Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppstad

Frågor om bränslefilter och fast tank

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

bra forum de här, uppskattar den hjälp jag tidigare fått. Här lite nya frågor:

 

Ang bränslefilter:

Kör lite drygt 20h-30h (+/- några timmar) senvår-sommar-tidig höst. Bränslefiltret (efter tank och innan motorn) byttes inför säsong 2020. När lagom att byta detta? Bränslefiltret heter Yamaha ABA-FUELF-IL-TR och har ingen sådan där vattenavskiljande kopp. Bättre att ha sådan? Gick inte att skruva av med handkraft (medurs) inför denna säsong. Sett något slags "klämrings-verktyg" på youtube - var köpa dessa? Annars annat verktyg?

 

Ang fast tank (ca 70-80L tror jag):

Tanken sitter i aktern och åtkomlig via inspektionslucka, om än ganska trångt. Vilka strategier kan ni tipsa om för att jag på smidigast sätt ska kunna rengöra denna i höst vid upptagning och inför ny säsong? Ser lite skit i botten på den när jag lossat bensingivaren.

 

Gäller båt Uttern S52 tvåtakt Mercury (75hk) från 2004.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Skeppstad:

Bränslefiltret heter Yamaha ABA-FUELF-IL-TR och har ingen sådan där vattenavskiljande kopp. Bättre att ha sådan?

Dagens bensin innehåller 5 eller 10 % etanol och etanol "suger upp" vattnet så du kommer aldrig att få något vatten i filtret.

 

32 minuter sedan skrev Skeppstad:

Ang fast tank (ca 70-80L tror jag):

Tanken sitter i aktern och åtkomlig via inspektionslucka, om än ganska trångt. Vilka strategier kan ni tipsa om för att jag på smidigast sätt ska kunna rengöra denna i höst vid upptagning och inför ny säsong? Ser lite skit i botten på den när jag lossat bensingivaren.

Jag skulle suga upp bensinen från botten mha. en slang och på så vis få med skräpet.

Enklast är att använda hävertverkan när båten står på land.

Låt slangen gå ner i botten på dunken eftersom det kan bildas statisk elektricitet när bensin faller genom luft/gas.

 

37 minuter sedan skrev Skeppstad:

Ang bränslefilter:

Kör lite drygt 20h-30h (+/- några timmar) senvår-sommar-tidig höst. Bränslefiltret (efter tank och innan motorn) byttes inför säsong 2020. När lagom att byta detta? Bränslefiltret heter Yamaha ABA-FUELF-IL-TR och har ingen sådan där vattenavskiljande kopp. Bättre att ha sådan? Gick inte att skruva av med handkraft (medurs) inför denna säsong. Sett något slags "klämrings-verktyg" på youtube - var köpa dessa? Annars annat verktyg?

Du söker en oljefilteravdragare, se bilder här.

Jag har en sådan här som alltid har funkat.

image.png.17692376f05b6a94c42ed75eba10392e.png

 

Jag skulle väl byta filter någon gång vart femte år om jag kör så lite som 20 - 30 timmar.

På en bil byter man väl bränslefilter efter cirka 6 000 mil = cirka 1 000 timmar.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...