Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
B-O

2 trimplan?

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en Ideal 550MC och den har två st trimplan. Nu har det ena helt enkelt separerat från "motorn" eller vad man kallar det. Det ena planet hänger alltså bara rakt ned och har själva pistongen hängandes från det. Kolla gärna bilden.

Lagar man detta eller tar man bort båda planen? Hur lagar man?

Jag har kört båten så lite så jag vet inte hur pass stor skillnad de gör.

20210728_193723.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev B-O:

Jag har skaffat en Ideal 550MC och den har två st trimplan. Nu har det ena helt enkelt separerat från "motorn" eller vad man kallar det. Det ena planet hänger alltså bara rakt ned och har själva pistongen hängandes från det. Kolla gärna bilden.

Lagar man detta eller tar man bort båda planen? Hur lagar man?

Jag har kört båten så lite så jag vet inte hur pass stor skillnad de gör.

 

Trimplan brukar inte vara monterade för skoj skull, dom skall användas aktivt och gör stor nytta, lite beroende på båttypen förstås.

Med trimplan kan du trimma ned fören för att få ett gynsammare gångläge. Du kan även kompensera att båten lutar i sidled under gång. Sannolikt kommer din båt att luta en hel del med det trasiga trimplanet.

 
Det finns två typer av sådana här trimplan, el-hydrauliska samt elektriska. Dina ser elektriska ut, men svårt att avgöra exakt.
Mitt råd är att i första hand försöka att reparera, jag har inte sett just den modellen tidigare, vad är det för fabrikat? Det kanske står ett firmanamn på trimplanens manöverpanel?


Om det inte går att reparera och om det inte finns en ersättningscylinder kan jag rekommendera dig att köpa Lencos elektriska trimplanscylindrar och behålla själva trimplansplattorna.

 

Jag tycker mig varje dag se motorbåtsförare som inte förstår sig på nyttan med trimplan, deras båtar går med förskeppet högt över vattenytan och aktern gräver ned sig ordentligt. Man drar upp en massa sjö, och det förbrukas mer bränsle än nödvändigt. Sikten framåt blir även lidande.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Trimplan brukar inte vara monterade för skoj skull, dom skall användas aktivt och gör stor nytta, lite beroende på båttypen förstås.

Med trimplan kan du trimma ned fören för att få ett gynsammare gångläge. Du kan även kompensera att båten lutar i sidled under gång. Sannolikt kommer din båt att luta en hel del med det trasiga trimplanet.

 
Det finns två typer av sådana här trimplan, el-hydrauliska samt elektriska. Dina ser elektriska ut, men svårt att avgöra exakt.
Mitt råd är att i första hand försöka att reparera, jag har inte sett just den modellen tidigare, vad är det för fabrikat? Det kanske står ett firmanamn på trimplanens manöverpanel?


Om det inte går att reparera och om det inte finns en ersättningscylinder kan jag rekommendera dig att köpa Lencos elektriska trimplanscylindrar och behålla själva trimplansplattorna.

 

Jag tycker mig varje dag se motorbåtsförare som inte förstår sig på nyttan med trimplan, deras båtar går med förskeppet högt över vattenytan och aktern gräver ned sig ordentligt. Man drar upp en massa sjö, och det förbrukas mer bränsle än nödvändigt. Sikten framåt blir även lidande.

Jag tänkte att det nog är som du säger. Dessutom kör jag oftast själv och har då tänkte att just balansera vikten med hjälp av dom (även om jag inte är riktigt säker på hur jag ska ställa dom för att rätta upp båten).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev B-O:

Jag tänkte att det nog är som du säger. Dessutom kör jag oftast själv och har då tänkte att just balansera vikten med hjälp av dom (även om jag inte är riktigt säker på hur jag ska ställa dom för att rätta upp båten).

Ja så är det!

Det ser ju ut som om du kan skruva loss den trasiga cylindern och pistongen medan båten ligger i vattnet. Dessutom ser det ju ut som om den går att skruva isär, kanske du kan laga den, kanske skulle pistongen sitta fast i kolven inne i cylindern med en spårryttare kanske snarare med en skruv. Kolla toppen av pistongen om det finns ett gängat hål där.

Om det den nu är hydraulisk får du vara litet försiktig så du inte sölar ut olja. Hydrauliska trimplan har en elektrisk pump med behållare någonstans på insidan av akterspegeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så är det!

Det ser ju ut som om du kan skruva loss den trasiga cylindern och pistongen medan båten ligger i vattnet. Dessutom ser det ju ut som om den går att skruva isär, kanske du kan laga den, kanske skulle pistongen sitta fast i kolven inne i cylindern med en spårryttare kanske snarare med en skruv. Kolla toppen av pistongen om det finns ett gängat hål där.

Om det den nu är hydraulisk får du vara litet försiktig så du inte sölar ut olja. Hydrauliska trimplan har en elektrisk pump med behållare någonstans på insidan av akterspegeln.

Jag ska kolla, tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...