Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
B-O

80-släp till 30-släp?

Rekommendera Poster

Det är inte längre värt att fixa till mitt 80-släp (säger de som bör veta) så jag undrar om det finns ngt riktigt enkelt och billigt sätt att konvertera det till ett lagligt 30-släp. Byta axel blir väl lite för dyrt tror jag men jag har hört någon nämna nåt om att "steloperera" fjädringen. 

Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steloperera och avregistrera.

Den måste säkert tas ur transportstyrelsens register.

Skicka in nummerplåt.

Regbevis till transportstyrelsen.

officiellt skrotas ut.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Steloperera och avregistrera.

Den måste säkert tas ur transportstyrelsens register.

Skicka in nummerplåt.

Regbevis till transportstyrelsen.

officiellt skrotas ut.

Jo, jag tänker att det kanske är bäst. Vet du vad man gör för ingrepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev B-O:

Jo, jag tänker att det kanske är bäst. Vet du vad man gör för ingrepp?

Plockar bort stötdämparna och påskjutsanordningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev pseudonym:

Plockar bort stötdämparna och påskjutsanordningen.

och lås fjädringen på något vis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev pseudonym:

Plockar bort stötdämparna och påskjutsanordningen.

 

6 minuter sedan skrev Mackey:

och lås fjädringen på något vis.

Måste man göra det? Jag hade en gång både en oreggad släpvagn och en båttrailer som båda var såväl bromsade som avdjädrade. Man jag kanske var en tradiklagsbeytare när jag drog dessa?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Måste man göra det? Jag hade en gång både en oreggad släpvagn och en båttrailer som båda var såväl bromsade som avdjädrade. Man jag kanske var en tradiklagsbeytare när jag drog dessa?

Oreggad släpvagn går inte bra eftersom släpvagnen ska klassas om till efterfordon och ett efterfordon inte får vara avsedd för godstransport.

 

Oreggad båttrailer går däremot bra att klassa som efterfordon. Men efterfordonet får inte vara försett med fjädring, att bara ta bort stötdämparna duger inte. Broms får efterfordonet däremot ha.

 

https://transportstyrelsen.se/48f651/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Måste man göra det? Jag hade en gång både en oreggad släpvagn och en båttrailer som båda var såväl bromsade som avdjädrade. Man jag kanske var en tradiklagsbeytare när jag drog dessa?

Nu blev det förvirrat...

Broms får man ha, men inte fjädring.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

 

Om jag inte minns fel så får man dra en hur tung båt som helst med ett bromsat efterfordon utan krav på dragbilen annat än att man ska bedöma att det är säkert och det ska ju polisen också göra om man blir stoppad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är släpet försett med flak kan man inte få det lagligt till 30 km/h.

Det är som @Volvo_Penta skriver så glöm det.

(Alla släp med flak och LGF-skylt är olagliga. )

 

Om det är bromsarna som är slut och för dyra att renovera kan ett alternativ vara att ta bort påskutsmekanismen (låsa skjutrörelsen med rörbit, inte svetsa, alt byta ut till stel handske) och bromswirena och sen göra en ny regbesiktning.

Totalvikt blir då 750 kg (lätt släpvagn)

 

Vad är det som är utslitet på ditt släp?

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Är släpet försett med flak kan man inte få det lagligt till 30 km/h.

Bra synpunkt, jag tog för givet att det var ett "båtsläp".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

Bra synpunkt, jag tog för givet att det var ett "båtsläp".

Hehe, jag tog för givet att det var ett flaksläp. 🙂

Läste första posten igen och det framgår inte.

 

Är det ett "båtsläp" så finns kloka förslag i tråden...

 

Tids nog får det nog sin förklaring när TS återkommer

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan gjorde jag om en gammal båttrailer till efterfordon. Jag valde den enkla vägen och ersatte stötdämparna med en stadig fyrkantprofil som jag anpassade till stötdämparnas längd, borrade hål i fyrkantprofilen och skruvade fast profilerna i fästena där stötdämparna hade suttit.

 

En tid därefter sålde jag båtvagnen alldeles för billigt och gubben som köpte den blev stoppad av länsman eftersom han hade struntat i att surra båten i trailern. "Trailern" fick godkänt men inte den obefintliga lastsurrningen.

 

Under båtägandet har såväl några båtvagnar som båttrailer passerat revy, både smått och stort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att rycka bort reg-skylten tillfälligt på en ofjädrad men bromsad registrerad 80-trailer och sätta på LGF skylt och anse att det är ett efterfordon? Och sen lasta mer är 3500 kg enligt detta:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Jag skulle vilja dra en båt som väger 3500kg på en trailer bakom vår Touareg. Det blir nästan 4500kg att dra men kör man i 30 så antar jag det är lagligt? Så länge polisen bedömer att en Touareg kan dra ekipaget? Den får ju dra 3500kg normalt med BE-kort vilket jag också har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Går det inte att rycka bort reg-skylten tillfälligt på en ofjädrad men bromsad registrerad 80-trailer och sätta på LGF skylt och anse att det är ett efterfordon? Och sen lasta mer är 3500 kg enligt detta:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Jag skulle vilja dra en båt som väger 3500kg på en trailer bakom vår Touareg. Det blir nästan 4500kg att dra men kör man i 30 så antar jag det är lagligt? Så länge polisen bedömer att en Touareg kan dra ekipaget? Den får ju dra 3500kg normalt med BE-kort vilket jag också har.

Släpet ska avregistreras och fjädringen ska sättas ur funktion på ett varaktigt vis, sedan kan du använda din 80-båttrailer som efterfordon. Om det inte är allt för uppenbart att det är fråga om en helt fungerande 80-trailer kan man kanske klara sig genom att tullfälligt sätta fjädringen ur funktion.

 

Om efterfordonet är bromsat får du dra så mycket bilen klarar av med ett B-kort. Någon E-behörighet behövs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok den har bara fjädring i form av bussningar vid axlarna, men kanske fortfarande räknas som fjädring.
 

Konstapeln vet väl inte vilken trailer jag drar med om de inte kollar chassinumret på den?

 

som jag tolkar det får man dra hur tungt som helst så länge trailern har bromsar?

 

Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. 

 

står ju inget om vad som gäller om det har bromsar?

Redigerad av frankdaycruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Går det inte att rycka bort reg-skylten tillfälligt på en ofjädrad men bromsad registrerad 80-trailer och sätta på LGF skylt och anse att det är ett efterfordon? Och sen lasta mer är 3500 kg enligt detta:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Jag skulle vilja dra en båt som väger 3500kg på en trailer bakom vår Touareg. Det blir nästan 4500kg att dra men kör man i 30 så antar jag det är lagligt? Så länge polisen bedömer att en Touareg kan dra ekipaget? Den får ju dra 3500kg normalt med BE-kort vilket jag också har.

Det finns inga ofjädrade 80 vagnar.

Att ta bort nummerplåten på en regad vagn, hur tror du det går om polisen stoppar dig? 
Utöver de måste ju vagnen hålla för den ökade vikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Ok den har bara fjädring i form av bussningar vid axlarna, men kanske fortfarande räknas som fjädring.

Fjädringen sitter inne i axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det finns inga ofjädrade 80 vagnar.

Att ta bort nummerplåten på en regad vagn, hur tror du det går om polisen stoppar dig? 
Utöver de måste ju vagnen hålla för den ökade vikten.

Ja kör man max 30 km/h med LGF skylt så antar jag det är omöjligt att skilja från ett efterfordon? Utan vidare inspektion av chassinummer såklart.

 

Gäller 3-axlad trailer som

är byggd för 4600kg lastvikt men självklart bara reggad som en 3500kg trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Ok den har bara fjädring i form av bussningar vid axlarna, men kanske fortfarande räknas som fjädring.

Fjädringen måste ju varaktigt vara satt ur funktion för att det ska kunna anses bli ett efterfordon. Detta tyckte jag att jag åstadkom när jag bytte stötdämparna mot stålprofiler. Eftersom när stålprofilerna satts på plats kunde ju inte svängarmarna röra sig oavsett om torsionsgummit satt kvar mellan axelröret och axeltappen eller inte.

 

Tydligen hade inte länsman några synpunkter mot min konstruktion, men för att vara på den säkra sidan borde kanske stålprofilerna varit svetsade istället för bultade. Svetsförband är ju mer varaktigt än bultförband. Men jag gillade bultad stålprofil bättre, för då kunde man ju sätta tillbaka stötdämparna om man ville och så få en bekvämare skjuts för båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev frankdaycruiser:

Ok den har bara fjädring i form av bussningar vid axlarna, men kanske fortfarande räknas som fjädring.
 

Konstapeln vet väl inte vilken trailer jag drar med om de inte kollar chassinumret på den?

 

som jag tolkar det får man dra hur tungt som helst så länge trailern har bromsar?

 

Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. 

 

står ju inget om vad som gäller om det har bromsar?

Det här med bromsar och efterfordon är hur luddigt som helst, står inte i klartext nu för tiden på transportsstyrelsens sida.
Tidigare fanns det beskrivet, men är vad jag kan se borttaget. Jag vet inte om man ändrat eller det är så flummig regel att man inte vill skylta med den. Men jag tror faktiskt att regeln finns kvar.


Jag pratade både via telefon och mail för många år sedan med transportstyrelsen ang bromsat efterfordon.

Svaret: Det är helt upp till polisen (om du blir stoppad) att avgöra om fordonet och dess kopplingsanordning klarar den lastade vikten.

Finns inga beskrivna vikter för bromsade efterfordon, så i teorin får man dra hur tungt som helst om kopplingsanordningen/fordonet bedöms klara detta.

 

Men vill man vara säker så är det bara att ringa/skicka mail till transportstyrelsen och fråga om det gäller fortfarande.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu finns det ett skriftligt svar från Transportstyrelsen.

 

Fråga: Hur stor brutto vikt får ett bromsat efterfordon(båtvagn) ha som dras av bil?
tex om bilens bruttovikt är 2,5 ton


Svar: Om det är ett obromsat efterfordon, så får det inte väga mer än bilen som drar efterfordonet. Det är alltså bilens faktiska vikt som då avgör hur tung efterfordon som får kopplas till bilen.

Är efterfordonet bromsat finns ingen övre viktgräns, utan föraren får avgöra själv om transporten kan ske säkert. Om det då skulle hända en olycka som kan vara kopplad till att efterfordonet kanske var för tungt så är det en domstol som avgör eventuell påföljd.


Med vänliga hälsningar
Hans Cassepierre

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en gammal vanlig båtvagn med LGF-skylt för min del, med "bred last" skyltar och en traktor som drar. Då blir allt lagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...