Jump to content
Tuesday 26 October 2021
B-O

2 trimplan?

Recommended Posts

Jag har skaffat en Ideal 550MC och den har två st trimplan. Nu har det ena helt enkelt separerat från "motorn" eller vad man kallar det. Det ena planet hänger alltså bara rakt ned och har själva pistongen hängandes från det. Kolla gärna bilden.

Lagar man detta eller tar man bort båda planen? Hur lagar man?

Jag har kört båten så lite så jag vet inte hur pass stor skillnad de gör.

20210728_193723.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev B-O:

Jag har skaffat en Ideal 550MC och den har två st trimplan. Nu har det ena helt enkelt separerat från "motorn" eller vad man kallar det. Det ena planet hänger alltså bara rakt ned och har själva pistongen hängandes från det. Kolla gärna bilden.

Lagar man detta eller tar man bort båda planen? Hur lagar man?

Jag har kört båten så lite så jag vet inte hur pass stor skillnad de gör.

 

Trimplan brukar inte vara monterade för skoj skull, dom skall användas aktivt och gör stor nytta, lite beroende på båttypen förstås.

Med trimplan kan du trimma ned fören för att få ett gynsammare gångläge. Du kan även kompensera att båten lutar i sidled under gång. Sannolikt kommer din båt att luta en hel del med det trasiga trimplanet.

 
Det finns två typer av sådana här trimplan, el-hydrauliska samt elektriska. Dina ser elektriska ut, men svårt att avgöra exakt.
Mitt råd är att i första hand försöka att reparera, jag har inte sett just den modellen tidigare, vad är det för fabrikat? Det kanske står ett firmanamn på trimplanens manöverpanel?


Om det inte går att reparera och om det inte finns en ersättningscylinder kan jag rekommendera dig att köpa Lencos elektriska trimplanscylindrar och behålla själva trimplansplattorna.

 

Jag tycker mig varje dag se motorbåtsförare som inte förstår sig på nyttan med trimplan, deras båtar går med förskeppet högt över vattenytan och aktern gräver ned sig ordentligt. Man drar upp en massa sjö, och det förbrukas mer bränsle än nödvändigt. Sikten framåt blir även lidande.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Trimplan brukar inte vara monterade för skoj skull, dom skall användas aktivt och gör stor nytta, lite beroende på båttypen förstås.

Med trimplan kan du trimma ned fören för att få ett gynsammare gångläge. Du kan även kompensera att båten lutar i sidled under gång. Sannolikt kommer din båt att luta en hel del med det trasiga trimplanet.

 
Det finns två typer av sådana här trimplan, el-hydrauliska samt elektriska. Dina ser elektriska ut, men svårt att avgöra exakt.
Mitt råd är att i första hand försöka att reparera, jag har inte sett just den modellen tidigare, vad är det för fabrikat? Det kanske står ett firmanamn på trimplanens manöverpanel?


Om det inte går att reparera och om det inte finns en ersättningscylinder kan jag rekommendera dig att köpa Lencos elektriska trimplanscylindrar och behålla själva trimplansplattorna.

 

Jag tycker mig varje dag se motorbåtsförare som inte förstår sig på nyttan med trimplan, deras båtar går med förskeppet högt över vattenytan och aktern gräver ned sig ordentligt. Man drar upp en massa sjö, och det förbrukas mer bränsle än nödvändigt. Sikten framåt blir även lidande.

Jag tänkte att det nog är som du säger. Dessutom kör jag oftast själv och har då tänkte att just balansera vikten med hjälp av dom (även om jag inte är riktigt säker på hur jag ska ställa dom för att rätta upp båten).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev B-O:

Jag tänkte att det nog är som du säger. Dessutom kör jag oftast själv och har då tänkte att just balansera vikten med hjälp av dom (även om jag inte är riktigt säker på hur jag ska ställa dom för att rätta upp båten).

Ja så är det!

Det ser ju ut som om du kan skruva loss den trasiga cylindern och pistongen medan båten ligger i vattnet. Dessutom ser det ju ut som om den går att skruva isär, kanske du kan laga den, kanske skulle pistongen sitta fast i kolven inne i cylindern med en spårryttare kanske snarare med en skruv. Kolla toppen av pistongen om det finns ett gängat hål där.

Om det den nu är hydraulisk får du vara litet försiktig så du inte sölar ut olja. Hydrauliska trimplan har en elektrisk pump med behållare någonstans på insidan av akterspegeln.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så är det!

Det ser ju ut som om du kan skruva loss den trasiga cylindern och pistongen medan båten ligger i vattnet. Dessutom ser det ju ut som om den går att skruva isär, kanske du kan laga den, kanske skulle pistongen sitta fast i kolven inne i cylindern med en spårryttare kanske snarare med en skruv. Kolla toppen av pistongen om det finns ett gängat hål där.

Om det den nu är hydraulisk får du vara litet försiktig så du inte sölar ut olja. Hydrauliska trimplan har en elektrisk pump med behållare någonstans på insidan av akterspegeln.

Jag ska kolla, tack!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy