Kan bli så om det kommer olja på dem. 

 

Gummignisslet kan komma från det vattensmorda gummilagringen av axeln, strax framför propellern. 

 

Och har du fyllt på olja i slangen? 

Eller rättare sagt i mässinghuset där slangen ar ansluten. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade första filmen... Ser ut som om växeln inte ligger i ingrepp ordentligt. 

Men det förklarar inte allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda förslag. Då blir det motorkuddar och kontroll av linjering i helgen. Även olja i mässingshuset ingår i kommande helgs göromål.

 

Hur kontrolleras motorkuddar och linjering på bästa sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...