Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FBDman

Fler lager plywood vilket lim?

Rekommendera Poster

Har en mindre Terhi sunny båt med trä sittplatser. Dom har nu börjat ruttna sönder på sidorna, så håller på att göra nya. Ska då sammanfoga dubbla lager av Plywood. Den mindre biten längst fram har jag använt Epoxy lim på. Funkar fint de. Men det går åt rätt mycket och det är inte det billigaste i världen. Finns det andra alternativ man kan använda sig av?

Kanske använda Epoxy i kanterna och annat i mitten?

 

Och det finns säkert andra träslag att använda sig av, men nu har jag köpt allt och kapat upp.

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt vattenfast trälim för utomhusbruk, eller Polyurethanlim som härdar vid en viss fuktighet.

Men vilken plywood har du köpt? Den bör vara wbp limmad då den utsätts för vind och våg. Jag har precis gjort nya luckor till min lilla skuta i finsk björkplywood som är limmad i nio lager utan kvist.

08C20D3C-EB00-41E0-941E-54B50E2D1CE3.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Men vilken plywood har du köpt? Den bör vara wbp limmad då den utsätts för vind och våg.

Japp - och vad har du köpt för ”Epoxy lim”..? För det är inte epoxylim typ Araldit och liknande man använder, utan lamineringsepoxy med filler för limning iblandat om man vill att det skall hålla…

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000045082

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den hette furuplywood 12 mm. I 2 lager då. Det var vad dom rekommenderade i butik. Kostade nästan 1000 kr för en skiva.

 

Epoxy limmet jag köpte var på lite större tuber av vanligt epoxy lim i butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev FBDman:

Epoxy limmet jag köpte var på lite större tuber av vanligt epoxy lim i butik.

Vad är ”vanligt epoxy lim”..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nej så kanske man inte kan säga. 

https://verktygsboden.se/epoxylim/strong-epoxy-lim-12-ml?vat=1&gclid=CjwKCAjwr56IBhAvEiwA1fuqGoJW_KNoMrFfss3o5yHwyWIR1wdZ8wY1qLeeNpKI0gmj706pNsn_mRoCR2wQAvD_BwE

Den är det fast lite större modell bara.

 

Får hoppas den funkar iaf för den främre mindre sitt biten iaf. Nu är det ju gjort. Och det verkar starkt. Plus att jag inte tror den kommer bli så mycket använd. 

 

Men den där på biltema som du pratar om kan man använda för att limma ihop 2 skivor. Måste man använda förstärkning också. Eller bara använda som de e.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av lim är ett snabblim för trasiga tekoppar och annat skoj, det väter dåligt, dvs det limmar bara på ytan. Fogen blir inte jättestark och det är inget man brukar använda på akterspeglar eller andra konstruktioner som skall vara starka. 
 

Det jag tipsade om, och det man brukar använda är lamineringsepoxy. För att kunna limma med det behöver man blanda i en filler, det är en fiber som binder ihop epoxyn till ett lim. Man stryker först båda sidorna med o-förtjockad epoxy, väntar 15 minuter, lägger sedan ett lager förtjockad epoxy över ytorna (dvs med iblandad filler) och sammanfogar utan att sätta det i hård press. 
En bra filler för detta är t ex West no 403, https://www.happyyachting.com/west-system-403-microfibers-150g?gclid=EAIaIQobChMIife7l5eT8gIVggCiAx119QwfEAQYAiABEgKQUPD_BwE

 

Alternativet är någon av de trälim pseudonym tipsade om. PU-lim blir skitstarkt om man sätter träbitarna i press. 
https://www.clasohlson.com/se/p/34-3446?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIsJuPwpeT8gIVfQWiAx1B4ATtEAQYASABEgIAXfD_BwE

 

Här kan du läsa lite om olika limtyper, https://www.thomassondesign.com/bygga/materialfakta/lim-och-harts

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej FDBman !

Välkommen som frågeställare i forumet. ser att det är ditt tredje inlägg, så du är ju inte helt ny.

Nästan allting som gäller båt är dyrt. det är bara att tugga i sig.

Efter 42 år med den här fritidssysslan så har man accepterat.

Nästan alltid, så är dyrt bäst, och kanske billigast i längden.

Kan vara svårt att ta till sig i dagens samhälle, det har man ju fattat. Men ska du åka båt, och vill att det ska funka även vid lite sämre väder och förhållanden. Då är det oftast billigast i längden att öppna plånboken och köpa det bättre alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då ska jag inte använda det limmet mer då. Får hoppas det håller de jag använde. :)

 

Då ska jag ta en kik på era tips. 

Tack för tipsen alla som tipsat!

 

Det här är mitt första inlägg. Startade profilen igår. Så det du ser 3 av är nog svaren i den här tråden. Så jo är så ny man kan bli. Har bara ägt min första båt i 2 veckor typ. Och inte tagit ut den ens än då jag vill fixa felen först. 

 

Men ja. Är medveten om att saker kostar. Men är fortfarande intresserad av vad folk har för tips då jag ej har någon erfarenhet av varken trä eller båtar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...