Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kolakossan

Yamaha Malta dör vid gas

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Yamaha Malta, 3hk tror jag den är på från ca 2002.

Efter att ha stått ett bra tag så fick jag igång den men den gick då bara på högre varvtal och dog vid låg gas/tomgång. Jag plockade isär förgasare och rengjorde allt, satte tillbaka den och nu går den bara på tomgång(lite bluddrig) och dör vid nästan minsta gaspådrag. Kan varva upp lite men dör sedan. Plockade ner förgasaren och rengjorde munstycken ännu en gång med nål och bromsrengöring, rengjorde även tanken men den dör fortfarande vid gas. Tändstiftet har vart oljigt de gångerna jag haft igång den och har testat att späda med mer bensin(är nu 1%). Har testat att ljustera skruven på förgasaren men det blir ingen skillnad. Den dör så fort man LÄGGER I choken. 
Tacksam för alla svar!

 

Redigerad av Kolakossan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kolakossan:

Den dör så fort man LÄGGER I choken. 

Ja varför skulle den inte det? Då får den ju för fet blandning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja det låter bränslerelaterat.

Tror det finns två typer av Malta. Den gammla har ingen eller liten skvallerstråle medan den nyare har en tydligt synlig sedan för kylningen. Vet inte om det är samma förgasare men på min (gammla) fick jag justera flotörnivån. Minns jag rätt tätade inte flotören helt när den var stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Rascal:

Ja varför skulle den inte det? Då får den ju för fet blandning!

Ja, det utesluter ju ett antal problem som tjuvluft till exempel. Nödvändigt svar förövrigt🤥


 

9 minuter sedan skrev FIATX19:

Hmm ja det låter bränslerelaterat.

Tror det finns två typer av Malta. Den gammla har ingen eller liten skvallerstråle medan den nyare har en tydligt synlig sedan för kylningen. Vet inte om det är samma förgasare men på min (gammla) fick jag justera flotörnivån. Minns jag rätt tätade inte flotören helt när den var stängd.

Okej, det får jag ta och titta över. Kan det vara så att det satt en o-ring vid målen som jag missade och då åkte bort vid rengöring? Vet att det sitter en på vissa förgasare men inget jag märkte på denna. Tack för svar😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kolakossan:

Tändstiftet har vart oljigt de gångerna jag haft igång den och har testat att späda med mer bensin.

Spär du med mer bensin får du fel oljeprocents inblandning och motorn kommer att skära!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Rascal:

Spär du med mer bensin får du fel oljeprocents inblandning och motorn kommer att skära!!

Ligger nu på 1% vilket är helt acceptabelt, hade 1,5% innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kolakossan:

Ligger nu på 1% vilket är helt acceptabelt, hade 1,5% innan.

Acceptabelt, tycker motorn eller du det?

Vilken procentsats står det i instruktionsboken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rascal:

Acceptabelt, tycker motorn eller du det?

Vilken procentsats står det i instruktionsboken?

Det står på motorn. Har du något vettigt att komma med eller är du ett troll? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-03 vid 10:12 skrev Kolakossan:

Det står på motorn. Har du något vettigt att komma med eller är du ett troll? 

Efter 4 inlägg på ett forum skadar det inte med lite hövlighet mot dom som försöker hjälpa dig att få fart på motorn. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Rascal:

Efter 4 inlägg på ett forum skadar det inte med lite hövlighet mot dom som försöker hjälpa dig att få fart på motorn. 

Det är bara att nonchalera såna där, de sållar bort sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem med utombordare med förgasare. 
 

1. testa köra en sväng med akrylatbensin. Det löser mer eller mindre osynliga kristaller som skapats i förgasare. 
 

2. ultraljudstvätta förgasare. 
 

3. byt förgasare. Ibland har gammalt bränsle och dess bildande kristaller skadat förgasaren. Kan främst förekomma om motorn stått i flera år utan blivit använd. 
hade så på en PW50, bytte efter att en mc meckare skruvat på den, och inte kund få den att gå bra. 
 

självfallet så finns det fler saker. Men ovan är min erfarenhet vad som löst liknande problem för mig. 
 

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det löst sig? Jag har precis samma problem med en Yamaha Malta 6L5.

Köpteen renoveringssats till förgasaren och har bytt packningar flotör och nål men problemet kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...