Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
skippeer

Rocna Vulcan - tänkte inte på det...

Rekommendera Poster

Har haft 1:a generationen av ankare som använts av många långfärdsseglare, ett 20 kg CQR.
Nackdelen med CQR är att det kan kräva några meters släpande på botten innan det gräver ned sig och så sägs det att det kan ha svårt att gräva ned sig på nytt om vinden vänder 180 grader (eller om man ligger i en flod med tidvatten). 

 

2:a generationen tex Lewmar Delta hade vi på förra båten, svajade inte så mycket men var nöjd.

 

Nu närmar sig längesegling med stormsteg så idag monterade jag 3:e generationens ankare, det blev ett 25 kg Rocna Vulcan till vår 12 meters båt på ca 12-13 ton.

Var i valet och kvalet Vulcan eller Spade, det som gjorde att Spade gick bort var:

  • problem över tid med galvaniseringen på Spade ankaret
  • ihåligt lägg på Spade
  • blyet i spetsen kräver extra arbete vid omgalvanisering
  • marginellt högre pris på Spade

 

"Morgan Cloud" rekommenderar Spade före Rocna men trots det så blev det Vulcan.

 

Det jag inte tänkte på var hur ankaret sticker ut bakom lägget mtp på vår stävstege som hänger i framkant på peket.....
Genom att slacka 5-10 cm på kättingen sjunker ankaret ned lite granna så att stävstegen hänger lodrät ned.
Får fundera om det går att flytta den främre ankarrullen och/eller montera en extra rulle lite akterut som lyfter lägget.

 

Idag touchar Vulcan ankaret waterstaget som går mellan peket och en bit ned på stäven.

 

 

Ultima sidovy.JPG

 

Ultima - Vulcan - släppt ut 10 cm med kätting.JPG

 

 

20 kg Spade på norsk systerbåt

Extra ankar rulle som lyfter lägget lite extra (min gissning).
Vattenslang runt waterstaget som skydd (blir metall mot gummi).
image.png.fef59b1cbaa44631899d3b4f2b4da61a.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...